افزایش دامنه نوسان قطعی است / سهام عدالت را نفروشید

افزایش دامنه نوسان قطعی است / سهام عدالت را نفروشید

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از برنامه‌های قطعی این سازمان را افزایش دامنه نوسان اعلام کرد و گفت: توصیه ما به مردم این است که سهام عدالت یک دارایی ارزشمند است؛ تا حد امکان از فروش آن منصرف شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد علی دهقان دهنوی گفت: از حذف رانت‌خواری با عرضه سیمان در بورس کالا خبر داد و گفت: افرادی که در خصوص خروج سیمان از بورس کالا اظهارنظر می‌کنند، وضع سیمان پیش از ورود به بورس را مد نظر داشته باشند.

این مقام مسيول افزود: پیش از ورود سیمان به بورس کالا، قیمت‌گذاری که روی محصولات سیمان انجام می‌شد به هیچ وجه مطلوب کارخانه‌های سیمان نبود و امکان سرمایه‌گذاری مجدد یا تعمیر و بازسازی دستگاه‌ها و خط تولید کارخانه‌ها را هم حتی به آن‌ها نمی‌داد.

او گفت: سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان قیمت تعیین می‌کرد و متاسفانه این قیمت به دست مصرف‌کننده هم نمی‌رسید؛ برای نمونه، در حالی‌که هر پاکت سیمان 17 هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شد، در بازار بالای 30 هزار تومان به فروش می‌رفت و به دست عوامل معدودی توزیع می‌شد و این قیمت‌های بازار، رانت قابل توجهی نصیب دلالان می‌کرد.

به گفته ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار، زمانی که سیمان وارد بورس کالا شد در یک مرحله تا 21 هزار تومان قبل از ورود به بورس کالا افزایش قیمت گرفت و بعد از آن هم در بورس کالا حدود 25 هزار تومان معامله شد و این قیمتی است که به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

مطالعه بیشتر: سرانجام عرضه سیمان در بورس کالا چه شد؟ / 27 شرکت در اولویت وصل برق
بازار سرمایه، بازار شانسی نیست

او با بیان اینکه بازار سرمایه از اصولی برخوردار است که ارتباطی به شانس ندارد، گفت: چنانچه اصول مربوط به بازار رعایت نشود، دارایی افراد ممکن است به سبب پرریسک بودن بازار، در معرض کاهش قیمت‌ها قرار بگیرید. البته، تجربه، سوابق، آمار و عملکرد‌ها نشان داده که در بلندمدت بازدهی این بازار از دیگر بازار‌ها بیشتر است.

به گفته ريیس سازمان بورس، کسی که وارد بازار سرمایه می‌شود باید بخشی از دارایی خود که در آینده نزدیک به آن نیاز فوری ندارد را وارد بازار کند و با توجه به میزان آگاهی و دانش خود نسبت به بازار و انتخاب سهم‌ها، سرمایه‌گذاری مستقیم یا غیر مستقیم را انتخاب کند. اگر سرمایه‌گذاران اصول را رعایت کنند به طور حتم در بلندمدت سود خوبی از بازار دریافت می‌کنند که ربطی به شانس ندارد.

مطالعه بیشتر: سهام عدالت در دولت فعلی آزاد می‌شود؟
برنامه‌ها برای تغییر دامنه نوسان

وی به قطعی بودن تغییر و افزایش تدریجی دامنه نوسان اشاره کرد و به «رادیو اقتصاد» گفت: یکی از برنامه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار که البته موضوع جدیدی نیز نیست، افزایش دامنه نوسان است. این موضوع کاملا قطعی و شیوه و روش اجرای آن در دست بررسی است.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه در همین راستا برنامه جامعی در مرکز پژوهش سازمان بورس در حال اجرا است، افزود: برای اینکه افزایش دامنه نوسان به صورت تدریجی و نظام‌مند باشد، طرحی در دست بررسی است.

دهقان دهنوی با اشاره به تغییر دامنه نوسان در سال گذشته به منفی 2 و مثبت 6، افزود: کاهش دامنه نوسان در آن برهه از زمان، برای یک دوره کوتاه‌مدت و به صورت موقت و محدود انجام شد.

او یادآور شد: همزمان با این اتفاق، طبق مصوبه شورای‌عالی بورس و مصوبات بعدی شورا، دامنه نوسان برای کنترل رفتار‌های هیجانی و بازگشت آرامش به بازار، بازتر شد. البته پس از بازتر کردن دامنه نوسان، دوباره به حالت پیشین برگردانده شد.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار امیدواری کرد: با کامل شدن مطالعات بر دامنه نوسان، خروجی این مطالعه در اختیار فعالان و صاحب‌نظران بازار سرمایه قرار داده می‌شود تا به اجماع کاملی برسیم و طرح مناسب و خوبی را اجرا کنیم.

او برطرف شدن پدیده صف‌نشینی را یکی از پیامد‌های افزایش دامنه نوسان عنوان کرد و گفت: درکنار اتفاقات و تحولات مثبت یا منفی اقتصاد که بر انتظارات سهامداران از قیمت سهم‌ها تاثیرگذار است؛ افزایش دامنه نوسان نیز در تشکیل پدیده صف‌نشینی موثر است.

مطالعه بیشتر: آیا راهی برای حل مشکل فروش سهام عدالت هست؟
سهام عدالت؛ دارایی ارزشمند

او درباره تغییرات در بازار سرمایه و نگرانی‌های سهامداران در موضوعاتی همچون تغییر دامنه نوسان و آزادسازی سهام عدالت و تاثیر آن بر بازار سرمایه گفت: در بحث مربوط به اجازه فروش سهام با توجه به اینکه سهام مورد نظر خارج از بازار و در واقع بین مردم توزیع شد و از حجم بالایی برخوردار است، امکان اینکه به افراد گفته شود سهام عدالت خود را نفروشند، وجود ندارد؛ زیرا فشار عرضه‌ای بر بازار وارد خواهد کرد که می‌تواند جو بازار را منفی کند.

دهقان دهنوی با بیان اینکه در سال گذشته آزادسازی سهام عدالت به مفهوم اینکه مالکیت و مدیریت به مردم منتقل شود در سهامداران مستقیم، به طور کامل انجام شد، گفت: در حال حاضر سهامداران مستقیم عدالت می‌توانند در مجامع شرکت‌ها حضور یابند و در انتخاب هیات مدیره نقش داشته باشند.

ريیس سازمان بورس تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای آزادسازی سهام عدالت هستیم. در ارتباط با سهام عدالت، سه نکته مطرح است، نخست اینکه، توصیه ما به مردم این است که سهام عدالت یک دارایی ارزشمند است. تا حد امکان از فروش آن منصرف شوند و حتی در صورت امکان، آن را افزایش دهند.

دهقان دهنوی نکته دوم را استفاده از روش‌هایی خواند که منجر به جذب سهام عدالت در صندوق‌ها می‌شود و ادامه داد: سازمان بورس در تلاش است با ایجاد روش‌هایی از عرضه سهام عدالت به صورت خرد در بازار عرضه جلوگیری کند.

او نکته سوم را آزادسازی تدریجی سهام عدالت در صورت موفق نبودن جذب این سهام در صندوق‌ها خواند تا از این طریق امکان کنترل آزادسازی سهام عدالت میسر شود و از ایجاد جو منفی در بازار پرهیز شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

آخرین اخبار حوزه بورس را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد