اعلام آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌ گازی ایران

اعلام آمادگی بغداد برای پرداخت بدهی‌ گازی ایران

سخنگوی وزارت برق عراق با اشاره به تشکیل هیات عراقی و ایرانی، از آمادگی این وزارتخانه برای پرداخت بدهی‌های گازی به تهران خبر داد.

خبرگزاری فارس: مسيولان ایرانی و عراقی سازوکارهای پرداخت بدهی‌های بغداد به تهران مورد بررسی قرار دادند.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، «احمد موسی» سخنگوی وزارت برق عراق گفت در هیاتی که با طرف ایرانی تشکیل شده‌، چندین موضوع و پیشنهاد از جمله لزوم بازپرداخت بدهی‌ها به ایران مورد بحث قرار گرفته؛ این موضوع نشانگر آمادگی وزارت برق عراق برای پرداخت بدهی‌هاست.

وزارت برق این کشور امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که گفتگوها با هیات ایرانی به دو مساله مهم اختصاص یافته که از میان آن‌ها می‌توان به کمبود گاز اشاره کرد؛ مساله‌ای که به بدهی‌های عراق مربوط نیست.

احمد موسی با بیان اینکه کاهش صادرات گاز ایران به عراق ارتباطی به بدهی‌ها ندارد و شاید مربوط به نیاز داخلی در ایران باشد، افزود وزارت برق عراق از طرف ایرانی در خصوص علل کاهش میزان صادرات گاز و مقدار بدهی‌های بغداد به تهران سوال کرده است.

موسی در ادامه اشاره کرد قراردادهای منعقدشده با طرف ایرانی، براساس قوانین بین‌المللی و پروتکل‌های دولتی است.

وی همچنین یادآور شد که در صورت مواجهه با روزهای بسیار سرد زمستان، عراق نیاز مبرمی به گاز پیدا خواهد کرد و رایزنی با طرف ایرانی همچنان درباره پایبندی به قراردادهای منعقدشده ادامه دارد.

سخنگوی وزارت برق عراق در پایان خبر داد که هماهنگی با وزارت نفت برای رفع کمبود گاز در جریان است.

پیش‌تر‌، وزارت برق عراق اعلام کرده بود که مقامات این کشور برای پرداخت زمان‌بندی‌شده بدهی‌‌های برقی به ایران به توافق رسیده‌اند.

سخنگوی وزارت برق عراق در این خصوص گفته بود: «بدهی و مبالغی وجود دارد که باید به طرف ایرانی پرداخت شود. در دیدار وزیر برق با وزیر دارایی و مدیر کل بانک تجاری عراق بر سر زمان‌بندی بدهی‌ها توافق شد تا پمپاژ گاز ایران مجددا در روزهای آتی صورت گیرد».

این اظهارات در حالی بیان شده بود که وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران، پیش از آن، خبر داده بود که در دیدار با همتای عراقی خود درباره نهایی کردن یک جدول زمانی شامل روش‌های بازپرداخت و پرداخت‌ بد‌هی‌های طرف عراقی به جمهوری اسلامی ایران مذاکره کرده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد