موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟

موج جدیدی از خروج نقدینگی از بازار سهام در راه است؟

4 ام آبان ماه اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال نقش بست که علامت سوال بزرگی برای سهامداران ایجاد کرد، در این اطلاعیه آمده است که گروه توسعه مالی مهر آیندگان در نماد

بورس نیوز:

4 ام آبان ماه اطلاعیه‌ای روی سامانه کدال نقش بست که علامت سوال بزرگی برای سهامداران ایجاد کرد، در این اطلاعیه آمده است که گروه توسعه مالی مهر آیندگان در نماد "ومهان" قصد دارد تا 20 درصد از سهام سپهر صادرات را که در اختیار بانک سرمایه است از این بانک خریداری کند. برخی شنیده‌ها حاکی از این هستند که "ومهان" تنها شرکت کننده مزایده خرید 20 درصد از سهام "وسپهر" از بانک سرمایه است. با توجه به قیمت پایه مندرج در آگهی ومهان می‌بایست بیش از 2350 میلیارد تومان به بانک سرمایه بپردازد که نیمی از این مبلغ به صورت نقد و نیمی دیگر سهام سهل البیع می‌باشد.

خرید 20 درصد از سهم بانک سرمایه در "وسپهر" می‌تواند از یک زاویه دیگر مورد بررسی قرار گیرد، اول آنکه "ومهان" که قصد چنین معامله پر ارزشی را دارد آیا اقدام به فروش سهام خود در بازار سرمایه می‌کند یا خیر؟ اگر "ومهان" قصد داشته باشد تا برای تامین بخش نقدی این معامله اقدام به فروش سهم کند، خبر بدی برای سهامی است که "ومهان" در آن‌ها سهامداری می‌کند.

نکته بعدی قیمت روی تابلو "وسپهر" است در حالی که طی 2 سال اخیر عموم سهم‌ها ریزش بیش از 50 درصدی را تجربه کرده اند، "وسپهر" تحت حمایت بازارگردان خود قرار داشته است و ظرف 25 ماه اخیر افت قیمت 14 درصدی را تجربه کرده است. "وسپهر" حدود 4 ماهی می‌شود که روی قیمت 685 تومانی مورد حمایت سنگین کد‌های حقوقی خود قرار گرفته است. با این شرایط قیمت خرید "ومهان" اگر بر مبنای قیمت تابلو این نماد باشد می‌تواند سهامداران گروه توسعه مالی مهر آیندگان را متضرر کند.

در این خرید پر ارزش، برخی سوالات از جانب سهامداران مطرح است که بد نیست به این سوالات نگاهی بیاندازیم.

1. با توجه به قیمت و ارزش مارکت سایر تامین سرمایه‌ها در بازار سرمایه توجیه خرید به این قیمت برای ومهان چیست؟

2. در حالی که بازار سرمایه از بابت نبود خریدار و فعالیت ضعیف حقوقی در رنج است چگونه است که ومهان چند هزار میلیارد تومان را به صورت نقد صرف خرید سهام یک تامین سرمایه سهامی خاص می‌نماید؟

3. مسلما بانک سرمایه با توجه به مشکلاتی که دارد سهامی را که بابت این معامله تحصیل می‌نماید را در اولین فرصت بفروش می‌رساند آیا این موضوع موجب فشار فروش به بازار و خروج نقدینگی و منابع از بازار نمی‌شود؟

پایان مطلب

آخرین اخبار بورس و اقتصاد