مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ساختمان‌های ناپایدار را شناسایی کند/ورود قوه قضاییه به بحث ساختمان‌های ناایمن در کشور

مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی ساختمان‌های ناپایدار را شناسایی کند/ورود قوه قضاییه به بحث ساختمان‌های ناایمن در کشور

ایلنا: تفاهم‌نامه همکاری بین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی و سازمان شهرداری و دهیاری‌های کشور منعقد شد که استفاده بهینه...

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، وحید قربانی، مدیرکل دفتر فنی و برنامه عمرانی وزارت کشور در حاشیه این مراسم در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه چرا لیست ساختمان‌های غیراستاندارد اعلام و منتشر نمی‌شود، گفت: براساس قانون، شناسایی ساختمان‌های ناپایدار و ناایمن برعهده مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است اما در این باره، تصمیماتی در ستاد پیشگیری و مقابله با حوادث غیرمترقبه گرفته شده که به زودی اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: براساس این تصمیمات،‌ تمام دستگاه مرتبط و همچنین قوه قضاییه وارد شناسایی و برخورد با احداث ساختمان‌های ناپایدار و تا ایمن می‌شوند. 

مدیرکل دفتر فنی و برنامه عمرانی وزارت کشور با بیان اینکه ساختمان‌های ناپایدار چند دسته هستند، تصریح کرد: هر ساختمان ناپایداری ممکن است متوجه یکی از موضوعات مرتبط با ناپایداری مانند آتش‌سوزی، فرونشست و... شوند. باید دستگاه‌هایی که در ناپایدار شدن ساختمان‌ها موثر بودند، شناسایی و با آنها برخورد شود. 

به گفته قربانی، برخی از این ساختمان‌ها در زمانی ساخته شدند که سطح استانداردهای ساخت پایین بوده یا اینکه براساس استانداردهای مورد نظر ساخته نشده‌اند یا در زمان بهره‌برداری برخی از کاربری‌ها تغییر کردند اما به هر حال طبق قانون باید ساختمان‌های غیراستاندارد بخش دولتی، عمومی و بخش خصوصی شناسایی شوند. 

فعلا خبری از واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیست

همچنین مجید کیانپور، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره سانحه متروپل و ضرورت استفاده از ظرفیت آزمایشگاه برای پیشگیری از این سوانح خاطرنشان کرد: هر چه به فرایند کنترل کیفیت اهمیت دهیم، ساختمان‌های با کیفیت‌تری به احداث می‌رسد و با ارتقای کیفی، در واقع ساختمان‌ها بیمه می‌شوند.  

وی با اشاره به ورود شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به پروژه‌های نهضت ملی مسکن ابراز داشت: اساسا انجام اقدامات مرتبط با شرکت آزمایشگاه در پروژه‌های عمرانی سفارش داده می‌شود و نوع درخواست مشاور طرح و براساس شاخص و مشخصات فنی مشاور طرح وارد پروژه می‌شویم. 

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک افزود: مورد این پروژه هم هر استانی که اعلام همکاری داشته به پروژه نهضت ملی در آن استان ورود کردیم و کار در استان‌های مانند زنجان و البرز شروع شده اما استان تهران هنوز خواسته‌ای در این باره نداشته‌است. 

کیانپور درباره ورود تکنولوژی‌های جدید برای بهسازی جاده‌های کشور بیان کرد: در حال حاضر در هیچ منطقه‌ای جاده غیراستاندارد نداریم و برای ارتقای کیفیت سطح جاده‌های کشور شرایط نگهداری ایجاد کرده‌ایم که تا 50 درصد هزینه‌های نگهداری کاهش پیدا می‌کند و دستگاه‌های مورد نظر با اسکن جاده‌ها میزان خرابی را اعلام می‌کنند. 

وی با اشاره به بحث واگذاری این شرکت یادآور شد: فعلا خبری از واگذاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیست.

به گفته کیانپور، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به عنوان یک مرجع نظارتی در تلاش است تا با همکاری سایر ارکان نظام فنی کشور و تصمیم‌گیران کلان در دولت و مجلس با ارتقای جایگاه خود به عنوان یک سازمان حاکمیتی به عنوان بازوی دولت و دستگاه‌های اجرایی در سراسر کشور نقش‌آفرینی کرده و به مرور وظایف تصدی‌گری خود را کاهش و واگذار کند تا همزمان علاوه بر ارايه خدمات حاکمیتی و نظارت عالیه بر فعالیت سایر آزمایشگاه‌های خصوصی این صنعت نظارت و ممیزی کند.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد