انتشار صورت های مالی سازمان بورس و فراخوان صدور مجوز کارگزاری پس از 15سال

انتشار صورت های مالی سازمان بورس و فراخوان صدور مجوز کارگزاری پس از 15سال

روز گذشته، خبر انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار به منظور مشاهده عموم و فراخوان این سازمان برای صدور مجوز تاسیس شرکت...

به گزارش اقتصادآنلاین؛ محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار پس از جلسه شورای عالی بورس، از انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سال99 سازمان بورس و اوراق بهادار برای مشاهده عموم خبر داد و گفت: در راستای ارتقای شفافیت، صورت‌های مالی تصویب شده سال گذشته سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار برای مشاهده عموم مردم و فعالان بازار منتشر خواهد شد.

همچنین این سازمان روز گذشته، فراخوانی را به منظور صدور مجوز تاسیس شرکت کارگزاری صادر کرد. در فراخوان سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: 

به موجب اختیارات حاصله از بندهای 2 و 6 ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذرماه سال 1384 و به منظور توسعه و تقویت جایگاه نهادهای مالی در بازار سرمایه و ارايه خدمات بهتر به سرمایه گذاران در بازار سرمایه، با توجه به تقاضای فعالان بازار سرمایه در خصوص تاسیس شرکت کارگزاری، دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری در تاریخ دهم خردادماه 1400 به تصویب هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار رسید. کلیه متقاضیان تاسیس شرکت کارگزاری می توانند درخواست‌های خود را بر اساس دستورالعمل مذکور جهت بررسی به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال کنند.

شهریورماه سال گذشته، براساس مصوبه سی و نهمین جلسه هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، سازمان بورس و اوراق بهادار پیش نویس دستورالعمل صدور مجوز برای فعالیت کارگزاری‌های جدید را تدوین کرد و اولین مرحله برای از میان رفتن انحصار 15 ساله در صدور مجوز کارگزاری سپری شد. اما این اقدام تنها در مرحله تدوین پیش‌نویس مانده بود. بحث انحصار در کارگزاری‌های فعال در بازار سرمایه و صادر نشدن مجوز جدید برای فعالیت این نهادها در بورس نیز، مدت‌ها بود که با انتقاد فعالان بازار مواجه می‌شد. 

پس از گذشت حدود هفت ماه از تهیه پیش‌نویس، دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، روزهای پایانی فروردین ماه امسال با اشاره به وضعیت مجوزها و انحصار کارگزاری‌ها اظهار داشت: در رابطه با کارگزاری‌ها، یکی از عوامل تسهیل صدور مجوز است. دستورالعمل‌های کارگزاری‌ها نیاز به بازنگری داشت که اولین نسخه از بازنگری قبل از حضور من در سازمان انجام شد. در این راستا یک بخشی از اصلاح قوانین در رابطه با صدور مجوز کارگزاری‌ها انجام گرفته، بخش دیگر آن در دست بحث و بررسی است که سعی می‌کنیم طی هفته‌های آتی اقداماتی را در این رابطه انجام دهیم. به‌ زودی ضمن ابلاغ این دستورالعمل، درخواست‌های جدید را می‌پذیریم تا در آینده شاهد حضور تعدادی کارگزار جدید در بازار سرمایه باشیم.

درنهایت روز گذشته با اعلام فراخوان برای صدور مجوز تاسیس کارگزاری، از موانع موجود بر سر راه شکسته شدن انحصار در این صنعت کاسته شد. انحصار در صنعت کارگزاری در سال‌های اخیر، مشکلات زیادی را مانند قیمت‌های نجومی مجوزهای کارگزاری، عدم سرمایه‌گذاری بسیاری از مردم در بورس به دلیل دسترسی نداشتن به شعب کارگزاری، پایین آمدن سطح کیفیت خدمات کارگزاری‌های موجود، سلب فرصت از افراد توانمند و خلاق برای توسعه بازار سرمایه، عدم پاسخگویی کارگزاری‌های موجود به تمام تقاضاهای سرمایه‌گذاران و... ایجاد کرده بود. 

همانطور که اشاره شد، انتشار صورت‌های مالی تصویب شده سازمان بورس و اوراق بهادار برای نخستین بار به منظور مشاهده عموم نیز از دیگر اقدامات مهم بود. این در حالی است که باوجود اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در 15 ‌سال گذشته، یعنی پس از تصویب قانون جدید بازار اوراق بهادار، متولی دریافت آمار و اطلاعات عملکرد شرکت‌های سهامی عام بوده، اما هیچگاه عملکرد مالی خود را برای اطلاع عموم منتشر نکرده است.

به گفته دهقان دهنوی، سازمان بورس به‌ عنوان یک‌ نهاد عمومی غیردولتی، هیچ الزامی برای انتشار صورت‌های مالی ندارد. اما با توجه به ‌ضرورت افزایش شفافیت در بازار سرمایه، این تصمیم توسط سازمان بورس و اوراق بهادار اتخاذ شد. ضمن اینکه این موضوع همواره یکی از خواسته‌های فعالان بازار سرمایه بود. به ‌طوری ‌که در سال‌های گذشته همواره بر روی انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس تاکید داشتند، اما بنا به دلایلی انجام‌ نشده بود. خوشبختانه ما امسال برای اولین بار این کار را انجام خواهیم داد.

باوجود اظهارات دهقان دهنوی درخصوص نبود الزام قانونی برای چنین اقدامی، عدم انتشار صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار طی سال‌های اخیر، موجب طرح سوال از سوی بسیاری از فعالان اقتصادی و کارشناسان بازار سرمایه شد که چرا سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر و در راس بازار سهام، اقدامی برای ارايه صورت‌های مالی خود انجام نداده است. 

از سوی دیگر، شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه، شرکت‌های کارگزاری، نهادهای مالی و... باید با رعایت چنین موضوعی، سطح بالایی از ایجاد شفافیت را دنبال کنند. اما صورت‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون منتشر نشده و درواقع، شفافیت در تمام ارکان بازار سرمایه وجود نداشته است. 

با این حال این انتظار وجود دارد که فراخوان سازمان بورس برای صدور مجوز کارگزاری و انتشار صورت‌های مالی تصویب شده این سازمان برای اولین بار، به عنوان دو اقدام مهم و اثرگذار بر بازار سرمایه تلقی شوند و با تداوم پیگیری‌ها درخصوص این دو موضوع، شفافیت افزایش یابد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد