آخرین خبر از دلار 4200 تومانی/ پایان توزیع رانت ارزی

آخرین خبر از دلار 4200 تومانی/ پایان توزیع رانت ارزی

به نظر می‌رسد کشمکش‌ها برای حذف ارز 4200 تومانی از کالاها به نتیجه رسیده و با علام سازمان غذا و دارو این ارز ترجیحی برای واردات دارو حذف شد. این ارز در حالی حذف شده است که بسیاری از نمایندگان مجلس و اقتصاددانان با حذف آن مخالف هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، چند هفته‌ای است که دولت برای حذف ارز 4200 تومانی با اقتصاددانان و نمایندگان مجلس جلسه برگزار می‌کند. در حالی که همه طرف‌های درگیر این موضوع اعلام کرده بودند ارز برای اقلامی مثل گندم و دارو حذف نمی‌شود اما سازمان غذا و دارو امروز ارز ترجیحی برای برخی از اقلام دارویی را حذف کرد.

طی هفته‌های گذشته موضوع اصلی جلسات دولت حذف ارز 4200 تومانی بوده است اما همواره نظر دولت بر این بوده است که ارز ترجیحی برای اقلامی مثل دارو و گندم باقی بماند.

در این خصوص محسن زنگنه به تجارت‌نیوز گفته بود: نظر قطعی دولت این است که دلار 4200 تومانی برای دو قلم دارو و گندم حفظ کند.

مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز به تازگی گفته است: به غیر از دارو و گندم، ارز 4200 تومانی قرار است از پنج قلم کالا حذف شود. بنابراین نظر مجلسی‌ها بر ادامه تخصیص ارز 4200 تومانی به واردات دارو است.

از سویی دیگر دولت با تعدادی از اقتصاددان جلسه برگزار کرد، اظهارنظر این اقتصاددانان نیز نشان می‌داد که بیشتر آنها مخالف حذف ارز ترجیحی هستند و فقط چند نفر موافق هستند آن هم به صورت مشروط.

همچنین مجلس با اعلام مخالفت برای حذف ارز ترجیحی، عنوان کرد این کار باعث شوک قیمتی شدید در کالاهای اساسی از جمله غذا و دارو خواهد شد.

با وجود آنکه مجلس و دولت نسبت به بالا رفتن قیمت در این اقلام اذعان کرده‌اند اما در نهایت ارز 4200 دارو امروز حذف شد.

تاثیر حذف ارز 4200 تومانی بر بازار

روز گذشته محمد مخبر، معاون اول ريیس جمهور در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های دولتی گفته بود: «بخش عمده ارزی که با مجوز مجلس در سال 1400 تخصیص داده شده بود، هزینه شده است.»

با حذف ارز 4200 دارو در واقع منابع دولت آزاد شده اما واردکنندگان دارو برای تامین ارز مورد نیاز خود به بازار مراجعه می‌کنند که احتمالا بازار ارز را با نوسان رو به رو کند.

از یک طرف صحبت‌های مخبر به بازار ارز سیگنال افزایش قیمت می‌دهد چرا که دولت با محدودیت منابع ارزی رو به رو است.

این مساله در سال‌های گذشته هم اتفاق افتاده است. در حالی که دولت در سال گذشته تنها 36 میلیارد تومان درآمد نفتی داشت، 55 میلیارد تومان آن را برای واردات کالاهای اساسی هزینه کرد، یعنی دولت 18٫5 میلیارد دلار ارز کم داشت و برای پوشش کمبود منابع اززی خود از بازار آزاد دلار مورد نیاز خود را خرید.

با حذف ارز 4200 تومانی رانت ارزی در کشور کاهش پیدا کند اما از طرف دیگر دولت مجبور است به نحوی کمبود منابع ارزی خود را پوشش دهد. پس دولت ناچارا باید از بازار آزاد دلار خریداری کند و آن را به واردکنندگان بدهد تا بتوانند با قیمت دلار پایین‌تر اقلام اساسی را وارد کشور کنند.

چهار ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر می‌رسد دولت ارز بیشتری را از بازار ارز خریداری کند و به همین علت سیگنال مهمی را درباره افزایش قیمت دلار به بازار می‌دهد.

پیش‌بینی کارشناسان از قیمت دلار تا پایان امسال

وحید مسعودی، کارشناس بازارهای مالی درباره تاثیر مذاکرات در آینده بازار ارز گفت: چه توافقی حاصل شود و چه نشود، دلار در بازه‌ زمانی حدود دو ساله روند افزایشی دارد.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: اگر مذاکرات فرسایشی باشد و توافقی حاصل نشود، دلار تا قبل از تابستان 1401، می‌تواند به 32 یا 33 هزار تومان نیز برسد. در درازمدت دلار 40 تا 42 هزار تومانی قابل تحقق است.

علی طباطبايی، دیگر کارشناس بازارهای مالی، ارزش ذاتی دلار را 35 هزار تومان دانست و گفت: افت قابل توجه قیمت دلار در بازه زمانی کوتاه، دور از انتظار است.

او افزود: برخی کارشناسان احتمال دلار 25 هزار تومانی را مطرح کردند اما احتمال آن کم شده است. حتی گفته می‌شود دولت نیز بودجه 1401 را بر مبنای دلار 23 هزار تومانی می‌بندند.

مطالعه بیشتر: سیگنال مهم معاون اول ريیس جمهور به بازار ارز/ قیمت دلار بالا می‌رود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد