سویه جدید کرونا، بهای نفت را کاهش داد

سویه جدید کرونا، بهای نفت را کاهش داد

بهای جهانی نفت روز جمعه در پی نگرانی از کاهش رشد اقتصادی کشور‌ها به علت اوجگیری دوباره همه گیری سویه جدید کرونا به کمتر از 80 دلار برای هر بشکه کاهش یافت.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از خبرگزاری رویترز؛ پیدایش و گسترش سریع سویه جدید کووید – 19 در آفریقای جنوبی، بسیاری از کشور‌های آسیایی و اروپایی را به ازسرگیری اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه و همچنین توقف پرواز‌ها از آفریقای جنوبی واداشته است.

سازمان جهانی بهداشت ضمن ابراز نگرانی از این گونه جدید اعلام کرد که به هفته‌ها فرصت برای درک ماهیت و جزيیات گونه تازه نیازمند است. پزشکان بر این باورند که این گونه، بدخیم‌تر از گونه کنونی دلتاست.

بهای نفت خام در ماه‌های اخیر در پی گسترش تزریق واکسن کرونا و مهار نسبی این ویروس در بیشتر جهان به ویژه کشور‌های صنعتی و پیدایش چشم انداز بهبود اوضاع اقتصادی، تا سطح کم سابقه‌ای بالارفت که منجر به واکنش آمریکا و متحدانش و کشور‌های مصرف‌کننده، با رهاسازی ده‌ها میلیون‌ها بشکه از ذخایر راهبردی خود شدند.

اما بهای جهانی نفت در روز چهارشنبه با وجود اعلام روز پیش از آن کاخ سفید به همراه چین، هند، کره جنوبی، ژاپن و انگلیس برای برداشت و رهاسازی بیش از 50 میلیون بشکه از ذخایر راهبردی برای کاهش دادن بهای نفت خام، 3 درصد بالارفت.

با این حال تحلیلگران معتقدند که افت سرمایه‌گذاری در این صنعت و بهبود اوضاع اقتصادی جهان پس از فروکش کردن همه‌گیری کرونا موجب خواهد شد که تاثیر این اقدام بر روی بهای نفت کوتاه‌مدت، ناچیز و به گفته بانک سرمایه گزاری آمریکا گلدمن سکس «قطره‌ای در دریا» باشد.

انتشار اخباری در مورد قصد مصرف‌کنندگان عمده نفت خام برای عرصه ذخایر راهبردی و کاهش بهای آن، افزایش ارزش دلار و احتمال تاثیر منفی موج جدید همه‌گیری کرونا در اروپا بر تقاضای نفت خام موجب شده بود تا بهای نفت برنت 10 درصد کاهش یابد.

ادوارد مویا (Edward Moya)، یکی از تحلیلگران ارشد بازار به رویترز گفت: عرضه هماهنگ ذخایر راهبردی کمتر از حد انتظار بود و بی‌شک با تولید کمتری از سوی اوپک پلاس روبرو خواهد شد. بیست و سومین اجلاس وزرای نفت کشور‌های عضو و غیر عضو اوپک 2 دسامبر (11 آذر) برگزار خواهد شد.

اوپک پلاس در برابر فشار‌ها برای افزایش تولید نفت خام مقاومت کرده، به برنامه‌اش برای افزایش تدریجی 400 هزار بشکه نفت خام در روز پایبند بوده و اعلام کرد که بیم از آن دارد که تولید بیشتر به اشباع بازار در سال 2022 ختم شود. با این حال، اوپک پلاس حتی نمی‌تواند به هدف اعلام شده خود نیز دست یابد. بر اساس آمار سازمان بین‌المللی انرژی، تولید این گروه در ماه‌های سپتامبر و اکتبر 700 هزار بشکه در روز کمتر از میزان هدف‌گذاری شده بود.

همه‌گیری کرونا و سیاست‌های محیط زیستی به کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت تولیدکنندگان مطرح و به‌خصوص کشور‌های فقیر عضو اوپک منجر شده و در حال حاضر تنها سه عضو این سازمان یعنی عراق، امارات متحده عربی و عربستان سعودی ظرفیت تولید اضافی برای افزایش نسبتا سریع تولید را دارند.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد