صدور 886 هزار شناسه کالا در راستای رصد و مقابله با کالای قاچاق و تقلبی

صدور 886 هزار شناسه کالا در راستای رصد و مقابله با کالای قاچاق و تقلبی

در راستای مدیریت دقیق کالا از مرحله واردات تا عرضه و مبارزه با کالای قاچاق و تقلبی، دولت با بهره‌گیری از سامانه جامع تجارت بیش از 886 هزار شناسه کالا، صدور 8 میلیارد کد رهگیری و ثبت بیش از 113 میلیون سند که زیر‌ساخت لازم برای مقابله موثر با قاچاق و کالاهای تقلبی است را عملیاتی کرد.

‌به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس یکی از اهداف وزارت مدیریت دقیق کالا از مرحله واردات تا توزیع است بنابراین در این راستا با ایجاد سامانه جامع تجارت که سامانه یکپارچه‌سازی و نظارت بر فرآیند تجارت با هدف ایجاد یک سامانه واحد برای بازرگانان در حوزه تجارت خارجی و فعالان اقتصادی در حوزه تجارت داخلی بوده تلاش شده است تا با بهره‌گیری از این سامانه انجام مبادلات تجاری به سمت مبادی قانونی هدایت شود و پدیده قاچاق کالا کاهش یابد.

بنابراین در راستای مدیریت دقیق کالا از مرحله واردات و تولید، حمل، توزیع و فروش، ساز و کار جریان کالا که توسط سامانه جامع تجارت آغاز شده است، وزارت دستاوردهایی حاصل کرده است.

براساس گزارش تحول بخش صنعت، معدن و تجارت، صدور بیش از 886 هزار شناسه کالا، صدور 8 میلیارد کد رهگیری و ثبت بیش از 113 میلیون سند که زیر ساخت لازم برای مقابله موثر با قاچاق و کالاهای تقلبی (از جمله سیگار، لوازم خانگی و قطعات یدکی خودرو است، در این حوزه است.

بهبود فرآیندهای تجاری از قبیل صدور کارت بازرگانی ‌با اجرای 25 استعلام از 20 دستگاه، حذف اعمال سلیقه کارشناسی، خطاهای سهوی و عمدی و مفاسد احتمالی، توسعه زمان ارايه خدمات و کاهش مدت زمان صدور کارت بازرگانی به کمتر از یک سوم، کنترل سابقه کالایی و سقف اعتباری بازرگان هنگام ثبت سفارش (که منجر به هوشمند سازی تعیین تکلیف لحظه ای بیش از نیمی از ثبت سفارش ها شده است) استقرار کامل درخواست سیستمی ارز در سامانه جامع تجارت با همکاری بانک مرکزی و تعیین تکلیف زمان اتصال سامانه جامع تجارت به گمرک، برخی از موارد قابل ذکر است.

تسهیل تامین مالی بخش تولید از طریق پروژه‌های تامین مالی زنجیره ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب الکترونیکی‌ از دیگر موارد قابل ذکر است؛ با تامین مالی زنجیره‌ای، بهره‌وری مالی حداقل 40 درصد افزایش می یابد تاکنون با 12 بانک تفاهم نامه امضا شده است و 14.6 هزار فقره صورت حساب با مجموع ارزش 19.5 همت استعلام شده و حدود 30 هزار میلیارد تومان به صورت زنجیره ای تامین مالی انجام شده است.

اتصال فروشگاه‌های خرده فروشی با اولویت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای به سامانه جامع تجارت به منظور رصد جریان کالا در کشور، برنامه‌ریزی تامین کالا در اقصی نقاط کشور و هوشمند شدن تنظیم و نظارت بر بازار که تاکنون بیش از 5800 فروشگاه و 12 هزار قلم کالا به این سامانه متصل شده و در حال رصد و پایش است، از دیگر موارد قابل ذکر در این حوزه است.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد