بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های کوچک را میسر می‌کند/ هدایت نقدینگی خرد به سمت بنگاه های کوچک تولیدی

بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌های کوچک را میسر می‌کند/ هدایت نقدینگی خرد به سمت بنگاه های کوچک تولیدی

امروز در مراسمی با حضور ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار و وزیر صنعت، معدن و تجارت، تفاهم‌نامه تامین مالی تولید با سرمایه های خرد مردمی امضاء شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، بر اساس این تفاهم‌نامه، استفاده واحدهای تولیدی و طرح‌ها از ابزار تامین مالی جمعی به‌منظور هدایت سرمایه‌های خرد مردمی به سمت تولید و تامین منابع مالی موردنیاز برای راه‌اندازی، حفظ یا توسعه فعالیت‌های بخش صنعت، معدن و تجارت توسعه می‌یابد.

دکتر دهقان دهنوی ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در این جلسه با اشاره به نقش اصلی سازمان بورس در تامین مالی بخش‌های مختلف تولیدی در کشور گفت: سازمان بورس همواره به دنبال این است که فضایی ایجاد کند که منابع و نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید برود.

وی افزود: اگرچه در نگاه اول روش‌های تامین مالی در بورس نسبت به روش‌های تامین مالی از طریق سیستم بانکی پیچیده‌تر به نظر می رسد که متناسب با شرکت ها و بنگاه های بزرگ است و این‌طور تصور می‌شود که بنگاه‌های کوچک راهی برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه ندارند اما این برداشت صحیح نیست و ما در بازار سرمایه با استفاده از ابزارهای مختلف ازجمله تامین مالی جمعی این فضا را ایجاد کرده‌ایم که شرکت‌های تولیدی کوچک نیز بتوانند از طریق بازار سرمایه تامین مالی کنند.

وی با بیان اینکه در این روش تامین مالی، پس‌انداز کنندگان خرد و تولیدکنندگان خرد به یکدیگر متصل می‌شوند افزود: تامین مالی جمعی یکی از نمودهای اصلی مشارکت مردم در اقتصاد و اقتصاد مردمی است و بنگاه‌هایی که تامین مالی کمتری نیاز دارند می‌توانند از طریق پلتفرم تامین مالی جمعی سرمایه‌های خرد را جذب کنند.

ريیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه در این مسیر ما در ابتدای راه هستیم و همکاری وزارت صمت با بازار سرمایه می‌تواند بازار را در این حوزه به بلوغ برساند گفت: در حال حاضر بیش از 57 میلیون نفر از افراد جامعه، سهامدار هستند و تعداد زیادی از شرکت‌هایی که این افراد سهامدارشان هستند، به‌نوعی با وزارت صمت ارتباط دارند و از نظر مدیریت، سیاست‌گذاری و حمایت، تصمیماتی که از سوی وزرت صنعت، معدن و تجارت صورت می‌گیرد با منافع سهامداران ارتباط مستقیم پیدا می‌کند ازاین‌رو بازار سرمایه و سهامداران انتظار دارند تا همکاری و حمایت‌های لازم در این حوزه‌ها از سوی وزارت صمت تداوم یابد.

در ادامه این جلسه علیرضا رزم‌حسینی سهم واحدهای خرد در دنیا و ایران در حوزه اشتغال و تولید را بالا توصیف کرد و گفت: ایجاد یک بستر مناسب برای جذب سرمایه‌های خرد در این واحدها از وظایف وزارت صمت بوده و تحقق این هدف با استفاده از بازار سرمایه در دستور کار وزارتخانه قرار گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر تاثیر سیاست‌های پولی کشور در حوزه تولید و صنعت، اجرای طرح تامین مالی تولید با سرمایه‌های خرد را یکی از برنامه‌های مهم برای هدایت نقدینگی سرگردان به حوزه تولید در راستای مقابله و کنترل تورم و گرانی دانست و افزود: هرگونه تصمیم‌گیری در حوزه سیاست‌های پولی و اقتصادی باید در راستای تقویت صنعت، تولید، صادرات و واردات باشد که در غیر این صورت با افزایش نقدینگی در جامعه تورم و گرانی ایجاد می‌شود.

رزم حسینی همچنین بر سرمایه‌گذاری و تضمین حفظ اصل سرمایه مردم در اجرای این طرح تاکید کرد و آن را موضوعی مهم و عملیاتی دانست.

وی با اشاره به خدمات مناسب مشاوره‌ای در حوزه تولید در شهرک‌های صنعتی کشور گفت: ظرفیت تولید در کشور قابل ملاحظه است و سیاست وزارت صمت در بخش تجارت بین‌المللی، واردات مدیریت شده و مبتنی بر تولید داخل است و واردات را بر اساس سیاست‌های بالادستی، در راستای تقویت واحدهای تولیدی مدیریت خواهد کرد که این سیاست حمایت از تولید داخل حتی با اجرایی شدن برجام و برداشته شدن محدودیت‌های وارداتی هم در اولویت خواهد بود.

رزم حسینی، رشد صنعتی کشور در سال گذشته را 7.1 درصد بیان کرد و افزود: در سه ماه نخست امسال، با وجود همه مشکلات و محدودیت‌ها، در 24 رشته صنعتی شاهد رشد بیش از 50 درصد بودیم و در بخش تجارت بین‌المللی نیز دستاوردهای خوبی حاصل شده که امیدواریم این روند همچنان ادامه داشته باشد.

لازم به ذکر است بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که امروز امضا شد، حوزه‌های هدف برای این ابزار تامین مالی (تامین مالی جمعی) شامل فعالیت‌های دانش‌بنیان، واحدهای کوچک و متوسط، طرح‌های تکمیلی و توسعه در مقیاس کوچک و استارت آپ ها است. بر اساس این تفاهم‌نامه وزارت صمت و سازمان بورس با همکاری عاملین دارای مجوز، برای شناسایی و معرفی شرکت‌های هدف و نیازمند به تامین مالی در راستای پیشبرد اهداف این تفاهم‌نامه اقدامات لازم را انجام می‌دهند.

سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در چهارچوب قوانین و مقررات حاکم، جهت توسعه و گسترش استفاده از ابزار تامین مالی جمعی توسط فعالان بخش صنعت معدن و تجارت اقدامات لازم را به‌منظور تسهیل گری در فعالیت فرایند عملیاتی شدن این ابزار انجام خواهد داد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد