چرا دلار گران شد؟ / 10 خبر مهم برای بازار ارز

چرا دلار گران شد؟ / 10 خبر مهم برای بازار ارز

قیمت دلار در بازار تا مرز حدود 26 هزار تومان هم گران شده است. علت چیست و چه اخباری ممکن است در ادامه بر آینده ارز تاثیر بگذارند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار تا مرز حدود 26 هزار تومان هم گران شده است. علت چیست و چه اخباری ممکن است در ادامه بر آینده ارز تاثیر بگذارند؟

افزایش نااطمینانی‌های سیاسی پس از اظهارات اخیر ريیس جمهور جدید آمریکا، محقق نشدن وعده‌هایی مثل برگشت پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی، افزایش تقاضای قابل پیش‌بینی با توجه به نزدیکی به ایام پایانی سال و برگشت احتمالی اقتصاد به روزهای پس از کرونا هرکدام به نوعی این روزها در بازار ارز تاثیر گذاشته است.

از نگاه برخی فعالان بازار سهام پس از اظهارات اخیر جو بایدن درباره تحریم‌های ایران امیدها برای رشد درآمدهای نفتی ایران از این محل کم شده اما این درحالیست که با افزایش قیمت نفت به بالای 60 دلار امکان تحقق بخشی از درآمدهای نفتی ایران در آینده از همین کانال گرانی نفت هم میسر است.

با این حال به دلیل اینکه ایران هنوز نتوانسته پول‌های بلوکه شده خود را برگرداند به نظر می‌رسد بخشی از افزایش تقاضاهای ناشی از نزدیکی به ایام پایانی سال و ورود اقتصاد به دوره پساکرونا پاسخ داده نشده است و به همین دلیل به نظر می‌رسد روند نوسان تدریجی قیمت دلار ادامه‌دار باشد منتها با شیب کمتر نسبت به چند وقت اخیر. در این مورد اخیرا ريیس کل بانک مرکزی آمار داده بود در پنج ماهه اخیر درآمدهای نفتی ایران دو برابر شده است و حتی وی وعده دلار 20 هزار تومانی داده بود اما به نظر می‌رسد هنوز این رشد درآمدهای نفتی تاثیر خود را بر بازار ارز نگذاشته است.

اما چه اخباری ممکن است بر آینده بازار ارز تاثیر بگذارد؟

ـ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: این مژده را به مردم ایران می‌دهیم که در دو تا سه ماه آینده یکی از قطب‌های بزرگ تولید واکسن کرونا در منطقه و یکی از صادرکنندگان مهم این واکسن به جهان خواهیم بود.

ـ سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا از واکسیناسیون تمام کشور تا آبان 1400 خبر داد.

ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی با اعلام این‌که تحریم‌های ظالمانه و شیوع کرونا درآمدهای سنتی کشور را به پایین‌ترین سطح کاهش داد، گفت : این بزرگ‌ترین افتخار دولت است که کشور را بدون استقراض از بانک مرکزی اداره کرد.

ـ تولید نفت خام ایران بر اساس تازه‌ترین گزارش اوپک در ماه ژانویه (دی‌ماه – بهمن‌ماه) نسبت به ماه دسامبر (2020) 62 هزار بشکه افزایش یافت.

ـ ريیس مجلس با بیان اینکه بودجه تا پیش از پایان سال در مجلس نهایی می‌شود، گفت: ‌سلامت‌، معیشت، محرومیت‌زدایی‌، تولید و اشتغال چهار اولویت اصلی بودجه سال آینده است.‌

ـ با تعدیل انتظارات تورمی و تاثیر آن بر تحولات شاخص بهای اقلام کالایی روند نزولی نرخ تورم ماهانه دردی‌ماه نیز تداوم یافت.

ـ وزیر اقتصاد از نهایی‌شدن اصلاحیه لایحه بودجه سال 1400 تا یکشنبه هفته آینده خبر داد و گفت: اقبال گسترده‌ای که در مقطعی از زمان نسبت به بورس اتفاق افتاد، موجب بروز برخی از مداخلات غیرحرفه‌ای و اختلال در ملزومات پایداری این بازار شد که نتیجه آن نگرانی و تردید در سرمایه‌گذاران بود.

ـ قیمت نفت در معاملات امروز به بالاترین قیمت 13 ماه گذشته رسید و نفت برنت همچنان بالای 60 دلار در هر بشکه ماند.

ـ وزیر صمت گفت: کارخانجات لوازم خانگی در شرایط سخت تحریمی با فعالیت شبانه روزی بازار، صادرات خوبی به کشور‌های همسایه دارند و حتی به کشور‌های اروپایی نیز صادرات دارند.

ـ ريیس‌جمهور گفت: اگر در این هفت سال و نیم در اداره کشور آنچنان که شایسته ملت بزرگ ایران نبوده عمل کرده ایم، از مردم بزرگوار ایران در این ایام جشن ملی طلب عفو می کنم.

آخرین نرخ ارز را در صفحه قیمت دلار دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد