شاخص کل در آستانه 1/5 میلیون واحد / شاخص واعظی چقدر محتمل است؟

شاخص کل در آستانه 1/5 میلیون واحد / شاخص واعظی چقدر محتمل است؟

شروع معاملات امروز بازار سهام با روند صعودی شاخص کل و هم‌وزن همراه شد و حالا شاخص کل در آستانه 1/5 میلیونی شدن است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل و شاخص هم‌وزن در جریان معاملات امروز بازار سهام روندی صعودی دارند و حدود 145 نماد منفی و 177 نماد مثبت است.

شاخص کل در استانه 1/5 میلیونی شدن قرار دارد و به نظر می‌رسد این محدوده از لحاظ روانی یک مقاومت مهم محسوب می‌شود اما چه عواملی در شکستن مقاومت تاثیرگذار است.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بنیادین بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با گفت: به نظرم سه محرک اصلی برای شکستن مقاومت 1/5 میلیون واحدی و بعد از آن 1/6 میلیون واحدی وجود دارد. آزاد شدن نرخ دلار نیما، گزارش‌های 6 ماهه و گزارش پالایشگاهی‌ها.

این کارشناس در رابطه با نرخ دلار نیما گفت: نرخ دلار نیما با نرخ دلار در بازار آزاد حدود 5 هزار تومان تفاوت دارد و این موضوع باعث ایجاد رانت برای واردکنندگان می‌شود. شرکت‌های صادراتی بعد از صادر کردن محصول دلار را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و واردکنندگان دلار نیما می‌گیرند و محصول خود را در بازار آزاد با نرخ دلار آزاد می‌فروشند. این یعنی از جیب سهامدار به جیب وارد کننده. آزاد شدن نرخ دلار نیما می‌تواند به رشد 20 تا 30 درصدی شرکت‌های صادرات محور و بازار سهم کمک کند.

این کارشناس در رابطه با گزارش‌های 6 ماهه گفت: آخر مهر انتشار گزارش‌های 6 ماهه شروع می‌شود و به نظر می‌رسد گزارش‌ها خوب است و یک سیگنال مثبت برای بازار از طرفی گزارش پالایشگاهی‌ها به دلیل ابهام در نرخ خوراک منتشر نشده بود و برخی می‌گویند همین روزها منتشر می‌شود.

خبر‌ی‌زاد در ادامه گفت: اگر این اینگونه شود می‌تواند گفت بازار می‌تواند برای شکستن محدوده 1/5 میلیون واحدی و بعد از آن شاخص واعظی یعنی 1/6 میلیون واحدی آماده شود.

این کارشناس در رابطه با سیگنال منفی برای بازار گفت: هرگونه سیگنال مثبتی در رابطه با مذاکره در کوتاه‌مدت می‌تواند باعث روند نزولی بازار شود اما توافق در بلندمدت تاثیرمثبت دارد.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد