حاشیه‌های پیش بینی سود فملی و فولاد

حاشیه‌های پیش بینی سود فملی و فولاد

فملی سود خود در پایان سال مالی 99 را 1006 ریال در نظر گرفته بود، فولاد نیز برای سه ماه آخر سال 99 EPS خود را مبلغ 1640 ریال سود به ازای هر سهم پیش‌بینی کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، هنوز چند روزی از انتشار اولین گزارش‌های پیش‌‌بینی سود شرکت‌ها (EPS) نمی‌‌گذرد که حواشی این گزارش‌ها شروع شده است. در حالی که از سال 1396 الزام انتشار گزارش پیش‌‌بینی سود شرکت‌‌ها یا همان EPS با وجود سابقه 25 ساله حذف شده بود، انتشار مجدد این گزارش‌ها به همان سیاق قدیمی در دستور کار شرکت‌های بورسی قرار گرفته است.

شرکت ملی مس ایران اولین شرکتی بود که EPS خود را برای سه ماه پایان سال منتشر کرد که حواشی زیادی را در پی داشت.

فملی در پیش‌بینی سود اولیه خود برای پایان سال جاری در 13 بهمن ماه، قیمت متوسط دلار برای سه ماه پایانی سال را 19 هزار تومان و هر تن کاتد مس را 7هزار دلار در نظر گرفته بود.

با این فرضیات، فملی سود خود در پایان سال مالی 99 را 1006 ریال در نظر گرفته بود. درحالی که این پیش‌بینی سود مورد انتقاد قرار گرفته این شرکت در 15 بهمن بار دیگر اطلاعیه جدید ارسال کرد.

فملی در این اطلاعیه سود سال مالی خود را 1197 ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرد. در پیش‌بینی سود جدید فملی، متوسط قیمت دلار برای سه ماه آخر سال 22هزار‌تومان و هر تن کاتد مس 7700 دلار در نظر گرفته شد.

به عبارت دیگر با تغییر فرضیات، پیش‌بینی سود فملی در سه ماه پایانی سال با رشد 140 درصدی، از 137 ریال به 328 ریال رسیده است. همچنین شرکت فولاد مبارکه اصفهان نیز یکی دیگر از شرکت‌های بزرگ فولادی به حساب می‌آید که جزو اولین شرکت‌هایی بود که سود آینده‌نگر خود را اعلام کرد.

فولاد برای سه ماه آخر سال 99 EPS خود را مبلغ 1,640 ریال سود به ازای هر سهم (342،730،045 میلیون ریال سود خالص) پیش‌بینی کرد. قصد دارد نظر شرکت‌های تحلیلی و سرمایه‌گذاری را در خصوص EPS آینده شرکت‌ها منتشر کند تا سرمایه‌گذاران دید بهتری نسبت به این موضوع داشته باشند.

نظر1

پیش‌بینی‌های حداقلی

گروه تحلیلی Enigma

شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان بزرگ‌ترین تولید‌کننده فولاد خام در کشور و ملی صنایع مس ایران یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های کاتد‌های مسی در خاور میانه محور اصلی این مقاله تحلیلی هستند.

عمده فعالیت شرکت فولاد مبارکه اصفهان تولید فولاد جهت استفاده در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی، صنایع فلزی سبک و سنگین، لوله‌های انتقال سیالات، صنایع بسته‌بندی، صنایع لوازم خانگی و الکتریکی و صنایع لوله و پروفیل است.

مطابق گزارش‌های منتشر شده شرکت در سایت کدال طی سال جاری عملکرد خوبی به ثبت رسیده و در جدول زیر می‌توانید مقایسه مقادیر تولید شرکت در نه ماهه سال 1399 با مجموع تولیدات کشور در محصولات مختلف را مشاهده بفرمایید. در شرکت فولاد مبارکه‌اصفهان؛ محصولاتی همچون گندله، آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرم، کلاف سخت‌سرد، کلاف قلع اندود، کلاف گالوانیزه و کلاف رنگی تولید می‌شود.

در جدول زیر نیز به بررسی عملکرد تولیدی شرکت فولاد مبارکه پرداختیم و مقایسه‌ای به عمل آمد از مقادیر تولید در نه ماهه اول سال 1399 با برنامه اصلی شرکت از ابتدای سال: طی هفته اخیر و مطابق گزارش‌های منتشره در سامانه کدال شرکت فولاد مبارکه اصفهان برای سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1399 با توجه به گزارش‌های ماهانه 10 ماهه گذشته و پیش‌بینی روند فروش و سودآوری 2 ماهه پیش رو 1640 ریال سود خالص را به ازای هر سهم برای این سال مالی پیش‌بینی کرده است.

طبق گزارش سایت انیگما با در نظر گرفتن نرخ دلار 24 هزار تومانی برای دو ماه بهمن و اسفند و در نظر گرفتن نرخ بیلت 520 دلاری سودی معادل با 1687 ریال به ازای هر سهم محقق خواهد شد. اما بپردازیم به ملی صنایع مس ایران، این شرکت یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان و صادرکنندگان حوزه فلزات در کشورمان است که به لحاظ ارزش بازار نیز در شمار سه شرکت بزرگ بورسی کشور قرار دارد.

گزارش پیش‌بینی سود صنایع ملی مس ایران هم پس از کش و قوس‌های فراوان و پس از درج دو اصلاحیه نهایتا روی سامانه کدال قرار گرفت که نشان از پیش‌بینی سود 1197 ریالی برای سال مالی منتهی به 29/ 12/ 1399 داشت. نکته قابل توجه در اصلاحیه گزارش پیش‌بینی سود فملی تغییر 191 ریالی سودآوری به ازای هر سهم تنها در کمتر از دو روز پس از انتشار اولین پیش‌بینی ارايه شده بود.

با محاسبه‌ای سرانگشتی و در نظر گرفتن 200 میلیارد برگه سهم شرکت ملی مس به مغایرتی 2/ 38 هزار میلیارد ریالی میان این دو گزارش می‌رسیم. برای شرکت ملی مس نیز با توجه به در نظر گرفتن فرض دلار 24 هزار تومانی برای دو ماه انتهایی سال و قیمت کاتد مس 7917 دلاری به ازای هر تن بر اساس اطلاعات سایت انیگما 1270 ریال سود شناسایی می‌شود.

در ادامه مطلب به بررسی دقت گزارش‌های پیش‌بینی سود فولاد و فملی طی سال‌های 92 تا 96 می‌پردازیم: اعداد مثبت در درصد انحراف به معنای عملکرد ضعیف‌تر شرکت نسبت به پیش‌بینی ارايه شده و برعکس اعداد منفی به معنای عملکرد بهتر نسبت به گزارش ارايه‌شده هستند. همان‌طور که مشاهده می‌کنید متاسفانه طی سال‌های انتشار گزارش‌های پیش‌بینی سود از جانب شرکت‌ها به هیچ عنوان تطابقی میان عملکرد واقعی شرکت و گزارش انتشار یافته مشاهده نمی‌شود.

نظر2

گزارش محتاطانه فملی

مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه

فملی در جدیدترین شفاف‌سازی خود اقدام به ارايه پیش‌بینی از سود خالص هر سهم در پایان سال 99 کرد. گزارشی که به نظر می‌رسد به شدت محتاطانه تهیه شده است.

در این گزارش سود هر سهم در پایان سال 1006 ریال خواهد بود در حالی که شرکت در 9 ماهه توانسته 869 ریال سود بسازد. در واقع شرکت سود هر سهم را برای زمستان، 137 ریال تخمین زده است. سود هر سهم در پاییز برابر با 383 ریال بوده است. باتوجه به فروش 31191 میلیارد تومانی در 10 ماهه ابتدایی سال مالی فروش دو ماهه پایانی برابر با 4254 میلیارد تومان یا به عبارتی هر ماه به‌طور متوسط 2127 میلیارد تومان خواهد بود که این رقم نسبت به میانگین 10 ماه گذشته و دی ماه به ترتیب 32 درصد و 34 درصد کاهش داشته است.

مقدار فروش محصول کاتد شرکت در دو ماه باقی مانده به‌طور متوسط هر ماه 17534 تن است. شرکت به‌طور متوسط در 10 ماه گذشته هر ماه 22476 تن کاتد مس فروخته است. در این گزارش فرض شده است که برای سه ماهه پایانی به‌طور متوسط نرخ هر تن کاتد 7هزار دلار و نرخ دلار 19 هزار تومان باشد. در حالی که در مدت گذشته از این سه ماهه موردنظر به‌طور متوسط نرخ هر تن کاتد مس برابر 7800 دلار و نرخ هر دلار نیمایی از اول دی ماه تا به امروز به‌طور متوسط 24650 تومان بوده است بنابراین برای محقق شدن پیش‌بینی شرکت باید انتظار افت قابل توجه نرخ دلار و کاتد حتی بسیار کمتر از نرخ مشخص شده در این گزارش را داشته باشیم که به نظر نمی‌رسد چنین اتفاقی صورت پذیرد.

به‌طور کلی با در نظر گرفتن مبلغ و مقدار فروش پیش‌بینی شده نرخ فروش کاتد در دو ماه باقیمانده 116 میلیون تومان به ازای هر تن خواهد بود که نسبت به متوسط نرخ 10 ماهه گذشته و دی ماه به ترتیب 4 و 42 درصد کاهش دارد.

حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماه پایانی سال مالی جاری برابر با 55 درصد محاسبه شده و این در حالی است که حاشیه سود ناخالص در پاییز، تابستان و بهار امسال به ترتیب 74، 65 و 63 درصد بوده است و شرکت در این گزارش فرض افت قابل توجه حاشیه سود ناخالص شرکت را مورد نظر خود قرار داده است که بسیار محتاطانه است.

در حال‌حاضر نرخ هر تن کاتد در بورس فلزات لندن برابر با 7877 دلار است و مطابق با پیش‌بینی‌ها به نظر نمی‌رسد این نرخ چه برای سه ماهه آتی و چه برای سال آینده افت قابل توجهی داشته باشد.

در صورتی که نرخ دلار و کاتد جهانی را برای مدت باقی مانده تا پایان سال 99 و سال 1400 را برابر با 7800 دلار به ازای هرتن و 23 هزار تومان در نظر بگیریم، سود هر سهم تحلیلی شرکت برای سال 99 در حدود 1270 ریال و برای سال 1400 حوالی 2000‌ریال خواهد بود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد