گندم، جو، شکر و ذرت به بورس کالا باز می گردند؟

گندم، جو، شکر و ذرت به بورس کالا باز می گردند؟

معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا گفت: بخشی از کالا‌های کشاورزی مانند گندم و جو با توجه به سیاست‌های که دولت در برهه‌ای داشت در بورس عرضه می شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، جواد جهرمی معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا، در رابطه با پذیرش محصول جدید برای عرضه در بورس کالا اظهار کرد: عرضه کنندگان زمانی که می‌خواهند در بورس پذیرش شوند در ابتدا یک نامه به بورس کالا ارسال می‌کنند و در آن مشخص می کنند چه میزان عرضه در طی سال خواهند داشت، چه شرایطی دارند و مشتریان آن چه اشخاصی هستند. بر اساس این اظهارات هیات پذیرش بورس کالا بررسی را آغاز می کند و اگر شرایط احراز شد، آن درصدی که باید در بورس عرضه شود مشخص می‌شود و بعد فرآیند پذیرش کامل می شود.

این مقام مسيول در ادامه بیان کرد: تولید کننده متعهد است درصدی را که اعلام کرده، پوشش دهد و اگر این تعهد انجام نشود می‌توان عرضه کننده را لغو پذیرش کرد که در این صورت از بورس کالا خارج می شود. این تولید و عرضه کننده برای ورود دوباره و عرضه در بورس کالا باید فرآیند پذیرش و مراحل آن را از ابتدا سپری کند. این مورد به عنوان تنبیه در نظر گرفته شده که در برخی از سال‌ها این اتفاق نیز رخ داده است.

جهرمی در ادامه افزود: اگر بخواهیم در بورس کالا کشف قیمت مناسبی داشته باشیم، باید کل عرضه در مقابل کل تقاضا قرار گیرد. لذا باید عرضه کننده تمام محصولش را در بورس عرضه کند. در بخشی از کالا‌های عمدتا کشاورزی مانند گندم، جو و ذرت با توجه به سیاست‌های که دولت و حاکمیت در برهه‌ای داشت این کالا‌ها عرضه می شدند اما پس از مدتی سیاست‌ها و شرایط بازار تغییر کرد و دیگر این مسيله در اولویت آن دستگاه یا وزارتخانه نبوده است.

این مقام مسيول گفت: طبیعتا نمی‌توان در بورس کالا یک عرضه ناقص داشته باشیم برای همین عرضه آن‌ کالاها متوقف شده است. شکر، جو و ذرت از این نوع هستند که ان‌شاالله با ورود دولت جدید و هماهنگی که با وزارتخانه‌ها شکل خواهد، گرفت امید است که این کالا‌ها مجدد به بورس بازگردند و شاهد رونق کالا‌های کشاورزی در بورس کالا باشیم.

او در رابطه با برنامه‌های پیش روی بورس کالا در آینده نزدیک گفت: تنوع بخشی به ابزا‌های بورس کالایی و تغییر در روش حراج و معاملات بورس کالا از جمله این برنامه ها است، که این تغییر مقداری زمان بر و نیازمند مطالعات کارشناسی بیشتری است. در حال حاضر صرفا دو روش معاملاتی  در بازار فیزیکی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را متنوع کرد. برای این برنامه به حداقل یک سال زمان نیاز است. چرا که باید زیر ساخت‌های مطالعاتی قوانین فراهم و اخذ مجوز از شورای عالی بورس انجام بگیرد. اما در کوتاه مدت بحث توسعه بالا دست زنجیره فولاد و بحث توسعه رینگ صادراتی در برنامه‌های آینده بورس کالا است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد