احتساب متوسط بهای دریافتی برق از صنایع با نرخ ECA

احتساب متوسط بهای دریافتی برق از صنایع با نرخ ECA

طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور درصورت تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و کمک خواهد کرد بسیاری از موانع از پیش پای صنعت برق برداشته شود.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان به بررسی آخرین ماده از طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور پرداخته و با اکثریت آرا به آن رای مثبت دادند به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: در ماده 3 این طرح، اصلاح تعرفه برق صنایع به نحوی پیش‌بینی شده که متوسط بهای دریافتی از صنایع مختلف نرخ ECA قراردادهای خرید تضمینی برق یا تبدیل انرژی خواهد بود.

گفتنی است؛ براساس ماده (3) "طرح توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق کشور"، متوسط بهای برق مصرفی مشترکان صنعتی (به جزء استخراج رمزارزها) معادل متوسط نرخ قراردادهای تبدیل انرژی (ECA) با توجه به بهای سوخت مصرفی نیروگاه‌ها و هزینه انتقال تعیین و دریافت می‌‍شود، منابع حاصل از اجرای این ماده در بودجه‌های سنواتی به حساب شرکت مادر تخصصی توانیر نزد خزانه‌داری کل کشور واریز و به صورت صددرصدی بابت هزینه‌های تولید و تامین برق حمایت از توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت برق و طرح‌های بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف انرژی و طرح‌های نیمه تمام صنعت برق با الویت نوسازی شبکه فرسوده، انتقال برق اختصاص می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در ماده 20 همین طرح، وزارت نیرو مکلف شده کنتورهای برق را هوشمندسازی و منابع آن را نیز از محل افزایش تعرفه برق مشترکان پرمصرف و اصلاح تعرفه برق صنایع تامین کند.

وی در ادامه افزود: البته در تبصره 15 قوانین بودجه سال‌های 1400 و 1401 این مهم پیش‌بینی شده است. در سال 1400مبلغ 8 هزار میلیارد تومان و سال 1401 مبلغ 16 هزار میلیارد تومان درآمد از محل اصلاح تعرفه برق صنایع برای وزارت نیرو حاصل شده اما مجلس تصمیم گرفت هزینه نصب کنتورهای هوشمند از مردم دریافت نشود و در کمیسیون مقرر شد؛ این مبلغ از همان محل ماده 3 -که یک منبع ایجاد شده است- تامین شود تا بار مالی بیشتری به صنایع تحمیل نشود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: این طرح درصورت تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شده و کمک خواهد کرد بسیاری از موانع از پیش پای صنعت برق برداشته شود و در سال‌های آینده علاوه‌بر صرفه‌جویی، به افزایش تولید نیز برسیم تا دیگر در زمان اوج مصرف نگران خاموشی‌ها نباشیم.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد