ارزانی سیب زمینی در راه است؟

ارزانی سیب زمینی در راه است؟

از بهمن‌ماه سال گذشته که قیمت سیب زمینی بالا رفت و به کیلویی 18 تا 20 هزارتومان رسید تاکنون قیمتش کاهشی نشده است. اما...

سیب زمینی یک کالای پرمصرف بوده و تقاضای خرید آن نسبت به سایر صیفی‌جات بالاست. اواخر سال گذشته قیمت سیب زمینی افزایش یافت و به کیلویی 18 تا 20 هزار تومان رسید. فعالان بخش کشاورزی علت این افزایش قیمت را احتکار عنوان و اعلام کردند که برخی دلالان در چند استان اصلی تولیدکننده سیب زمینی،‌ آن را احتکار و به صورت قطره چکانی وارد بازار می‌کنند تا قیمت‌ها بالا برود. اگرچه مسيولان مربوطه در آن زمان به این موضوع ورود کرده و اقداماتی انجام دادند اما هنوز بعد از گذشت سه ماه از سال قیمت سیب زمینی کاهشی نشده و همچنان با قیمت‌های بالا به دست مصرف کننده می‌رسد.

مصطفی دارایی نژاد - رییس اتحادیه بارفروشان در پاسخ به این سوال که چرا سیب زمینی ارزان نشد، گفت: امسال نسبت به سال قبل تولید سیب زمینی کمتری داشتیم. زیرا وقتی الگوی کشت نباشد یک سال سیب زمینی کاشت می شود و روی دست کشاورز مانده و متضرر می‌شود و سال بعد یک محصول دیگر.

وی ادامه داد: طبیعتا وقتی کشاورز متضرر شود، دیگر توان اینکه برای کاشت، زمین کرایه کند یا حقوق کارگر، کرایه حمل، کود، سم و بذر که با افزایش قیمت همراه بوده، پرداخت کند را ندارد.

رییس اتحادیه بارفروشان اضافه کرد: در حال حاضر در میدان مرکزی میوه و تره بار سیب زمینی اصفهان موجود است که کیلویی14 هزار تومان بوده و باید بین 17 تا 18 هزار تومان در مغازه‌ها فروخته شود. امروز هم سیب زمینی همدان دست آمده که در میدان مرکزی کیلویی 12 هزار تومان فروخته شده است.

وی تصریح کرد: از 10 روز آینده سیب زمینی همدان به مقادیر زیادی وارد بازار می‌شود و قیمت‌ها 2000 تومان کاهش می‌یابد. زیرا بار فراوان شده و افت قیمت پیدا می کند. همچنین سیب زمینی باقی مناطق نیز تا وارد بازار شود حدود 10 روز طول خواهد کشید.

دارایی نژاد در پایان گفت: همدان قطب سیب زمینی کشور است. کشت بهاره آنها دست آمده و تا 10 روز آینده  سیب زمینی‌های درشت تر و با کیفیت تری وارد بازار می شود.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد