دلواپسی جدی فولادکاران بورسی ...

دلواپسی جدی فولادکاران بورسی ...

قطعی گاز اتفاق نگران‌کننده برای نیمه دوم سال در صنعت فولاد خواهد بود و می تواند تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد.

به گزارش بورس نیوز قیمت سنگ آهن در چند وقت اخیر اصلاح شریعتی داشته که این اصلا از این جهت که مهم‌ترین ماده‌اولیه تولید فولاد سنگ آهن بوده می‌تواند به نفع فولادی‌ها باشد اما؛ عده‌ای معتقدند اصلاح قیمت سنگ‌آهن شاید مقدمه‌ای برای اصلاح قیمت فولاد در بازارهای جهانی باشد و باید دید اصلاح قیمت سنگ‌آهن در بازارهای جهانی چقدر روی سودآوری فولادسازان‌ ما تاثیر دارد.

مجتبی شعبانی مدیر عامل شرکت‌ پارس فولاد سبزوار در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: قیمت محصولات سنگ آهنی در بازار داخلی ما در حال حاضر از قیمت‌های جهانی بالاتر بوده و نرخ فوب گندله 115 دلار است که اگر هزینه‌ها را هم از آن کسر کنیم، نرخ گندله صادراتی به 90 دلار می‌رسد.

شرکت گاز در بدو فعالیت شرکت‌های فولادی، قراردادی با آن‌ها منعقد می‌کند که تنها مسيول تامین گاز شرکت‌های فولادی در 8 ماه از سال باشد و در طول دوران پیک مصرف گاز، مسيولیتی در قبال تامین گاز تولیدکنندگان ندارد!

شعبانی ادامه داد: با قیمت 90 دلار یعنی گندله حدود 2300 تومان، حال آنکه روز گذشته گندله در بورس کالا حدود 3400 تومان به فروش رسید. البته به نظر می‌رسد قیمت‌های فعلی در بازار‌های جهانی پایدار نخواهد بود. قطعا قیمت‌های فعلی، کف قیمتی است و در بازار‌های جهانی قیمت‌ها شیب صعودی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: متاسفانه بازار ما با بازار‌های جهانی تناسب لازم را ندارد و در زمانی که قیمت گندله به 260 دلار رسیده بود، بهترین فرصت برای صادرات گندله ایران فراهم شده بود؛ ولی سیاست‌گذاران به جای اینکه از این فرصت به نحو مطلوب بهره ببرند و اجازه صادرات محصولات سنگ آهنی را دهند، مانع صادرات شدند.

مدیرعامل فسبزوار گفت: حال آنکه در آن مقطع، حجم بالایی گندله در کشور تولید می‌شد که بیش از نیاز بازار داخلی بود. در حال حاضر قیمت‌های جهانی افت زیادی داشته است. به نظر می‌رسد تا یک ماه آینده وضعیت رکود در بازار جهانی محصولات سنگ آهنی ادامه داشته باشد و بعد از آن قیمت‌ها به تدریج افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت پارس فولاد سبزوار در رابطه با پیش بینی وضعیت فولادی‌ها اظهار کرد: اوضاع بازار فولاد داخل بستگی به تقاضای داخلی خواهد داشت و با توجه به بحث احداث سالانه یک میلیون واحد مسکونی، انتظار می‌رود قیمت‌های فعلی مدتی تثبیت شود.

شعبانی اظهارکرد: انتظار افزایش قیمت محصولات فولادی نمی‌رود، اما احتمال کاهش قیمت محسوس هم بسیار ضعیف است. ثبات اتفاق مثبتی برای بنگاه‌های تولیدی است و امکان برنامه ریزی را به بنگاه‌های تولیدی خواهد داد. نکته اینجاست که در صورت کاهش نرخ مواد اولیه (محصولات سنگ آهنی)، نرخ فروش محصول هم کاهش خواهد یافت. از این رو انتظار می‌رود نوسان قیمت‌ها تاثیر بااهمیتی در سودآوری فولادی‌ها نداشته باشد.

این فعال صنعت فولاد در ادامه با اشاره به دغدغه بزرگ فولادی‌ها برای نیمه دوم سال گفت: شرکت گاز در بدو فعالیت شرکت‌های فولادی، قراردادی با آن‌ها منعقد می‌کند که تنها مسيول تامین گاز شرکت‌های فولادی در 8 ماه از سال باشد و در طول دوران پیک مصرف گاز، مسيولیتی در قبال تامین گاز تولیدکنندگان ندارد!

وی گفت: چنین روالی در هیچ جای دنیا مرسوم نیست و این طور نیست که کارخانجات بزرگ تولیدی در فصول مختلف نگران قطعی سازی گاز و برق و توقف تولید باشند. در بخش احیا در صنعت فولاد، گاز جزو مواد اولیه محسوب می‌شود و انرژی نیست که بتوان آن را با سوخت دیگری جایگزین کرد؛ بنابراین قطعی گاز اتفاق نگران‌کننده برای نیمه دوم سال در صنعت فولاد خواهد بود و می‌تواند تاثیر با اهمیتی بر سودآوری شرکت‌های فولادی داشته باشد.

شعبانی در پایان خاطرنشان کرد: با در نظر گرفتن تمامی شرایط به نظر می‌رسد واکنش بازار سرمایه به صنعت فولاد و اتفاقات احتمالی در ماه‌های آینده منطقی بوده است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد