تهاتر کالا به کره‌جنوبی به جای پول نفت صحت دارد؟

تهاتر کالا به کره‌جنوبی به جای پول نفت صحت دارد؟

ماه‌هاست که ایران با وجود تحریم‌ها تلاش می‌کند که پول‌های بلوکه‌شده خود از برخی کشورها مانند کره جنوبی را آزاد کند. این پول، در ازای فروش نفت در این کشورها مانده است و طولانی شدن فرآیند بازپرداخت آن، باعث شده برخی از شایعات مانند فرستاده شدن لوازم خانگی به جای ارز در فضای مجازی مطرح شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، ایران و مقامات ایرانی، ماه‌هاست که برای آزادسازی منابع ارزی و پول‌های بلوکه شده در کره جنوبی، تلاش می‌کنند. برخی از شایعات هم خبر از تهاتر پول نفت ایران با برخی کالاهای سرمایه‌ای می‌داد اما دبیر کل اتاق ایران و کره به تجارت‌نیوز می‌گوید: خبر تهاتر کالا با پول‌های بلوکه شده ایران شایعه است.

دبیر کل اتاق ایران و کره ادامه می‌دهد: هنوز خبر جدیدی از پول‌های بلوکه شده ایران در کره نیست و رایزنی‌های سیاسی برای آزادسازی پول ایران در جریان بوده و اتفاق خاص جدیدی رخ نداده است.

او توضیح می‌دهد: تهاتر کالا در ازای نفت فروخته شده به کره و فرستادن لوازم خانگی از کره به ایران به جای پول نفت، شایعه است.

احتمالا تحریم‌ها و شرایط خاص ایران برای دریافت پول و همچنین تصویب نشدن اف ای تی اف در ایران یا مشکلات دریافت ارز در ایران، دلیل دهان به دهان چرخیده شدن این شایعه است.

البته، فیروزی می‌افزاید: مذاکره بین کره و آمریکاست و تا زمانی که چیزی به صورت مکتوب به ما اعلام نشود و سفارت امور خارجه یا مقامات ایرانی چیز جدیدی به ما اعلام نکنند اتفاق جدیدی هم رخ نمی‌دهد.

این عضو اتاق ایران و کره تصریح می‌کند: کره قرار بود فرصتی 90 روزه از آمریکا بگیرد اما همین هم هنوز اعلام نشده است و حتی صحت این هم مشخص نیست.

پیش‌تر، عبدالناصر همتی، ريیس سابق بانک مرکزی به ایسنا گفته بود در کره جنوبی هفت میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و نه سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و کره بحث تهاتر لوازم خانگی به جای پول نفت به ایران را تکذیب می‌کند: بحث لوازم خانگی اصلا موضوعیتی ندارد و اگر قرار باشد پیشنهادی در این خصوص داده شود، اولویت ما کالاهای پزشکی و داروست اما هنوز سازوکاری اعلام نشده است.

تنهایی، ريیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی هم قبلا گفته بود: توقع ما این بود که حدود 200 الی 300 میلیون دلار از پول‌های بلوکه شده ایران به خرید واکسن و اقلام بهداشتی و دارویی اختصاص می‌یافت که در اجرا و عمل بخش اندکی از این پول ها یعنی حدود 30 میلیون دلار به خرید واکسن کرونا از این کشور اختصاص یافته است.

حالا باید دید اگر فشارهای خارجی ادامه داشته باشد و ایران مجبور شود به جای پول نفت خود از کره کالا دریافت کند، آیا اصلا حق انتخاب دارد؟

برای مطالعه بیشتر در همین باره، گزارش «آخرین خبر از پول‌های بلوکه‌شده در کره جنوبی» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد