زغال‌سنگ افغانستان نیروگاه‌های برق پاکستان را روشن می‌کند

زغال‌سنگ افغانستان نیروگاه‌های برق پاکستان را روشن می‌کند

رسانه های پاکستان از توافق کابل و اسلام آباد برای تسهیل صدور زغال سنگ از افغانستان به پاکستان خبر دادند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، منابع خبری پاکستان گزارش دادند که کابل و اسلام آباد برای صادرات زغال سنگ به کشور همسایه توافق کردند.

روزنامه داوون گزارش داد: به دنبال کمبود برق ناشی از گرانی زغال سنگ در بازارهای جهانی، کابل و اسلام آباد برای صادرات زغال سنگ برای روشن کردن نیروگاهای برق این کشور به توافق رسیدند.

پیش از این زغال سنگ به صورت محدود از مرز چمن به پاکستان صادر می شد، اما در توافق جدید قرار است دو گذرگاه غلام خان و خارلاچی(Kharlachi) در خیبرپشتونخواه نیز صادرات زغال سنگ انجام شود.

مقامات پاکستان اعلام کردند که این توافق جدید بخشی زیادی از امنیت انرژی را تامین خواهد کرد و قرار است بخشی زیادی زغال سنگ از طریق کامیون و از راهی زمینی به پاکستان صادر شود.

به نوشته این رسانه پاکستانی، به دنبال قدرت گرفتن طالبان در افغانستان، اسلام آباد به وارد کننده عمده از این کشور تبدیل شده و صادرات به افغانستان به دلیل مشکلات بانکی به شدت کاهش یافته است.

داوون افزود: مقامات پاکستان اعلام کردند که در عوض صادرات زغال سنگ تسهیلاتی را برای صادرات کالاهای افغانستان به پاکستان از جمله معافیت گمرکی محصولات کشاورزی برای تورم در این کشور در نظر گرفتنند.

انتهای پیام/ ر

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد