به گزارش ایسنا، سالهاست که ساکنان شهر جدید پردیس وعدهی رسیدن مترو به این شهر را میشنوند اما خبری از آغاز عملیات اجرایی این خط 25 کیلومتری نیست. سال 1396 بود که اعلام شد مطالعات مترو پردیس در حال انجام است و با خروج پروژه قطار شهری هشتگرد از ردیف بودجه، عملیات اجرایی مترو پردیس آغاز میشود. این در حالی است که بیش از دو سال از افتتاح مترو هشتگرد میگذرد اما هنوز پروژه مترو تهران ـ پردیس از فاز مباحث فنی و تکنیکالی بیرون نرفته است. هر از گاهی هم جلسات هماهنگی بین مدیران شرکت عمران شهرهای جدید با مسيولان شهری و سرمایهگذاران پروژه انجام میشود.
روند کژدار و مریز درخصوص مباحث رفع معارض و موضوعات زیست محیطی و فنی برای آغاز به کار مترو پردیس از سال 1396 تا 1399 ادامه پیدا کرد تا اینکه بهمن ماه 1399 این پروژه در هیات دولت به تصویب رسید. اعلام شد به زودی عملیات اجرایی به طول 25 کیلومتر با احداث دو ایستگاه در مسیر آغاز خواهد شد؛ موضوعی که هنوز با گذشت یک سال و دو ماه محقق نشده است.
اخیرا هم طرح مترو پردیس یک بار دیگر بازمهندسی شده است. در این خصوص روز گذشته جلسه هماهنگی و برنامه پروژه متروی شهر جدید پردیس با حضور علیرضا جعفری ـ مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، نمایندگان استانداری تهران، شهرداری، وزارت راه و شهرسازی و سرمایهگذار پروژه برگزار شد.
جعفری در این نشست با اشاره به اینکه در خصوص ابعاد وسیع فنی، مالی و تکنیکال این پروژه پیش از آغاز عملیات اجرایی نیازمند ترسیم یک نقشه راه کامل هستیم گفته است: در این مسیر ایجاد هماهنگی و ارتباط دوستانه بین ارکان پروژه امری بسیار مهم و ضروری است که خوشبختانه در حال حاضر با همکاری شهرداری معارض های موجود در مسیر پروژه مذکور رفع و این مسيله برطرف شده است.
وی همچنین افزود: از آنجایی که 30 درصد از هزینههای پروژه از سوی سرمایهگذار، 30 درصد از بودجههای مصوب دولتی و 40 درصد از سوی شرکت عمران شهرهای جدید تامین می شود؛ نحوه همکاریهای مالی بین بخشهای مختلف برای جلوگیری از توقف پروژه بسیار حايز اهمیت است که همگی پس از تعیین هزینه تمامشده پروژه به تاریخ امروز باید آن را مشخص کنند.
اواسط سال 1400 اعلام شد تمامی مجوزهای آغاز عملیات اجرایی مترو تهران ـ پردیس اخذ شده و فقط در مسیر تونل ورودی پردیس بالای جاجرود باید 500 اصله درخت جابهجا شود که انجام آن منوط به دریافت مجوز از سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری تهران است.
طول مدت اجرای پروژه مترو پردیس چهار سال و بودجهای که اواخر سال 1399 برای آن تخمین زده شد حدود 4000 میلیارد تومان بود اما احتمالا با توجه به تورم نهادهها و مصالح مورد نیاز در بیش از یک سال گذشته این عدد افزایش یافته است.
به هر ترتیب تعادلبخشی به بازار مسکن شهر تهران، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، سبک سازی بار ترافیک و کاهش زمان سفر از اهداف احداث خطوط ریلی در شهر جدید پردیس عنوان میشود. اما باید ببینیم چالشهای این پروژه چه زمانی دست از سرش برمیدارند.