رمز ارزی که به ماه پرتاب شد

رمز ارزی که به ماه پرتاب شد

حجم مبادلات دوج کوین که با نماد اختصاری DOGE شناخته می‌شود، هم‌اکنون به 1.05 میلیارد دلار در روز رسیده که تا قبل از این برای کارشناسان و منتقدان فعال در این حوزه، تقریبا پدیده‌ای دور از انتظار شمرده می‌شد.

به گزارش بورس نیوز، اخبار رشد دوج کوین این روز‌ها به یکی از داغ‌ترین مباحث بازار ارز دیجیتال تبدیل شده است. این اخبار زمانی شدت گرفت که قیمت دوج کوین تنها ظرف مدت 24 ساعت رشد 900 درصدی را تجربه کرد.

حجم مبادلات دوج کوین که با نماد اختصاری DOGE شناخته می‌شود، هم‌اکنون به 1.05 میلیارد دلار در روز رسیده که تا قبل از این برای کارشناسان و منتقدان فعال در این حوزه، تقریبا پدیده‌ای دور از انتظار شمرده می‌شد. این ارز دیجیتال که ابتدا با ایده طنز به بازار عرضه شد در حال حاضر به چهارمین رمز ارز بزرگ جهان تبدیل شده است. اما دلایل اصلی رشد دوج کوین چیست؟ آیا سرمایه‌گذاری روی دوج کوین آینده روشنی برای کاربران آن به همراه دارد؟

دوج در آغاز

دوج کوین یک ارز رمزنگاری شده مبتنی بر لاکی کوین است. این ارز رمزنگاری شده در قالب یک جایگزین دوستانه‌تر و قابل دسترس‌تر برای بیت کوین در نظر گرفته شد. ویژگی و ارزش واقعی این رمز ارز در جامعه قوی و پر جنب و جوشی است که در اطراف آن شکل گرفته است. دوج در دسامبر 2013 منتشر شد و تصویر سگی از نژاد شیبا اینو (Shiba Inu) لوگو آن است.

تفاوت بزرگ دوج کوین و بیت کوین

در ابتدا حداکثر میزان موجودی دوج کوین 100 میلیارد واحد بود که بسیار بیشتر از تعداد مجاز برای اکثر رمز ارز‌های برتر بود؛ اما در فوریه 2014، جکسون پالمر، موسس دوج کوین اعلام کرد که محدودیت سقف موجودی دوج کوین از بین خواهد رفت تا در طول زمان نرخ تورم آن کاهش یابد و پس از آن هر سال 5 میلیارد کوین اضافی به چرخه‌ی این رمز ارز برای استخراج اضافه شد؛ اما به دلیل حذف سقف موجودی دوج کوین، قیمت آن شروع به کاهش کرد و در ادامه هش ریت شبکه که معیاری برای اندازه‌گیری قدرت پردازش شبکه‌ی اثبات سهم است، در طول سال 2014 دچار کاهش شد و جامعه‌ی دوج کوین در مورد انجام حمله‌ی 51 درصدی روی شبکه‌ی آن دچار نگرانی شدند.

حمله‌ی 51 درصدی، یعنی این احتمال که ماینر یا همان استخراج کنندگان بتواند کنترل بیش از نصف قدرت بلاک‌چینی را به دست بگیرد که موجب می‌شود سایر مشارکت‌کنندگان در شبکه نتواند تراکنشی انجام بدهند یا بلاکی بسازند. توسعه دهندگان برای جلوگیری از این حمله روی شبکه‌ی دوج کوین، تصمیم گرفتند که از استخراج ترکیبی کمک گیرند تا بتوانند از نیروی کار سایر بلاک‌چین‌های مبتنی بر اسکریپت (Script) به‌خصوص لایت کوین استفاده کنند. این استخراج ترکیبی به ماینر‌ها اجازه می‌دهد تا در آن واحد روی دو زنجیره کار کنند و از هر دو پاداش دریافت کنند، بنابراین استخراج دوج کوین و لایت کوین در آن واحد امکان‌پذیر است.

بازگشت بزرگ و رشد دوج کوین

دوج کوین بعد از سقوطی که در اواخر سال 2018 تجربه کرد، موفق شد تا در سال 2019 جانی دوباره بگیرد و شاهد جهش قیمتی دیگری باشد. در چهار ماه اول سال 2021 میلادی قیمت دوج کوین به رشدی 160 درصدی رسید و در این زمان مرد پرهیاهوی بازار کریپتوکارنسی یعنی ایلان ماسک به‌صورت آشکار حمایت خود را از این رمز ارز مطرح کرد. هم‌زمان با این اتفاقات، در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز درباره این ارز دیجیتال هیاهوی تبلیغاتی شدت گرفت، به‌عنوان مثال: یکی از کاربران تیک تاک که یک شبکه اجتماعی برای اشتراک گذاری پیام‌های تصویری است، پیشنهاد سرمایه‌گذاری بر روی دوج کوین را در قالب یک پیام ویديویی ارايه داد و این ویدیو حدود یک میلیون بار مورد بازدید قرار گرفت.

 

اما دلایل اصلی رشد و محبوبیت بازار این رمز ارز چیز‌هایی دیگر است. دوج کوین پشتیبانی افرادی را به خود جلب کرده که دید و چشم‌انداز مثبتی برای معامله و ترید کردن در بازار ارز‌های دیجیتال دارند. این افراد آینده به مراتب روشن‌تری را برای دوج کوین و بسیاری از کریپتوکارنسی‌های دیگر پیش‌بینی می‌کنند. برخی از آن‌ها به‌قدری عاشق دوج کوین هستند که تمام لوازم شخصی و خانه خود را به لوگوی آن منقش کرده‌اند.
دوج کوین برای انواع سرمایه‌گذاری‌های کاربران تازه وارد در این بازار بسیار جذاب است و روزانه نیز به تعداد این سرمایه‌گذاران اضافه می‌شود. همچنین خبر‌ها حکایت از آن دارد که بسیاری از کاربران کارگزاری آنلاین رابین‌هود نیز به این رمز ارز جذب شده و حجم بسیار زیادی از تقاضای دوج‌کوین از این کانال بوده است. بسیاری از کاربران کارگزاری آنلاین رابین‌هود به این رمز ارز جذب شده و حجم قابل توجهی از تقاضای دوج کوین از این کانال بوده است. برخی از طرفداران دوج کوین معتقدند که این ارز دیجیتال بهتر از بیت کوین و هر ارز دیجیتال دیگری می‌تواند به‌عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرد و این یکی دیگر از دلایل اصلی رشد دوج کوین است.

واکنش صرافی‌های ارز دیجیتال نسبت به رشد دوج کوین

صرافی‌های ارز‌های دیجیتال این فرصت را غنیمت شمرده و تلاش کردند تا با گسترش ابزار‌های معاملاتی خود توجه کاربران جدید را جلب کرده و کاربران فعلی خود را حفظ کنند. به عنوان مثال: صرافی ارز دیجیتال OKEX امکان انجام معاملات مارجین در بازار لحظه‌ای و همچنین معاملات آتی بدون سررسید را برای دوج کوین فراهم کرد و صرافی بایننس نیز اقدام به راه‌اندازی معاملات آتی بدون سررسید برای این ارز دیجیتال کرد. Bitfinex، یکی دیگر از صرافی‌های مشهور در بازار، ارز دیجیتال دوج کوین را به لیست رمز ارز‌های خود اضافه کرد.

دوج کوین را جدی بگیرید

در ابتدا دوج کوین به‌عنوان نسخه‌ی سرگرم‎‌کننده‌ی بیت کوین بازاریابی می‌کرد. با گذشت زمان ارايه‌ی خودمانی دوج کوین به‌مذاق جامعه‌ی کریپتو خوش آمد و تکنولوژی اسکریپت و عرضه‌ی نامحدود آن استدلالی مبنی‌بر انعطاف‎‌پذیری و مشتری‌پسند‌بودن این نسخه از بیت کوین به‌شمار می‌رفت.

چرا باید دوج کوین خرید؟

مانند سایر ارز‌های دیجیتال از دوج کوین می‌توان برای سرمایه‌گذاری و ترید در راستای کسب سود استفاده کرد و از مزایای کارمزد بسیار کم و سرعت بالای آن در انجام تراکنش بهره‌مند شد. این رمز ارز به‌عنوان محبوب‌ترین کوین برای انعام دادن به‌منظور ایجاد محتوای جالب در اینترنت استفاده می‌شود. جامعه‌ی دوج کوین به‌طور مداوم برای فعالیت‌های خیریه سرمایه جمع می‌کند، این بنیاد 11 هزار دلار برای ساختن چاه آبی در کنیا و 55 هزار دلار برای حمایت مالی از جاش وایز (Josh Wise)، راننده‌ی مسابقات نسکار (NASCAR)، جمع‌آوری کرد.

 

تفاوت اصلی دوج با سایر رمز ارز‌ها در تورم‌زایی آن است. کوین‌های تورم‌زدا حد بالا یا سقف نهایی دارند؛ یعنی تعداد آن‌ها محدود است (مانند بیت‌کوین). این کوین‌ها مردم را برای کسب سود در بلند مدت تشویق می‌کنند، اما وقتی حد بالا به‌دست آمد، استخراج این نوع کوین‌ها دیگر مقرون‌به‌صرفه نیست. از این رو، کوین‌های تورم‌زا با برخورداری از ویژگی استخراج همیشگی، جایگزین مناسبی برای کوین‌های محدود شده و از‌دست‌رفته به‌حساب می‌آیند.

خرید و فروش دوج کوین در ایران

دوج کوین در حال حاضر در لیست رمز ارز‌های تعداد زیادی از صرافی‌های داخلی و خارجی موجود است. یکی از به‌روزترین آن‌ها صرافی ارز دیجیتال فینیکس می‌باشد. زیر ساخت‌های این پلتفرم هماهنگ با شرایط افراد ساکن در ایران است و هم اکنون شما می‌توانید از طریق این صرافی اقدام به خرید دوج کوین نمایید. این صرافی تا 15 مرداد برای معامله دوج کوین از کاربران خود کارمزد دریافت نمی‌کند.

راهکار‌هایی برای بدست آوردن دوج کوین

● دریافت انعام:
کاربرانی که در رسانه‌های اجتماعی محتوایی خلاقانه و منحصر‌به‌فرد تولید می‌کنند، با این ارز انعام می‌گیرند. انعام‌ها به والت یا همان کیف پول کاربر اضافه می‌شوند و می‎‌توان بعد‌ها از آن برای خرید‌و‌فروش کالا یا خدمات استفاده کنند.

● خرید و ترید کردن دوج کوین:
کاربران می‌توانند دوج کوین را خریداری کنند و در زمان افزایش قیمت آن را به فروش برسانند. معامله دوج کوین در ایران نیز بسیار مورد استقبال تریدر‌های بازار رمزارز‌ها بوده و به سهولت میتوانید این ارز دیجیتال محبوب را خرید و فروش نمایید. شما میتوانید در صرافی فینیکس این کار را به راحتی انجام دهید:
لینک صفحه خرید دوج کوین: https://phinix.ir/markets/doge

● استخراج دوج کوین:
استخراج دوج، همان فرآیند دریافت پاداش برای بررسی تراکنش‌های بلاک‌چین دوج کوین است. از آنجا که این رمز ارز از لایت‌کوین ریشه گرفته است، می‌توان از ماینر‌های اسکریپت اسیک (Scrypt ASIC) برای استخراج دوج کوین نیز استفاده کرد.

● خرید یا فروش خدمات و محصولات:
کاربران قادرند با خرید کالا یا سرویس در ازای دوج کوین معامله کنند. در واقع پلتفرم‌های اینترنتی بستر‌هایی را فراهم کرده‌اند که ازطریق آن می‌توان به‌جای دلار یا یورو برای مبادله‌ی کالا و خدمات از دوج کوین استفاده کرد.

پیش‌بینی آینده دوج کوین

دوج کوین حتی با توجه به استاندارد‌های ارز‌های رمزپایه، تغییرات قیمتی ویژه‌ای را تجربه کرده است. بازار ارز‌های رمزنگاری شده هنوز در حال توسعه است و در کوتاه مدت باید انتظار یک بازار ناپایدار را داشته باشید که قله‌های زیادی داشته باشد.

این ارز دیجیتال به صورت میان مدت و بلند مدت، مانند بسیاری از ارز‌های رمزپایه دیگر روند صعودی عمومی داشته است. با درگیر شدن بیشتر معامله‌گران اصلی در معاملات ارز‌های رمزنگاری، انتظار می‌رود که قیمت‌ها با دوره‌های زمانی کمی سنگین به سمت بالا حرکت کنند.


رپورتاژ : یکتانت

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد