این هفته چه سهامی بخریم؟ / تهدید‌ها و فرصت های سرمایه گذاری در صنایع / امیدواری برای تداوم سبزپوشی بورس / تحلیل سهام بانکی و خودرویی

این هفته چه سهامی بخریم؟ / تهدید‌ها و فرصت های سرمایه گذاری در صنایع / امیدواری برای تداوم سبزپوشی بورس / تحلیل سهام بانکی و خودرویی

درحالی که سرخ‌پوشی بازار تا روز سه شنبه گذشته ادامه یافت، درآخرین روز معاملاتی هفته، شاخص کل با رشد اندکی بیش از هزار واحدی همراه شد. بررسی ابهامات موجود در بازار...

اقتصادآنلاین – سیده زینب رزم گیر؛ در هفته‌ای که گذشت بازار سهام، چهار روز سرخ و یک روز سبز را تجربه کرد و شاخص بورس تهران، با افت 56هزار واحدی، 4.1درصد سقوط کرد. متوسط ارزش معاملات این هفته در محدوده دو هزار و 500میلیارد تومان و مجموع خروج پول حقیقی در طی هفته، دو هزار و 235میلیارد تومان به ثبت رسید. در این گزارش به وضعیت معاملات هفته جاری، پیش‌بینی معاملات هفته آینده و ریسک‌های تهدیدکننده در هر صنعت اشاره خواهد شد.

شاخص‌سازها سبزپوشی را به بازار برگرداندند

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه درمورد معاملات هفته‌ای که گذشت گفت: معاملات در بازه منفی قدرت بیشتری داشت اما در روز آخر هفته، شاهد این بودیم که شاخص کل، مثبت به کار خود پایان داد. معاملات به طور عمده حول نمادهای شاخص‌ساز و بزرگ بازار بوده و بیشتر نمادهای کوچک در بازه منفی معامله شدند.

عبداللهی ضمن تاکید بر توافق تمامی سرمایه‌گذاران بر ارزنده بودن بازار گفت: نبود نقدینگی به شدت در بازار احساس می‌شود. این اتفاق می‌تواند متاثر از چند عامل باشد. یک سری نااطمینانی‌ها و بی‌اعتمادی نسبت به آینده اقتصاد وجود دارد. به طور مثال حذف ارز 4200 به چه صورتی خواهد بود و چه تاثیری بر صنایع خواهد گذاشت؟ آیا توافق انجام می‌شود یا خیر؟ بحث قیمت‌گذاری دستوری به کجا خواهد رسید؟ اگر این مشکلات برطرف شوند ما می‌توانیم شاهد رونق بازار باشیم.

بورس تهران در هفته آینده

وی درباره وضعیت بازار در هفته آینده گفت: با توجه به اینکه این موضوعات هنوز رفع نشده است، احتمالا شاهد معاملات عادی در بازار باشیم و انتظار رشد یا افت سنگینی نداریم. پول بین صنایع مختلف حرکت می‌کند و بعضی نمادها به صورت تک سهم رشد خواهند کرد. امیدواریم با رفع این ابهامات بتوانیم روزهای بهتری را برای بازار سرمایه و بورس ببینیم.

تحلیل خودرویی‌ها

وی با اشاره به اینکه پارامترهای تاثیرگذاری در هر صنعت و کلیت بازار وجود دارد، درباره صنایع خودرویی گفت: در زمینه سوددهی شرکت‌های خودرویی نیاز است به نکاتی درباره برجام دقت داشته باشیم. در شرایط خوب اقتصادی و زمانی که مشکلات تحریم را نداشتیم، بعضی تولیدکننده‌های ماشین خارجی بزرگ و خوب، مخصوصا شرکت‌های آلمانی و ژاپنی با شرکت‌های داخلی همکاری می‌کردند. آن‌ها یا پلتفرم و اطلاعات را به شرکت‌های داخلی می‌دادند تا خودشان تولید را انجام دهند یا قطعات را ارسال می‌کردند تا اینجا مونتاژ شود و به فروش برسانند. این می‌توانست درآمد خیلی خوبی برای شرکت‌ها ایجاد کند. البته در صورتی که برجام تصویب شود و رفع تحریم‌ها صورت بگیرد، قطعا نااطمینانی‌هایی برای شرکت‌های خارجی نسبت به ایران وجود خواهد داشت چون قطعا خاطرات خوبی در این سال‌ها نداشتند اما اگر این مشکلات برطرف شود شرکت‌ها می‌توانند دوباره این فعالیت‌های خود را از سر بگیرند. در مواقعی خودرویی‌ها به خاطر کمبود برخی قطعات، تولید را متوقف می‌کنند و توافق می‌تواند این ریسک را کاهش دهد تا شرکت‌ها بتوانند راحت‌تر تولیدات خود را انجام داده و ریسک‌های مربوط به این موضوع را کمتر در بازار ببینیم.

تحلیل بانکی‌ها

این کارشناس ضمن اشاره به بحث تراکنش‌های مالی بین‌المللی به عنوان مشکل مربوط به گروه بانکی گفت: به جز بحث برجام، در گروه بانکی بحث FATF نیز باید در نظر گرفته شود. اگر برجام هم حل شود، همچنان در تراکنش‌هایی محدودیت خواهیم داشت. با حل این موضوع می‌توانیم شاهد این باشیم که تراکنش‌های بین‌المللی از طرف بانک‌های ایرانی، درآمدهای خوبی ایجاد کند و بانک‌هایی که در کشورهای خارجی شعبی دارند، می‌توانند شرایط بهتری برای خود به وجود بیاورند.

وی افزود: موضوع تسعیر ارز نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد اما بحث اصلی، منابع بانک‌ها و بدهی آن‌هاست. اگر منابع ارزی بانک‌ها از بدهی ارزی آن‌ها بیشتر باشد، می‌توانند سود از محل تسعیر ارز شناسایی کرده اما در صورتی که بدهی‌ها بیشتر باشد باید زیان تسعیر ارز را شناسایی کنند. بانک‌هایی که منابع ارزی بیشتری داشته باشند، می‌توانند سود بیشتری از این محل کسب کرده و مورد توجه بازار قرار بگیرند.

تحلیل پتروشیمی‌ها

وی در مورد صنایع پتروشیمی گفت: در تولید برخی محصولات پتروشیمی مانند متانول، جزو کشورهایی با تولید بالا هستیم و گاهی این رقم تا چهار الی پنج درصد تولید جهان نیز می‌رسد. شرکت زاگرس به تنهایی حدود نیمی از متانول ایران و حدود دو و نیم درصد از متانول جهان را تولید می‌کند اما این شرکت‌ها و سایرین، مثل اوره‌ای‌ها و الفینی‌ها، به علت مسايلی مانند تحریم، گاهی تولیدات خود را ارزان‌تر می‌فروشند یا گاهی به خاطر دور زدن تحریم‌ها، هزینه انتقال محصولات بیشتر است. به طور مثال پتروشیمی نوری محصولات خود را مقداری از قیمت‌های جهانی پایین‌تر می‌فروشد. اگر شاهد لغو تحریم‌ها باشیم، این شرکت‌ها فروش خود را راحت‌تر انجام می‌دهند، هزینه فروش آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و دیگر مجبور به تخفیف دادن نیستند؛ بنابر این، درآمد بیشتری برای شرکت و سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کنند.

تحلیل پالایشگاهی‌ها

وی درمورد وضعیت صنایع پالایشگاهی گفت: پالایشگاهی‌ها محصولات خود را در مدل‌های مختلفی به فروش می‌رسانند. این شرکت‌ها نفت را می‌گیرند و در برج تقطیر خود محصولاتی مانند LPG و وکیوم باتوم تولید می‌کنند و به فروش می‌رسانند. در این شرکت‌ها مشکلات ناشی از تحریم زیاد نیست و به هر نحو، عملیات آن‌ها انجام می‌شود. آن‌ها در همین شرایط، بنزین، بنزین جت، LPG وکیوم باتوم تولید کرده و می‌فروشند.

وی در ادامه تشریح کرد: با این حال آن‌ها در یک زمینه می‌توانند از موفقیت در توافق منتفع شوند. تجهیزات و ماشین‌آلاتی که در فرآیند تولیدات پالایشگاهی‌ها به کار رفته، فرسوده است و همین موضوع منجر به تولیداتی با کیفیت پایین می‌شود. در تولیدات آن‌ها، برش‌هایی که حاشیه سود کمتری دارد بیشتر است و به این صورت سود کمتری می‌برند. منشا این موضوع قدیمی بودن تجهیزات بوده که با رفع تحریم‎‌ها می‌توانند تجهیزات بهتری فراهم کنند و کیفیت تولیدات خود را افزایش دهند. به نحوی که حاشیه سود بیشتری روی محصولات خود کسب کنند. می‌توانند محصولاتی که سود کمتر یا کرک اسپرد منفی دارند را به میزان کمتر و محصولاتی که می‌تواند سود بیشتری ایجاد کند را بیشتر تولید کنند.

تاثیر حذف ارز 4200

وی درباره حذف ارز 4200تومانی گفت: در بودجه حدود 100هزار میلیارد تومان ما به التفاوت این موضوع دیده شده و باید مورد توجه قرار بگیرد. حذف ارز 4200تومانی هزینه تولید را افزایش می‌دهد و این افزایش حدود 6الی هفت برابر است. این اتفاق می‌تواند منجر به افزایش قیمت شده و درآمد بیشتری ایجاد کند اما این موضوع روی قشر ضعیف جامعه تاثیر می‌گذارد. بنابر این باید با دقت بالا و کارشناسی اتفاق بیفتد. در مقابل هم، حذف نشدن این نرخ منجر به کسری بودجه و مشکلات دیگر می‌شود. از طرفی برطرف کردن کسری بودجه منجر به انتشار اوراق با بهره های بالاتر می‌شود که در بازار تاثیر منفی می‌گذارد.

این کارشناس در آخر گفت: امیدواریم شاهد وضعیت بهتری برای اقتصاد کشور باشیم. اگر برجام انجام شود و FATF حل شود، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار و ایران کاهش پیدا می‌کند و می‌توانیم شاهد سرمایه‌گذاری دوباره شرکت‌های خارجی افزایش فروش شرکت‌ها به صورت صادرات و بهبود امکانات تولید و ماشین‌آلات در ایران باشیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد