اتفاق عجیب در بازار مرغ / نهاده‌های دامی به مرغداری‌ها نمی‌رسد!

اتفاق عجیب در بازار مرغ / نهاده‌های دامی به مرغداری‌ها نمی‌رسد!

مشکل مرغداران تمامی ندارد. یک روز واردات نهاده به دلیل تحریم کم می‌شود یکبار نهادها در گمرک می‌ماند. امروز اما اتفاق عجیبی در این صنعت رخ داده است. این بار کامیون‌دارها خوراک مرغ را به دست مرغداران نمی‌رسانند! آیا کامیون‌دارها اعتصاب کرده‌اند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، واردات خوراک مرغ به وضعیت عادی برگشته است و به گفته مرغداران، میزان واردات و ثبت سفارش‌ها افزایش پیدا کرده است و بازارگاه سهمیه مرغداران را به موقع تحویل می‌دهد. اما این بار کامیون‌دارها کارشکنی می‌کنند و گویا راضی نمی‌شوند خوراک دام و طیور را با هر قیمتی بارگیری کنند!

ريیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به وضعیت واردات دان مرغ توضیح داد: وضعیت تحویل خوراک مرغ از بازارگاه بهتر شده است. نهاده دام و طیور به اندازه کافی در بنادر موجود است اما یکی از مشکلات اساسی مرغداران عدم بارگیری خوراک مرغ است.

ناصر نبی‌پور به تجارت‌نیوز گفت: کامیون‌دارها به جز ارقامی که در بارنامه ثبت می‌شود مطالبه بیشتری دارند. طبق قانون هزینه بارگیری هر تن خوراک مرغ از بندر امام تا محل مرغداری حدود 340 هزار تومان است اما کامیون‌دارها به این ارقام راضی نیستند و هر کامیون‌داری برای بارگیری خوراک مرغ نرخ تازه‌ای اعلام می‌کند.

بررسی‌ها حاکی از این است که به دلیل فصل برداشت هندوانه، خربزه و گندم حمل این کالاها برای کامیون‌دارها صرفه اقتصادی بیشتری دارد. از این‌رو به جای بارگیری خوراک مرغ و دام دیگر کالاها را بارگیری می‌کنند تا پول خوبی بدست آورند.

حمل دان مرغ صرفه نیست!

ريیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با انتقاد از اینکه نرخ کامیون‌دارها روزانه در حال تغییر است، بیان کرد: با هزینه‌های تمام شده کامیون‌دارها هم نسبت به عدم بارگیری حق دارند. به هر حال این افراد عضوی از جامعه هستند و با افزایش قیمت لاستیک و روغن بارگیری اجناس مرغداران برای آنها هم صرفه اقتصادی ندارد.

مشکل مرغداران گوشتی هم عدم بارگیری خوراک مرغ توسط کامیون‌داران است. آنها می‌گویند کامیون‌دارها خوراک مرغ را با هر قیمتی تحویل نمی‌دهند.

افزایش خودسرانه قیمت حمل و نقل!

برخی مرغداران به دلیل گرسنگی مرغ زیر بار کرایه‌های بالا میروند. ريیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی با تايید این خبر توضیح داد: این روزها به دلیل عدم تحویل به موقع خوراک، بسیاری از مرغ‌ها گرسنه هستند. برخی مرغداران به دلیل گرسنگی مرغ‌ها مجبورند به هر قیمتی خوراک مرغ را بارگیری و روانه مرغداری‌ها کنند.

محمد یوسفی به تجارت‌نیوز گفت: اخیرا کامیون‌دارها هزینه حمل و نقل خود را خودسرانه به دلیل افزایش نرخ تورم دو برابر کرده‌اند. هزینه‌های اضافی که از سوی کامیون‌دارها اعلام می‌شود برای مرغداران قابل تحمل نیست و همین مساله اختلال جدیدی را در بازار ایجاد کرده است.

اخیرا افزایش قیمت جوجه یک روزه و رسیدن آن به قیمت بیش از 10 هزار تومان خبرساز شد اما چرا جوجه یک روزه گران شد؟ برخی از فعالان بازار می‌گویند علت افزایش قیمت جوجه یک روزه افزایش کرایه حمل و نقل است.

یوسفی با تايید این خبر گفت: قیمت جوجه یک روزه به نرخ کرایه حمل و نقل و بیمه مربوط است. چنانچه کرایه حمل نقل و قیمت بیمه آنها بالا رود، بهای جوجه هم گران می‌شود.

حال چندی پیش محمد علی کمالی، مشاور اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی با انتقاد از افزایش کرایه حمل و نقل به ایسنا گفته بود: «نهاده مورد نیاز تولیدکننده‌ها با تاخیر، کسری و کیفیت بد به دستشان می‌رسد. راننده‌ها برای حمل نهاده‌ها کرایه‌های پشت بارنامه زیادی دریافت می‌کنند. قیمت نهاده‌ها نیز از ابتدای سال بالا رفته است که همه این موارد مشکلات بسیاری را برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.»

برای مطالعه بیشتر خبر جدیدترین قیمت جوجه یک روزه را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد