نرخ ارز در سال 1400 چه می‌شود؟ / پیش‌بینی قیمت دلار سال بعد

نرخ ارز در سال 1400 چه می‌شود؟ / پیش‌بینی قیمت دلار سال بعد

بهاءالدین حسینی‌هاشمی معتقد است که اگر شرایط فعلی ماندگار باشد، یعنی تحریم باشیم و منابع ارزی‌مان کمتر از همیشه باشد، تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود، ممکن است سال آینده ریال در برابر دلار 30 تا 35 درصد تضعیف ‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، از ابتدای سال تا امروز دلار فراز و فرود بسیاری را در پی هر رویداد پشت سر گذاشته، بلندترین قله قیمتی خود تا به امروز را هم درمهرماه فتح کرده و 62 درصد رشد قیمت طی 12 ماه به ثبت رسانده است.

حالا بازار ارز در آستانه ورود به سال جدید شمسی است، در حالی که FATF و برجام همچنان بلاتکلیف مانده‌اند، تحریم‌های بانکی و نفتی پابرجا هستند و خبری از آزادسازی پول‌های بلوکه شده در کشورهای دیگرهم نیست. در چنین شرایطی چشم‌انداز وضعیت بازار ارز درسال 1400 چیست؟

بهاءالدین حسینی‌هاشمی، کارشناس امور بانکی، در پاسخ به این سوال به تجارت‌نیوز می‌گوید: منابع ارزی ما روشن است؛ صادرات نفتی، غیر نفتی و سرمایه‌گذاری در موسسات مالی خارج از کشور. مصارف هم که عمده‌اش واردات است و بخشی هم هزینه‌های ایرانیان خارج از کشور از جمله دانشجویان و مسافران. در این بخش‌ها تغییری حاصل نشده است.

او می‌افزاید: نرخ را همواره عرضه و تقاضا و نرخ برابری ارزها تعیین می‌کند. تضعیف یا تقویت پول به نرخ تورم آن بستگی دارد. نرخ تورم ما در برابر نرخ تورم دلار قرارمی‌گیرد. مثلا تورم ما 40 درصد و تورم آمریکا پنج درصد است، 35 درصد مابه‌التفاوت این دو در واقع 35 درصد تضعیف ریال در برابر دلار در سال آینده است.

البته به گفته او این حال فقط زمانی ایجاد می‌شود که سیاست دستوری نباشد و دولت قصد دخالت در بازار نداشته باشد. این کارشناس توضیح می‌دهد: اگر دولت در بازار دخالت کند دیگر نرخ بستگی دارد به آن مقدار منابع و ارزی که دولت در دست دارد.

به باور این کارشناس سال 1400 برای اقتصاد ایران چندان سال خوبی نیست. چرا که وضعیت برجام نا مشخص و تحریم‌ها پابرجاست. علاوه بر این در داخل هم مدیریت جدی وجود ندارد چون بخشی از سال را دولت فعلی اداره می‌کند، تا دولت را تحویل دهد مردادماه شده، بعد هم تا دولت جدید بیاید و کابینه تشکیل بدهد و رای اعتماد بگیرد، سال تمام شده است.

حسینی هاشمی تاکید می‌کند: اگر شرایط فعلی ماندگار باشد یعنی تحریم باشیم و منابع ارزی‌مان کمتر باشد، در برابر تقاضا هم مثل همیشه رو به افزایش برود،ممکن است سال آینده ریال 30 تا 35 درصد تضعیف ‌شود.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که وقوع شوک ارزی در سال پیش رو چقدر محتمل است؟ می‌گوید: بعید میدانم شوک ارزی در پیش باشد.

او توضیح می‌دهد: کشورهای اروپایی و آمریکایی دوست ایران نیستند و فقط از سر ناچاری با ایران معاهده‌ای امضا می‌کنند، پس چندان عجله‌ای برای بازگشت به برجام ندارند. بنابراین شوک ارزی تنها ممکن است در کوتاه مدت از طریق آزادسازی 20،30 میلیارد دلار از منابع ارزی بلوکه شده ما ایجاد شود و کمی کمک کننده باشد. با این حال با توجه به روندی که می‌بینیم، انتخاباتی که داریم و البته تجربه سختی توافقاتی مثل برجام آن هم درشرایط فعلی رابطه ما با آمریکا، فکر نمی‌کنم شوک ارزی مثبت در انتظارمان باشد.

اخبار بیشتر را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد