اگر سجامی نشوید، از واریز سود و معامله در بورس خبری نیست!

اگر سجامی نشوید، از واریز سود و معامله در بورس خبری نیست!

کارشناس بازار سرمایه گفت: در صورتی که کد معاملاتی افراد مسدود شود، دیگر نمی‌توانند تا زمانی که سجامی شوند به معامله در بورس بپردازند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ابلاغیه منتشر شده در مورد الزام به سجامی شدن تمام افراد و کدهای معاملاتی بورسی، اظهار کرد: در هفته اخیر ابلاغیه‌ای از سوی مدیر سیستم‌های تسویه و پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی تحت عنوان الزام برای سجامی شدن  سهامداران 18 تا 65 سال و سهامداران بالای 65 سال، به ترتیب تا بیستم و سی‌ام شهریور ماه، منتشر شد.

بیشتر بخوانید

  • میزان مشارکت در عرضه اولیه شکسته شد

او بیان کرد: ابلاغ این اطلاعیه به علت این است که، بسیاری از افراد و کارگزاری‌ها بحث سجام را در فرایند کار خود قرار ندادند ولی در بازار سرمایه به معامله می‌پردازند و در حال حاضر با ابلاغ این اطلاعیه اگر این افراد سجامی نشوند، کد معاملاتی آنان مسدود خواهد شد.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، در صورتی که کد معاملاتی افراد مسدود شود، چه تبعاتی برای آن‌ها خواهد داشت؟، گفت: در صورتی که کد معاملاتی افراد مسدود شود، دیگر نمی‌توانند تا زمانی که سجامی شوند به معامله در بورس بپردازند.

کارشناس بازار سرمایه افزود: اما در صورت مسدود شدن کد معاملاتی، سود مجامع به حساب افراد واریز می‌شود، ولی براساس قانون، شرکت‌ها باید به مرور به سوی سجامی شدن گام بردارند و سود مجامع از طریق سجام به حساب سهامداران واریز شود که در این صورت، افراد از سود مجامع خود بی نصیب می‌شوند.

او گفت: همچنین در بحث سهام عدالت نیز، اگر در ماه و سال‌های آینده سهام عدالت قابلیت فروش مستقیم داشته باشد، افرادی که کد معاملاتیشان مسدود است، نمی‌توانند اقدام به فروش سهام عدالت خود کنند.

آسایش در پاسخ به این پرسش که، چقدر زمان میبرد تا کد مسدود شده مجددا فعال گردد؟، تصریح کرد: فرایند سجامی شدن افراد خیلی زمان نمی‌برد و بعد از انجام صحیح روند ثبت نام در سامانه 1- 2 روز بعد پاسخ نهایی می‌آید؛ بنابراین حداکثر پس از 2-3  افراد مجددا می‌توانند به معاملات خود در بورس بپردازند و کد بورسیشان مجددا فعال می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد