ماجرای لغو پذیرش ایران خودرو و سایپا از بورس چیست؟

ماجرای لغو پذیرش ایران خودرو و سایپا از بورس چیست؟

محمدامین قهرمانی گفت: اگر سایپا و ایرانخودرو صورتهای مالی حسابرسی شده منتهی به اسفند 1401، مشمول ماده 141 قانون تجارت...

به گزارش اقتصاد آنلاین، بر اساس بند 5 ماده 41 دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، در صورتی که ناشر ظرف مدت 3 سال مالی متوالی یا 2 سال مالی متناوب طی 5 سال گذشته، مشمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت شده باشد، بورس بلافاصله پس از انتشار صورت‌های مالی سالانه حسابرسی شده توسط ناشر مبنی بر شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت زمان اعلام به عموم به ناشر تذکر کتبی ارسال و درخواست ارايه برنامه جهت خروج از شمول موضوع بند 5 این ماده می نماید. همچنین ناشر موظف است ظرف حداکثر 15 روز کاری، برنامه خود را مطابق فرمت، جهت خروج از شمول ماده 141 لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت به بورس ارايه کند. در صورت ارايه برنامه طی مهلت معین توسط ناشر، بورس موظف است برنامه ارايه شده را ظرف حداکثر 10 روز کاری بررسی کرده و گزارش آن را به هیيت پذیرش ارايه دهد. هیيت پذیرش می تواند حداکثر تا مهلت زمانی مقرر جهت ارايه صورتهای مالی حسابرسی شده سالانه به ناشر جهت خروج از شمول ماده 141 فرصت دهد.

نکته اینجاست که در صورت عدم ارايه برنامه طی مهلت معین، بورس زمان اعلام به عموم از طریق پذیرش اوراق بهادار ناشر را لغو می کند.

محمد امین قهرمانی مدیر پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص شایعه لغو پذیرش دو خودروساز بزرگ بورسی گفت: در صورتی که شرکت ایران خودرو و سایپا طبق دستورالعملی که در سایت قانون و مقررات سازمان بارگذاری شده، مبنی بر پذیرش اوراق بهادار در بورس و طبق ماده 41 این دستورالعمل، وقتی شرکتی سه سال متوالی مشمول ماده 141 شود مطابق ماده 41 با آن برخورد خواهد شد.

وی افزود: بر همین اساس اگر ایران خودرو و سایپا صورتهای مالی حسابرسی شده منتهی به پایان اسفند 1401 شان، مشمول ماده 141 قانون تجارت شده باشد و 3 سال متوالی از 1399 تا 1401 زیان ده باشند، نامه‌ای از سوی بورس تهران ارسال خواهد شد که باید برنامه‌های خود برای خروج از زیان اعلام کنند و این دو شرکت باید ظرف 10 روز پاسخگو باشند.

وی افزود: زمان باید در هیيت پذیرش هم برنامه ها و توضیحات خود را برای خروج از ماده 141 اعلام کنند و هیيت پذیرش هم ارايه صورتهای مالی سال آینده تیرماه سال 1403 می‌تواند به این دو شرکت مهلت دهد.

قهرمانی گفت: در حال حاضر مقررات این‌گونه بوده و بر همین اساس هم عمل خواهیم کرد. بحث لغو و... طبق مقررات است و اینگونه نیست که این دو شرکت همین فردا لغو پذیرش شوند، بلکه تا سال آینده در صورت اینکه امسال این دو شرکت ماده 141 ای باشند، مهلت دارند.

منبع: سنا

آخرین اخبار بورس و اقتصاد