چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ / تولید تارا شکست خورد؟

چه تعداد تارا وارد بازار شد؟ / تولید تارا شکست خورد؟

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو بهمن سال قبل، از برنامه تولید هزاردستگاه تارا در اسفند ماه گذشته خبر داده بود، اما از بهمن 99 تا 31 مرداد، تنها هزار و 442 دستگاه تارا تولید و از این میزان نیز تنها 498 دستگاه روانه بازار شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در حالی‌که قرار بود خودروی تارا، جدیدترین و به‌زعم آبی‌پوشان جاده مخصوص مدرن‌ترین محصول صنعت خودروی کشور در سال 1400 به تولید انبوه برسد و بیش از 50هزار دستگاه از این خودرو تولید شود، بررسی آمارهای کدال نشان می‌دهد تعداد تولید این خودرو همچنان سه‌رقمی و کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

معاون تحقیقات، طراحی و تکوین محصول گروه صنعتی ایران‌خودرو بهمن سال قبل، از برنامه تولید هزاردستگاه تارا در اسفند ماه گذشته خبر داده بود، اما هنوز پس از گذشت 6ماه تیراژ این خودرو بسیار کم و برای مرداد ماه تنها 318 دستگاه است. در حقیقت از بهمن ماه تا 31مرداد، تنها هزار و 442دستگاه تارا تولید و از این میزان نیز تنها 498دستگاه روانه بازار شده است. این درحالی است که حداقل باید ماهی 4 هزار دستگاه تارا تولید می‌شد. اکنون سوال اینجاست که آیا با این حجم اندک تولید، ایران‌خودرو قادر به پاسخگویی به برنامه پیش‌فروشی که از یکشنبه آغاز شده، هست؟

می‌توان گفت تارا طرح ارايه شده برای دور زدن تحریم‌ها است. با آغاز تحریم‌ها در خرداد سال 1397 و با اولویت تحریم صنعت خودرو، شرکت پژو مانند سال 91 با زیر پا نهادن همه تعهدات خود، ایران خودرو را با محصول 2008 و 301 به حال خود رها کرد. شرکت ایران خودرو و سازندگان قطعات، سرمایه‌گذاری زیادی در خصوص قالب‌ها و خطوط تولید قطعات خودروی 301 انجام داده بودند، لذا مدیریت وقت ایران خودرو تصمیم گرفت تولید و خودکفایی محصول 301 را بدون حضور پژو و با اتکا به توان مهندسی و ساخت کارشناسان ایران‌خودرو، ساپکو و سازندگان آغاز کند.

پروژه خودکفایی 301 در سه ماه سوم سال 97 آغاز شد و قرار بود در سه ماه آخر سال 98 به تولید انبوه برسد تا علاوه بر جبران زیان ناشی از سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته، پاسخی به شرکت‌های بدعهد فرانسوی باشد. متاسفانه اما مدیریت ایران‌خودرو نتوانست به‌رغم سرمایه‌گذاری سنگین (به دلیل تغییرات ظاهری نظیر درب‌ها، چراغ‌ها و سپرها) این محصول را به موقع به بازار برساند.

در حال حاضر تارا بیشتر رقیبی برای محصول دیگر ایران‌خودرو یعنی دنا پلاس است. واقعیت این است که بازار ایران در سال‌های 98 و 99 به شدت تشنه یک مدل جدید و قوی نظیر تارا بود، اما اکنون زمان، چندان به نفع این خودرو نیست. اگرچه به هرحال بازار ایران مشتاق هر نوع نوآوری است، اما به‌نظر نمی‌رسد اشتیاق برای این خودرو به اندازه سال 99 باشد. انواع مدل‌های مونتاژی چینی تولیدشده توسط خودروسازان خصوصی که اتفاقا بخش بزرگی از آنها محدوده قیمتی 350 تا 500میلیون تومان را پوشش می‌دهد و از قضا کیفیت مناسبی هم دارند قطعا رقبای جدی برای تارا هستند. مضافا اینکه صدای پای خودروهای ارزان‌تر خارجی هم به گوش می‌رسد.

هنوز مدیریت ایران‌خودرو پاسخی به این میزان تاخیر برای پروژه مذکور نداده است. اینکه به چه دلیل پروژه مذکور از برنامه عقب ‌افتاده و آیا برآوردی از زیان و عدم‌النفع احتمالی شده است؟ البته این اولین بار نیست که ایران‌خودرو با بدعهدی طرف‌های خارجی مواجه شده است. سال 91 نیز پژو همکاری با ایران را برای تولید 206 قطع کرد که منجر به ایرانی‌سازی 206 (محصول رانا) شد.

منبع: دنیای اقتصاد

آخرین اخبار خودرویی را در صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد