شفاف سازی ابهام‌های انتقال بیمه شخص ثالث

شفاف سازی ابهام‌های انتقال بیمه شخص ثالث

موضوع انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث این روزها دوباره سوالات و ابهاماتی را برای خریداران و فروشندگان خودروهای دست دوم به وجود آورده است، ما پاسخ آن ها را داده ایم

خراسان: در روزهای اخیر موضوع انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به شدت داغ شده است. چندی پیش بیمه مرکزی اعلام کرد تمام شرکت‌های بیمه‌ای موظف به اجرای قانون هستند و راننده‌‌ها در زمان فروش خودرو می‌توانند تا سقف 70درصد تخفیف بیمه را برای خود نگه دارند یا آن را به اعضای خانواده خود شامل والدین، همسر یا فرزندان منتقل کنند. این قانون یعنی این که برای خرید خودروی دست دوم به میزان تخفیف بیمه ای که دارد توجه نکنید چون با تمام شدن تاریخ بیمه، شما باید بیمه نامه جدید را بدون تخفیف خریداری کنید.

امروز سعی کرده ایم در این گزارش به ابهامات و سوالاتی که در فضای مجازی درباره این قانون مطرح شده پاسخ دهیم. پس اگر قصد فروش یا خرید خودروی دست دوم را دارید این مطلب می تواند به شما در خصوص اطلاعات بیشتر در زمینه بیمه شخص ثالث کمک بزرگی کند.

ماجرای 12ساله تخفیف بیمه شخص ثالث

تاریخچه قانون انتقال بیمه شخص ثالث به 12 سال پیش بر می گردد. با این حال سال 90 هم هیيت وزیران اعلام کرد که مالکان خودروها در هنگام فروش خودروی شان می توانند تخفیفی را که در این مدت به خاطر «عدم خسارت» از شرکت های بیمه داشتند به خودروی دیگری منتقل کنند. آن زمان آیین نامه مشخصی برای انتقال بیمه شخص ثالث وجود نداشت و در سال های 90 و 91 عملا به دلیل نبود آیین نامه و نداشتن بانک اطلاعاتی از مشتریان بیمه، مصوبه هیيت وزیران اجرا نشد.

این قانون در سال 92 توسط مجلس اصلاح و در آن اصلاحیه قید شد که در هنگام فروش خودرو امکان انتقال تخفیف های بیمه شخص ثالث به خودروی جدیدی که به نام خود مالک یا اعضای خانواده او باشد امکان پذیر است. اما باز هم این قانون اجرا نشد. با این حال سال 97 بیمه مرکزی با تایید شورای عالی بیمه، آیین نامه اجرایی نحوه انتقال تخفیف حاصل از نداشتن حادثه منجر به خسارت را تدوین کرد و این آیین نامه در مهر 97 به تصویب هیيت وزیران رسید.

در این آیین نامه آمده: «در صورت انتقال مالکیت وسیله نقلیه، سابقه تخفیف عدم خسارت متعلق به انتقال دهنده است. انتقال دهنده (فروشنده) می تواند سابقه تخفیف را همزمان با انتقال مالکیت به انتقال گیرنده (خریدار) منتقل کند یا هر زمان پس از آن، سابقه را به وسیله نقلیه دیگر از همان نوع که متعلق به او یا همسر، والدین یا فرزندان او باشد منتقل کند.» اما حالا بعد از 12 سال که از طرح این قانون می گذرد بالاخره قرار شده این قانون این گونه اجرایی شود که همه تخفیف های بیمه شخص ثالث روی کد ملی و شماره گواهی نامه شخص اعمال شود و آن را به هیچ کس جز والدین، همسر و فرزندان نمی توان منتقل کرد.

تخفیف بیمه شخص ثالث دیگر مزیت نیست

تا پیش از این ،میزان تخفیف بیمه شخص ثالث به عنوان یک امتیاز در زمان فروش خودرو به حساب می آمد اما با قانون جدید، تخفیف بیمه دیگر امتیازی برای خودروهای دست دوم به حساب نمی‌آید. چرا که در زمان انتقال سند خودرو، تخفیف های بیمه برای آن شخص باقی می‌ماند و شما زمان تمدید بیمه ‌نامه باید به سابقه خودتان متکی باشید. با این حساب یکی از امتیازات بزرگی که فروشنده‌های خودروی دست دوم برای خودروی شان در نظر می‌گرفتند، از بین رفته است. برای همین اگر قصد خرید خودروی دست دوم دارید،دیگر لازم نیست برای تخفیف بیمه شخص ثالث به فروشنده پول بیشتری پرداخت کنید.

پاسخ به برخی سوال ها و ابهام ها

تغییرات جدید بیمه شخص ثالث باعث شده سوالات زیادی در این زمینه ایجاد شود. ما سعی کرده ایم به تعدادی از سوالات رایج که ممکن است یکی از سوالات شما هم باشد، پاسخ دهیم.

برای حفظ تخفیف هنگام فروش چه کنیم؟

یکی از کارشناسان بیمه ایران درباره این سوال در تويیتی نوشته: «موقع انتقال سند خودرو، به صورت خودکار تخفیف بیمه شخص ثالث روی کد ملی فروشنده ثبت می شود و از طریق سامانه سنهاب قابل دسترسی است.»

انتقال تخفیف از چه خودرو به چه خودرویی؟

یکی از سوال های رایج در زمینه انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث این است که آیا می‌توان تخفیف هر وسیله نقلیه را به وسیله نقلیه دیگر منتقل کرد؟ در برخی سایت ها گفته شده انتقال تخفیف فقط از یک خودرو به خودروی مشابه خود قابل انجام است در حالی که این گونه نیست. ريیس کل بیمه مرکزی درباره جابه‌جایی تخفیف بین خودروهای متفاوت به همشهری آنلاین گفته: «انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث خودرو در شرایطی امکان‌پذیر است که خودروی بعدی فرد، هم ‌نوع خودروی قبلی باشد مثلا اگر خودروی قبلی پراید بود می‌تواند تخفیف خودرو را به‌ خودروی سواری دیگر انتقال دهد و امکان انتقال تخفیف بیمه‌ ثالث خودروی سواری به‌ خودروی کامیون و تریلی و برعکس وجود ندارد.»

آیا تجمیع تخفیف ها امکان پذیر است؟

اگر دو خودرو دارید که برای هر کدام بیمه جداگانه صادر شده، تحت شرایطی می‌توان تخفیف هر دو را به یک خودرو منتقل کرد. هفت صبح در این خصوص نوشته: «این کار تنها زمانی امکان‌پذیر است که شما یکی از خودروها را بفروشید و تخفیف عدم خسارت آن را به ماشین اصلی‌تان منتقل کنید. با این کار می‌توان تخفیف‌ها را تجمیع کرد. البته سقف آن نباید بیشتر از 70درصد باشد.»

از کجا بفهمیم چند سال تخفیف داریم؟

تخفیف بیمه شخص ثالث تمام افراد بر اساس کد ملی و شماره گواهی نامه آن ها در سامانه بیمه مرکزی ثبت می‌شود. اشخاص عادی به این سامانه دسترسی ندارند اما با مراجعه به نمایندگی بیمه می‌توانید متوجه شوید تا این جای کار چند سال تخفیف بیمه شخص ثالث برای کد ملی شما ثبت شده است. این موضوع می‌تواند روی استفاده از خسارت بیمه تاثیر بگذارد چرا که پیش از این اگر از خسارت بیمه استفاده می‌کردید و تخفیف‌هایتان از بین می‌رفت، می‌توانستید با خرید خودروی جدید دوباره از تخفیف‌های آن استفاده کنید اما با راننده‌ محور شدن بیمه شخص ثالث، سابقه هرکس برای خودش باقی خواهد ماند.

آیا برای انتقال تخفیف باید شرکت های بیمه یکی باشد؟

برخی فکر می کنند برای این که بتوانند تخفیف بیمه را به خودروی دیگری انتقال دهند لازم است هر دو شرکت بیمه گذار یکی باشد این در حالی است که فرقی نمی‌کند از چه شرکتی بیمه می گیرید. همان طور که گفتیم تمامی سوابق بیمه شخص ثالث شما در سامانه سنهاب ثبت می شود و همه شرکت های بیمه گذار به آن دسترسی دارند.

سابقه بیمه خودروی اسقاطی قابل استفاده است؟

پیش از این هفت صبح در گزارشی از خودروهای اسقاطی با عنوان گنج تخفیف بیمه شخص ثالث یاد کرده بود. اگر در سال‌های گذشته خودرویی داشتید که حالا از رده خارج شده، می‌توانید تخفیف‌های بیمه شخص ثالث آن را به خودروی دیگری که خریده‌اید منتقل کنید تا سابقه‌تان حفظ شود. برای این کار باید برگه اسقاط خودرو داشته باشید. اگر هم تمایلی به اسقاط خودروی قدیمی‌تان ندارید، با انتقال سند آن می‌توانید تخفیف‌ها را به کد ملی و سپس به یک خودروی دیگر منتقل کنید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد