اعلام جزيیات توافق ایران و ترکمنستان

اعلام جزيیات توافق ایران و ترکمنستان

وزیر راه و شهرسازی با اعلام آغاز فصل جدیدی از توافقات و روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف، از توافق ایران برای اجرای سوآپ گازی از مسیر ایران، افزایش پذیرش ناوگان حمل و نقل از طریق پایانه‌های مرزی مشترک و گسترش همکاری ریلی بین دو کشور خبر داد.

ایسنا: وزیر راه و شهرسازی با اعلام آغاز فصل جدیدی از توافقات و روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف، از توافق ایران برای اجرای سوآپ گازی از مسیر ایران، افزایش پذیرش ناوگان حمل و نقل از طریق پایانه‌های مرزی مشترک و گسترش همکاری ریلی بین دو کشور خبر داد.

رستم قاسمی در مراسم اختتامیه شانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از روز گذشته در جلسه مشترک دو جانبه، کار را آغاز کردیم و کارشناسان در حوزه‌های مختلف ایران و ترکمنستان بررسی‌های لازم را انجام دادند و پیش‌نویس سند را تدوین کردند و امروز این سند به امضای دو کشور رسید.

وی افزود: طی سال‌های گذشته به دلایل مختلف از جمله کرونا، روابط اقتصادی با ترکمنستان را در سطح پایین داشتیم.

قاسمی ضمن تشکر از رشید مرودف معاون ريیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان و همکاران وی در نشست مشترک و تدوین توافق‌نامه و امضای آن که امروز (5 آبان) انجام شد، گفت: با امضای این توافق‌نامه، فصل جدیدی از توافقات و روابط اقتصادی بین ایران و ترکمنستان در حوزه‌های مختلف آغاز خواهد شد که این توافقات، می‌تواند به نفع دو کشور باشد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در جلسه مشترکی که امروز در ساختمان دادمان و قبل از امضای توافق نامه و سند همکاری بین دو کشور به امضا رسید، اعلام کرد: به دلیل کرونا، روابط ما با ترکمنستان کاهش یافت که امیدواریم با این اجلاس بتوانیم سطح روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی دو کشور را به سطح مطلوبی برسانیم.

وزیر راه و شهرسازی کشورمان با تاکید بر اینکه، موضوعات حمل و نقل و ترانزیت در این توافق‌نامه برای ایران بسیار حايز اهمیت است، گفت: حمل ونقل و ترانزیت با توجه به ژيوپلوتیک بودن ایران موضوع ترانزیت بین دو کشور بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل، می‌توانیم از طریق کریدور شمال و جنوب و از مسیر دریا و بنادر چابهار و شهید بهشتی ترانزیت در این مسیر تقویت کنیم.

وزیر راه و شهرسازی بر حضور ترکمنستان در بندر شهید رجایی تاکید کرد و گفت: با حضور ترکمنستانی‌ها در بندر شهید رجایی می‌توان کالاهای وارداتی را از طریق این بنادر جنوبی در ایران به چین و هند ارسال کرد و در راستای تحقق این هدف و تقویت ترانزیت مسیر ریلی و راه آهن دو کشور ایران و ترکمنستان تقویت می شود.

قاسمی ادامه داد: توافق ایران، هند و افغانستان یک توافق ترانزیتی است که پیوستن ترکمنستان به این توافق مورد استقبال ایران است و قطعا می تواند صادرات کشورهای آسیای میانه به خلیج‌فارس و برعکس واردات از طریق این خط می‌تواند مورد توجه و توافق طرفین باشد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: در توافق آینده اجلاس اکو که با حضور سران برگزار خواهد شد، در کنار این نشست توافقاتی از جمله توافق امضای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان به امضا خواهد رسید.

وی این نشست و این اجلاس را سرآغاز جدیدی بر روابط دو کشور بعد از دو سال توقف دانست و ابراز امیدواری کرد که متن توافق و مفاد آن، عملیاتی و اجرایی شود.

قاسمی اعلام کرد: در جلسه روز گذشته توافقات کلی انجام شد که در حوزه انرژی، شامل آمادگی برای تعیین مکانیزم سوآپ گاز طبیعی ترکمنستان از مسیر جمهوری اسلامی ایران، ترسیم همکاری آتی در بخش اکتشاف منابع هیدروکربنیک در دریای خزر به شکل مشترک، استمرار همکاری در بخش نفت و گاز و محصولات نفتی، توافق بر افزایش تجارت برق بین دو کشور است.

به گفته وی، در حوزه حمل و نقل، توافقات دو کشور شامل افزایش پذیرش ناوگان حمل و نقل از طریق پایانه‌های مرزی مشترک و ساعات کاری پایانه‌های بین دو کشور و گسترش همکاری‌های ریلی فی مابین، استفاده از امکانات موجود در بندر برای ترابری از طریق کریدورهای حمل و نقل دو کشور است.

همچنین بر اساس اعلام وزیر راه و شهرسازی، در حوزه گمرک، توافق برای نهایی کردن سند الزامات فنی یادداشت تفاهم تبادل الکترونیک اطلاعات گمرگی، در حوزه تجاری، موافقت در خصوص گسترش تجارت دو کشور مطابق قوانین و مقررات دو کشور، آمادگی برای نهایی‌سازی موافقت‌نامه همکاری تجاری مرزی از موضوعات مورد توافق دو کشور بود.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، آمادگی برای همکاری مشترک دو کشور در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی سرخس، توافق برای جذب ارتقای سطح همکاری‌ها در زمینه برگزاری نمایشگاه های عرضه کالا از دیگر موضوعاتی بود که دو کشور در مورد آن توافق کردند.

وی، توافق بر تقویت همکاری بین استانی، آمادگی شرکت ایران خودرو برای اجرای موافقت چهارجانبه تحویل چهار دستگاه اتوبوس و نیز تامین وسایط نقلیه و همچنین قطعات یدکی مربوطه، آمادگی شرکت‌های ایران برای مشارکت و حضور در پروژه‌های عمرانی از جمله پل، جاده و ساختمان‌های مسکونی، توافق بر همکاری مراکز علمی، تحقیقاتی دو کشور در بخش لرزه‌خیزی، توافق برای برگزاری دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی، بهداشتی و تامین نیروی درمانی و تاکید بر همکاری های انستیتوپاستور و نهادهای مربوطه پزشکی، را بخش دیگری از توافق‌های دو کشور برشمرد.

به گفته قاسمی، در حوزه هواشناسی، توافق بر تدوین متن نهایی سند همکاری‌های دو کشور، در حوزه فرهنگی، توافق بر تبادل اساتید زبان فارسی برای دانشجویان کشور ترکمنستان در حوزه رسانه‌های جمعی، توافق و به روز رسانی یادداشت تفاهم همکاری در بخش های فنی و آموزشی و تولید برنامه‌ها از جمله موضوعاتی بود که در سند بر آن تاکید شده است.

وی از امضای دو توافق اصلی که یکی به امضای وزرای دو کشور و دیگری به امضای مدیران راه آهن دو کشور رسید خبر داد.

قاسمی همچنین در بخشی از سخنان خود ضمن قدردانی از دعوت معاون رییس‌جمهور و وزیر امور خارجه ترکمنستان برای حضور وی در چندماه آتی به آن کشور، گفت: مزیت‌های دو کشور ایران و ترکمنستان فراوان است که می تواند در جهت منافع مردم دوکشور توسعه پیدا کند.

ایجاد خط انتقال برق ترکمنستان به سرخس

قاسمی ادامه داد: مقرر شده است تا خط انتقال برق 400 کیلو ولت از ترکمنستان به سرخس در آینده نزدیک شروع می‌شود و شرکت‌های ایرانی با توجه به توانمندی‌های اجرا و تولید کالا می‌توانند در این پروژه شرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شرکت‌های ارایه دهنده خدمات مهندسی ایرانی در ترکمنستان فعال بودند و در طرح‌ها و پروژه‌های مختلف حضور داشتند که چند سالی است این مراودات کاهش یافته است، تصریح کرد: توافق دو کشور فرصتی است تا شرکت‌های ایرانی و همچنین شرکت‌های ترکمنستانی، مراودات مهندسی را برقرار کرده و گسترش بدهند.

قاسمی توضیح داد: حوزه‌های مختلف همکاری دو کشور امروز با نگاه مثبت طرفین برای جذب سرمایه‌گذاری و برای مشارکت اجرایی در دو کشور این آمادگی در دو طرف وجود دارد و امیدواریم از این فرصت استفاده کرده و سطح مراوادات اقتصادی دو کشور را به سطح مطلوبی برسانیم.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد