آشوب در بازار گوشی‌های موبایل ارزان قیمت

آشوب در بازار گوشی‌های موبایل ارزان قیمت

روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی وضعت بازار موبایل پرداخته.

روزنامه اعتماد در گزارشی به بررسی وضعت بازار موبایل پرداخته.

در بخشی از این گزارش آمده: 

* چند روز پیش خبری مبنی بر ممنوعیت چند مدل گوشی از جمله مدل‌های گوشی شیايومی، ریلمی و نوکیا منتشر شد که علت اصلی این موضوع به شماره‌های اضطراری این گوشی‌ها برمی‌گردد که در آنها تعریف نشده است، نیروی انتظامی و ستاد مدیریت بحران کشور از چندین ماه پیش به رگولاتوری اعلام کرده بودند برای مسیریابی تماس‌های اضطراری برخی از گوشی‌های موجود در کشور چاره‌ای بیندیشند. رگولاتوری هم با وجود پیگیری‌های فراوان و جلسات بسیار نتوانست این موضوع را به نتیجه درستی برساند و از همین رو به وزارت صنعت ابلاغ کرد که ثبت سفارش تعدادی از گوشی‌ها به کشور را ممنوع کند که به نظر می‌رسد در آینده نیز بر تعداد این گوشی‌ها اضافه خواهد شد.

* با توجه به اینکه این گوشی‌ها در حالتی که آنتن‌دهی وجود نداشته یا سیم کارت درون گوشی قرار نگرفته باشد، نمی‌توانند با شماره‌های اضطراری مثل 110 یا 115 تماس بگیرند و به جای آن به شماره‌های اضطراری بین‌المللی 112 یا 911 متصل می‌‌شوند ضمن آنکه کاربر را به مقصود خود نمی‌رسانند باعث اشغال شدن بی‌مورد شماره‌های اضطراری بین‌المللی نیز می‌شوند.بر اساس گفته‌های حسین غروی‌رام، رییس انجمن واردکنندگان موبایل، سامسونگ توانسته طی جلسه‌ای با اپراتورها و رگولاتوری به نتیجه رسیده و بسیاری از مدل‌های گوشی‌های خود را به این پیش‌نیاز مجهز کند. با این حال برخی از کمپانی‌ها اصلا نمایندگی رسمی در ایران ندارند و هیچ راه رسمی نیز برای مذاکره با آنها به منظور شخصی‌سازی گوشی‌ها برای بازار ایران وجود ندارد و این به دغدغه بسیاری از علاقه‌مندان برندهایی نظیر اپل تبدیل شده است.

*  آنگونه که اعلام شده این گوشی‌هایی که لیست آنها اعلام شده‌اند شخصی‌سازی نشده است به همین دلیل وقتی شماره‌های اضطراری مانند پلیس، اورژانس یا آتش‌نشانی با این گوشی‌ها شماره‌گیری شود، به‌جای تماس با همان مرکز مربوطه، شماره 112 که شماره ستاد مدیریت بحران در ایران و شماره امداد و نجات در خارج از کشور است زنگ می‌خورد که همین موضوع باعث ممنوعیت این مدل‌ها شده است؛ البته هنوز هم در بازار وجود دارد. مدل‌های شیايومی در بازار کم نیستند و قیمت‌های مناسبی هم نسبت به سایر مدل‌ها دارند، به عنوان مثال 64 گیگ ایکس 3 این مدل 4 میلیون و 900 هزار تومان است و ایکس 3 پرو 128 گیگ آن 5 میلیون و 600 هزار تومان است اما در صورتی که واردات این گوشی‌ها محدود شود مسلما بر روی قیمت‌های آن تاثیر خواهد گذاشت و گرانتر خواهند شد.

محمد رضا عالیان سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل:

* در روزهای اخیر برخی از شرکت‌های واردکننده، پیامی را دریافت کردند که به آنها گفته شده گوشی‌هایی که ثبت سفارش کردند، ‌امکان ثبت سفارش و ترخیص و ورود به ایران ندارد و جلوی واردات این گوشی‌ها گرفته می‌شود تا زمانی که تکلیف‌شان روشن شده و شرایطی که مد نظر سازمان تنظیم مقررات است، اجرا شود.

* تحریم‌ها اجازه نمی‌دهد که به لحاظ فنی از سمت شرکت این اتفاق بیفتد. ما راه‌حل‌هایی داریم و در نامه به رگولاتوری پیشنهاد کردیم و امیدواریم به نتیجه برسد. چون می‌دانیم که دولت در روزهای پایانی خودش حداقل اقداماتی را در این حوزه انجام می‌دهد که خاطره خوشی برای بازرگانان و فعالان اقتصادی باقی بماند که در این سال‌ها با وجود تمام تحریم‌ها در این جنگ اقتصادی تلاش کردند که نیاز بازار ایران را رفع کنند و با این کار جلوی صدمه دیدن این بازرگانان را بگیرد.

* انجمن واردکنندگان موبایل در نامه‌ای به رگولاتوری از سه راه‌حل موقت در دوران تحریم برای لغو ممنوعیت واردات این گوشی‌ها پرده برداشته که به نظر اجرای آنها از شروع این بحران در بازار موبایل کشور جلوگیری می‌کند. راه‌حل اول چسباندن یک برچسب روی جعبه این موبایل‌ها توسط واردکننده رسمی است که به کاربر نحوه درست تماس با شماره‌های اضطراری را آموزش می‌دهد. راه‌حل دوم ارسال یک پیامک از سمت سامانه همتا به منظور آموزش صحیح برقراری تماس با این گوشی‌هاست و راه‌حل سوم نیز ارایه یک راهکار نرم‌افزاری از سمت اپراتورها به منظور مسیریابی این تماس‌هاست.در هر صورت باید دید آیا این مشکل نیز با این راه‌حل‌ها حل و فصل می‌شود یا کاربران و واردکنندگانی که پس از چندین سال بالاخره روی آرام بازار موبایل را می‌بینند، خود را آماده تنش‌های جدید خواهند کرد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد