ادامه روند کاهش و توقف تولید نفت در اقلیم کردستان عراق

ادامه روند کاهش و توقف تولید نفت در اقلیم کردستان عراق

ایلنا: شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق به‌دنبال تعطیلی خط لوله صادرات نفت کرکوک-جیهان از مقدار تولید خود کاسته یا به‌طور کلی متوقف کرده‌اند.

به گزارش ایلنا از خبرگزاری رویترز، بیانیه‌های مختلف شرکت‌های نفتی فعال در اقلیم کردستان عراق نشان می‌دهد که پس از توقف خط لوله صادراتی کرکوک – جیهان که نفت خام برداشت شده از میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال عراق را با خط لوله به پایانه جیهان ترکیه انتقال می‌دهد، شرکت‌های خارجی فعال در این منطقه تولید خود را متوقف کرده یا کاهش داده‌اند و چشم‌اندازها از روند افزایشی این شرایط حکایت دارد.

عراق روز شنبه (پنجم فروردین‌ماه) مجبور به توقف حدود روزانه 450 هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شد. 

کاهش و توقف تولید نفت در میدان‌های استان کرکوک در شمال عراق سبب رسیدن قیمت نفت به حدود 80 دلار برای هر بشکه در روزهای اخیر شده است.

ترکیه پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان را متوقف کرد.

در رای دادگاه آمده است که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد، توافقی مشترک را نقض کرده است.

فعالیت شرکت‌های نفتی فعال در منطقه کردنشین عراق در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است زیرا مجبور هستند نفت تولید شده را به مخازن ذخیره‌سازی منتقل یا به‌طور کل تولید را متوقف کنند.

آنها در عین حال منتظر نتیجه مذاکرات جاری بین آنکارا، بغداد و اقلیم کردستان عراق برای یافتن راهی به‌منظور از سرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکوک - جیهان هستند.

شرکت نروژی دی‌ان‌او هفته پیش اعلام کرده بود که تولید خود در میدان‌های «طاوکه» و «پشکبیر» را متوقف کرده، میانگین تولید روزانه این میدان‌ها در سال گذشته میلادی در مجموع 107 هزار بشکه بوده است.

 دی‌ان‌او اعلام کرد که این رقم یک چهارم کل صادرات منطقه کردستان عراق را شامل می‌شود.

شرکت ترکیه‌ای جنل‌انرژی که یکی از سهامداران این میدان‌هاست، اعلام کرد: برداشت از میدان «پشکبیر» متوقف و برنامه‌ها برای انجام تعمیر و نگهداری به تعویق افتاد، برداشت از میدان طاووک هم با یک روز تاخیر نسبت به زمان تعطیلی تولید در میدان «پشکبیر» متوقف شد.

شرکت کانادایی فورزا پترولیوم که پیش‌تر «اوریکس پترولیوم» نام داشت، اوایل هفته گذشته مجبور شد تولید خود را متوقف کند.

جنل انرژی اعلام کرد که نفت تولیدی این شرکت همچنان به سمت ذخیره‌سازی‌ها هدایت می‌شود. 

سخنگوی این شرکت ترکیه‌ای هفته پیش اعلام کرده بود که برداشت نفت از میدان‌های «طاق‌طاق» و «سرتا» تا پایان هفته می‌تواند به سمت ذخیره‌سازی برود، در حالی که مخازن می‌توانند تا حدود 21 آوریل تولید خود را از میدان «طاق‌طاق» ذخیره کنند..

جنل انرژی همچنین در میدان‌های «طاق طاق» و «سرتا» به‌ترتیب با تولید روزانه 4 هزار و 500 بشکه و 4 هزار و 710 بشکه در سال گذشته میلادی، سهام دارد.

شرکت انگلیسی «گلف کی‌استون پترولیوم» که بهره‌برداری روزانه 55 هزار بشکه نفت خام از میدان شایکان در اقلیم کردستان عراق را به‌عهده دارد، روز دوشنبه (هفتم فروردین‌ماه) در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: تاسیسات این شرکت ظرفیت ذخیره‌سازی برای تولید محدود طی روزهای آینده را دارد، اما پس از آن مجبور به توقف تولید خواهد بود.

شرکت آمریکایی اچ‌کی‌ان مستقر در دالاس، که مجزی طرح برداشت نفت از بلوک نفتی «سارسانگ» است، روز هفتم فروردین‌ماه اعلام کرده بود که در صورت نبود توافق، در عرض یک هفته فعالیت خود را با توجه به پر شدن ظرفیت ذخیره‌سازی متوقف خواهد کرد.

این شرکت آمریکایی  در سه ماه چهارم سال گذشته میلادی روزانه 43 هزار و 48 بشکه نفت از این بلوک برداشت می‌کرد.

پیش‌تر یک منبع مطلع از عملیات میدانی به رویترز گفته بود: برداشت روزانه حدود 135 هزار بشکه نفت از میدان «خورملا» که از سوی گروه کردی کار (Kurdish group Kar) اداره می‌شود، ادامه دارد و به سمت مخازن ذخیره‌سازی می‌رود.

شرکت نفت «شماران» یکی دیگر از پیمانکاران تولید در اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: این شرکت با دیگر تولیدکنندگان نفت در اقلیم کردستان و مقام‌های دولت منطقه‌ای کردستان عراق ارتباط نزدیک خواهد داشت و شرایط را به‌دقت زیر نظر دارد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد