آمار 577 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد

آمار 577 هزار خانه خالی به سازمان امور مالیاتی ارسال شد

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تنها 2 میلیون و 68 هزار نفر در سامانه املاک و اسکان خوداظهاری کردند.

به گزارش خبرنگار مهر، پروانه اصلانی دقایقی پیش در برنامه زنده تلویزیونی با موضوع مالیات بر خانه‌های خالی گفت: بر اساس اطلاعات مرکز آمار، در سال 95، تعداد خانه‌های خالی شناسایی شده در شهرها 2 میلیون و 123 هزار واحد و در روستاها 463 هزار واحد مسکونی برآورد شد.

وی گفت: عمده واحدهای مسکونی روستایی خالی، خانه‌هایی هستند که به روستاهای خالی از سکنه تعلق دارند و عملا همان 2 میلیون و 123 هزار واحد خالی شهری ملاک برآورد ما است.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از سال 95 به بعد آمار پروانه‌های ساختمانی صادره بیش از 50 درصد کاهش یافته است. بنابراین با توجه به ایجاد ارزش افزوده برای مسکن در سال‌های اخیر و همچنین افزایش معاملات به نظر می‌رسد تعداد خانه‌های خالی از 2 میلیون و 123 هزار واحد بسیار کمتر شده است بخصوص که از 95 به بعد مرکز آمار اطلاعات جدیدی ندارد.

اصلانی یادآور شد: سال گذشته یک میلیون و 300 هزار واحد مشکوک به خالی شناسایی شد که عمده اطلاعات ما از تقاطع گیری اطلاعات 15 پایگاه داده دولتی بوده است.

وی تاکید کرد: بخش زیادی تا حدود 80 درصد این اطلاعات مخدوش بوده مثلا کد پستی یا آدرس یا شماره کنتور برق نداشته اند. بر اساس بند 5 تبصره 8 ماده 169 مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، همه این یک میلیون و 300 هزار واحد مشمول مالیات می‌شوند ولی با توجه به ناقص بودن اطلاعات آنها سازمان امور مالیاتی این یک میلیون و 300 هزار واحد شناسایی شده را به وزارت راه و شهرسازی برگشت زد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه تصریح کرد: بار دیگر بررسی کردیم و رکورد جدید خانه‌های خالی به 570 هزار واحد تقلیل یافت که سازمان امور مالیاتی اطلاعات آنها را منتشر کرد. مجددا برخی از کسانی که سازمان امور مالیاتی به آنها اطلاع رسانی کرده بود اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان کشور تکمیل کردند.

اصلانی گفت: پکیج دوم ارسالی به سازمان امور مالیاتی شامل 577 هزار واحد مسکونی خالی جدید بود که 470 هزار خانه خالی، اصلاح شده اطلاعات قبلی بود و 104 هزار خانه جدید به بسته قبلی اضافه شد.

وی در واکنش به اظهارنظر برخی نمایندگان مجلس مبنی بر کوتاهی وزارت راه و شهرسازی در تشخیص خانه‌های خالی گفت: ما به هیچ وجه این ادعا را نمی‌پذیریم که کوتاهی کردیم؛ طبق قانون، وزارت راه و شهرسازی باید از مردم خوداظهاری می‌گرفت ولی تنها 2 میلیون و 68 هزار نفر از مردم به سامانه املاک و اسکان مراجعه و خود اظهاری کردند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد