چرا پیشنهادات 3+7 بر معاملات بورس تاثیرگذار نبود؟

چرا پیشنهادات 3+7 بر معاملات بورس تاثیرگذار نبود؟

بورستهران- ایرنا- یک کارشناس بازار سرمایه به علت عدم تاثیرپذیری معاملات بورس از پیشنهادات 3+7 اشاره کرد و گفت: مجموع پیشنهادات 10 گانه در بازار باید به صورت یکجا اجرا شوند، اجرای آنها به صورت جداگانه مانند مسکن‌های موقتی خواهد بود که روند...

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدعلی دهقان دهنوی»،  رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای اردیبهشت ماه از ارايه بسته پیشنهادی 3+7 بازار سرمایه خبر داد و اعلام کرد که سه مصوبه آن از امروز (7 اردیبهشت ماه) اجرایی می‌شود و هفت مورد دیگر منوط به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی است.

وی در ادامه این خبر توضیحاتی را درباره این پشنهادات ارايه داد و گفت: اختصاص یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، رفع ممنوعیت نهادهای مالی بازار سرمایه برای استفاده از تسهیلات بانکی و اعطای اقامت 5 ساله برای سرمایه گذاران خارجی برای خرید سهام از هم اکنون به صورت مصوبه در بازار سرمایه اجرایی خواهد شد.

بعد از چند روز از ارايه چنین پیشنهاداتی، "محمدعلی دهقان دهنوی"، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: در جلسه امروز (13 اردیبهشت ماه) ستاد عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، همه 7 پیشنهاد سازمان بورس و اوراق بهادار جهت حمایت از بازار سرمایه با اصلاحات جزیی به تصویب رسید و این مصوبات بعد از تایید مقام معظم رهبری برای اجرا ابلاغ خواهند شد.

در ابتدا اعلام چنین خبری خوش بینی هایی را نسبت به معاملات بورس و بازگشت آن به روند صعودی ایجاد کرد و اکثر فعالان بازار گمان می کردند که با ایجاد چنین تصمیماتی می توان به طور حتم شاهد بهبود وضعیت بازار و کاهش رفتارهای هیجانی از سوی سهامداران بود، در حالی که تصویب این طرح‌ها نه تنها نتوانست منجر به سبزپوشی شاخص بورس و ورود دوباره سرمایه گذاران به بازار سهام شود بلکه همچنان شاهد خروج نقدینگی از این بازار و تداوم روند نزولی معاملات بورس هستیم.

لزوم اجرای پیشنهادات 10 گانه به صورت همزمان

«جلال روحی» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به تاثیر مصوبات سران قوا بر معاملات بازار سهام اشاره کرد و گفت: مصوبات 10 گانه سران اقتصادی دولت می تواند بر روند بازار تاثیرگذار باشد به شراط آنکه همه آنها به درستی اجرا شوند.

وی به صحبت‌های مطرح شده در زمینه واریز 200 میلیون دلار در بورس و تاثیر آن بر بهبود روند بازار تاکید کرد و گفت: سهم یک درصد بازار سرمایه از صندوق توسعه ملی با توجه به افزایش فعلی نرخ دلار، رقمی بیش از 200 میلیون دلار می شود که در صورت واریز به صندوق تثبیت بازار سرمایه می تواند تا حدودی تاثیرگذار بر معاملات بورس باشد.

این کارشناس بازار سرمایه ا تاکید بر آنکه مجموع پیشنهادات در بازار باید به صورت یکجا اجرایی شوند، گفت: اجرای آنها به صورت جداگانه مانند مسکن‌هایی هستند که موقتی خواهند بود و روند بازار را برای مدتی محدود تغییر و بهبود می‌بخشند.

سیگنال مثبت دامنه نوسان به بازار

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت و منفی پنج درصد در وضعیت فعلی بازار که همچنان معاملات با روند نزولی همراه هستند اقدامی درست بود یا خیر، افزود: دامنه نوسان بر روی تصمیم‌گیری فعالان بازار تاثیرگذار است، تغییر دامنه نوسان بورس به مثبت 6  و منفی دو درصد در مقطعی برای معاملات اجرایی شد که بازار در مدار نزولی شدید قرار داشت، اتخاذ این تصمیم در آن زمان برای کاهش ضرر و زیان های سهامداران بسیار مناسب و مثبت بود.

وی با بیان اینکه این اقدام از نظر روحی و روانی آرامشی را در بازار حاکم کرد، گفت: با توجه به اینکه حجم مبنا در بازار پر نمی‌شد، کاهش دامنه نوسان بازار باعث شد تا سهام شرکت‌ها با ضرر و زیان سنگینی مواجه نشوند.

روحی با اشاره به اینکه اکنون بازگشت دامنه نوسان بورس به روال قبل، از لحاظ روانی سیگنال مثبتی را به بازار می دهد و نشان دهنده آن است که معاملات بازار در حال بازگشت به روال عادی است، گفت:  متغیرهای مختلف در اقتصاد  و شرایط سیاسی و اجتماعی حاکم در کشور نشان می‌دهد که بازار در حال نزدیک شدن به شرایطی با ثبات است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: می توان از این منظر به تغییر دوباره دامنه نوسان در بازار نگاه کرد که معاملات روند عادی را در پیش گرفته و بحران‌ها را پشت سر گذاشته است، به همین دلیل می تواند دوباره فعالیت خود را برای ایجاد دوباره روند صعودی آغاز کند.

وی افزود: اکنون در بازار سرمایه با جامعه 50 میلیون نفری همراه هستیم؛ بنابراین باید قبل از تصمیماتی که برای بهبود وضعیت بازار سرمایه اتخاذ می شود منافع عامه مردم در نظر گرفته شود.

روحی با اشاره به اینکه اکنون در سهام شرکت های بزرگ با صف های فروش سنگینی وجود ندارد، گفت: امیدوریم با اصلاحاتی که در بازار صورت گرفته است به سمت افزایش دامنه نوسان پیش رویم، در ابتدا سیاست ها بدین گونه بود که دامنه نوسان ها باز شود اما فعلا با توجه به برخی از متغیرها از اجرای این اقدام صرف نظر شده است.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه با توصیه به سهامداران گفت: قیمت سهام در وضعیت فعلی، قیمت‌های جذابی هستند و اکنون نرخ بسیاری از سهام در بازار به نرخ اواخر سال 97 رسیده است، بازار رشدی را که در اواخر سال 98 و سال 99 کسب کرده بود را از دست داده است و به عقب بازگشته است.

وی با بیان اینکه با توجه به قیمت های جهانی و تثبیت حدودی نرخ دلار می توان روزهای خوبی را برای این بازار و سهام گروه‌های پتروشیمی، فولاد و معدنی‌ها پیش‌بینی کرد، اظهار داشت: اکنون هیچگونه توجیهی برای فروش سهام در بازار وجود ندارد، زیرا برخی پیش‌بینی کرده بودند  که نرخ دلار در بازار به کمتر از 20 هزار تومان می‌رسد در حال که چنین اتفاقی رخ نداد.

روحی تاکید کرد: سرمایه گذاری در بورس دیگر مانند سال گذشته نیست که سهامداران بتوانند در مدت دو روز بازدهی چشمگیری را از این بازار کسب کنند و بعد تصمیم به خروج از این بازار بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سال 92 هم در بازار با چنین روندی مواجه بودیم، گفت: بازار سرمایه همیشه در بلندمدت سودده بوده است اما روند صعودی سال گذشته، سهامداران را در بازار عجول کرده است و به دنبال کسب بازدهی‌های چشگیر در کوتاه‌مدت هستند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد