راه‌اندازی پیام‌رسان جایگزین سويیفت تا ماه آینده

راه‌اندازی پیام‌رسان جایگزین سويیفت تا ماه آینده

معاون بین‌الملل بانک مرکزی گفت: پیام‌رسان بین‌بانکی جایگزین سويیفت تا یک ماه آینده بین اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، محسن کریمی در حاشیه پنجاه و یکمین اجلاس اتحادیه پایاپای آسیا در جمع خبرنگاران اعلام کرد: بانک مرکزی از سال گذشته یک پیام‌رسان اختصاصی برای مبادله پیام‌های بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای طراحی و در اجلاس سال گذشته مطرح کرد که در این مدت در کمیسیون‌ها و کمیته‌های تخصصی بررسی شده است؛ ضمن اینکه اعضای این اتحادیه بر لزوم جایگزینی یک پیام‌رسان اختصاصی بین اعضا و جایگزینی آن به‌جای سويیفت تاکید کردند.

کریمی با بیان اینکه پیام‌رسان جایگزین سويیفت احتمالا ظرف یک ماه آینده میان اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی اجرا می‌شود، گفت: این پیام‌رسان فقط برای اعضای اتحادیه پایاپای آسیایی و ارتباط آن‌ها با یکدیگر است که البته می‌تواند 100 درصد نیاز اعضا را پوشش دهد و جایگزین سويیفت شود که باعث کاهش هزینه مبادلات بین اعضا خواهد شد.

به‌گفته وی، پیام‌رسان پیشنهادی ایران در جلسه کمیته فنی ارايه شد و اعضا بر نیاز به این پیام‌رسان تاکید کردند و استفاده از آن را مورد توجه قرار دادند. فاز عملیاتی شدن این پیام‌رسان در یکی دو ماه آینده آغاز خواهد شد.

معاون بین الملل بانک مرکزی مزیت اصلی پیام‌رسان جدید بانکی بین اعضای اتحادیه پایاپای تبادل پیام‌های بانکی برای اعضا و بی‌نیازی به پیام‌رسان سويیفت اعلام کرد

این مقام مسيول در بانک مرکزی در مورد استفاده از پول‌های دیجیتال کشورهای عضو اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: در این اجلاس بر استفاده از ارزهای دیجیتال بانک‌های مرکزی اعضای اتحادیه تاکید شد، اما در مورد رمزارزها سخنی به‌میان نیامد. استفاده از پول‌های دیجیتال ارزها در مرحله بررسی و مطالعات قرار دارد و بخشی از مبادلات تجاری اعضا با ارزهای دیجیتالی بانک‌های مرکزی انجام خواهد شد.

کریمی با یادآوری اینکه "در زمان حاضر 9 کشور آسیایی عضو این اتحادیه پایاپای هستند" گفت: 2 کشور بلاروس از اروپا و موریس از آفریقا نیز درخواست عضویت در اتحادیه پایاپای آسیایی داده‌اند که درخواست آن‌ها توسط اعضا به‌زودی بررسی می‌شود.

معاون بین‌الملل بانک مرکزی در مورد سابقه اتحادیه پایاپای آسیایی گفت: این اتحادیه از دهه 1970 شکل گرفت و از همان ابتدا هدف آن تاکید بر کاهش نیاز دلار در مبادلات ارزی بین اعضا بود و در سال‌های اخیر به‌واسطه تحریم‌ها و همچنین شرایط جهانی و کاهش جهان‌روایی دلار نیاز به مبادلات تجاری اعضا با ارزهای محلی بیشتر شده است و استفاده از ارزهای محلی به‌جای دلار و یورو در دستور کار اعضا قرار گرفته است.

کریمی گفت: کشورهای آسیایی از جمله کشورهای عربی مانند سوریه هم می‌توانند درخواست عضویت در اجلاس پایاپای آسیایی بدهند و درخواست آن‌ها توسط اعضا مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت.

معاون بین الملل بانک مرکزی همچنین در مورد راه‌اندازی دفتر بانک وی‌تی‌بی روسیه در ایران گفت: بر اساس درخواستی که از سوی این بانک روسی به بانک مرکزی ارايه شد، در زمان حاضر یک دفتر نمایندگی از سوی این بانک در تهران راه‌اندازی شده است، اما این دفتر به‌معنای افتتاح شعبه نیست و در این دفتر کارهای نیازسنجی، بازاریابی و مشتری‌یابی انجام می‌شود و برای درخواست شعبه باید خود بانک وی‌تی‌بی روسیه درخواست ارايه کند و سپس مجوز از سوی بانک مرکزی صادر شود که معمولا این فرایند یکی دو سال طول می‌کشد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد