کمک مالیاتی سهامداران به دولت! / مالکان همچنان مالیات ندادند

کمک مالیاتی سهامداران به دولت! / مالکان همچنان مالیات ندادند

در هشت ماهه امسال در حالیکه صاحبان خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان برخلاف قانون بودجه حتی یک ریال هم مالیات ندادند،مالیات‌ از محل نقل‌وانتقال سهام حدود 800 درصد بیشتر از رقم تعیین شده، بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، «در 8 ماهه امسال در حالیکه صاحبان خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان برخلاف قانون بودجه حتی یک ریال هم مالیات ندادند،مالیات‌ از محل نقل‌وانتقال سهام حدود 800 درصد بیشتر از رقم تعیین شده،بوده است. اگر بورس نبود این کسری‌های بودجه دولت خودش یک موج جدید تورمی بود.» این متن توییت ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز است که با اتکا به اعلام دیوان محاسبات این طور نوشته است. اما ماجرا چیست و چه اتفاق مهم مالیاتی رخ داده است؟

طبق گزارش دیوان محاسبات براساس قانون بودجه سال 99 صاحبان خانه‌های بالای 10 میلیارد تومان باید امسال مالیات پرداخت می‌کردند اما در هشت ماهه امسال از این محل هیچ مالیاتی پرداخت نشده است. اما در بخش نقل و انتقال سهام، تحقق مالیاتی این حوزه حدود 800 درصد بوده است.

اخیرا تسنیم نیز گزارش داده بود: مالیات بر نقل و انتقال سهام در پایان آبان ماه امسال به بیش از 11 هزار میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که عملکرد مالیات بر نقل و انتقال سهام در سال 1398 حدود چهار هزار میلیارد تومان بود. در واقع درآمد دولت از محل مالیات بر نقل و انتقال سهام در هشت ماهه سال 99 حدود سه برابر کل سال 98 بوده است. به نظر می‌رسد دولت با تشویق و دعوت مردم به سرمایه‌‎گذاری در بورس به شکل کم‌سابقه‌ای از کارت رونق بورس در جهت کسب درآمدهای مالیاتی بهره برده است.

این درحالیست که طبق گزارش فارس، در بخش‌های دیگر تحقق مالیاتی به شدت بخش نقل و انتقال سهام نبوده است. مثلا در هشت ماهه سال جاری شرکت‌ها و اشخاص حقوقی تنها 78 درصد تحقق مالیاتی داشته‌اند. یا در بخش مالیات از درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی میزان تحقق مالیاتی 74 درصد بوده است.

با وجود چنین روندی و جبران کسری مالیاتی دولت توسط سهامداران اما اخیرا وزیر صمت از نقش بورس در افزایش قیمت کالاها سخن گفته بود. از نگاه برخی اگر دولت نمی‌توانست کسری بودجه خود را از محلی مثل بورس تامین کند احتمالا در بخش پایه پولی و رشد نقدینگی وضعیت از روند فعلی حادتر می‌شد و احتمالا با چاپ پول شدت تورم می‌توانست بیشتر شود.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس دنبال کنید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد