سهم نیم‌درصدی ما از بازار 3هزار میلیاردی سازمان شانگهای!

سهم نیم‌درصدی ما از بازار 3هزار میلیاردی سازمان شانگهای!

سازمان همکاری شانگهای که اخیرا ایران نیز به عنوان عضو اصلی در آن پذیرفته شد، سازمانی میان دولتی با جمعیتی در حدود 3 میلیارد نفر است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

برترین‌ها: سازمان همکاری شانگهای که اخیرا ایران نیز به عنوان عضو اصلی در آن پذیرفته شد، سازمانی میان دولتی با جمعیتی در حدود 3 میلیارد نفر است که برای همکاری‌های چندجانبه امنیتی، اقتصادی و فرهنگی تشکیل شده است.

بررسی حجم تجارت خارجی این کشورها نشان می‌دهد مجموع واردات 8 کشور چین، هند، پاکستان، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان در سال 2020 حدود 3 هزار و 118 میلیارد دلار بوده است.

اما بررسی وضعیت تجارت ایران با این کشورها نشان می‌دهد میزان صادرات ایران به این 8 کشور طی سال گذشته 12 میلیارد و 260 میلیون دلار بوده است. به عبارتی سهم ایران از این بازار بیش از 3هزار میلیارد دلاری حتی به  نیم درصد (حدود  39/. درصد) نمی‌رسد.

در میان این 8 کشور، بالاترین سهم ایران از بازار این کشورها مربوط به پاکستان با 2/2 درصد و قرقیزستان 1/3 درصد بوده و سهم ایران در بازار مابقی کشورها کمتر از یک درصد و حتی نیم درصد است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد