تلاش گروه 7 برای کاهش قیمت نفت روسیه

تلاش گروه 7 برای کاهش قیمت نفت روسیه

کشورهای صنعتی گروه 7 به بررسی راه‌های محدود کردن درآمدهای نفتی عظیم روسیه ادامه می‌دهند که شامل ممنوعیت همه خدماتی است...

به گزارش خبرگزاری برنا، کشورهای کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، انگلیس، آمریکا و نماینده عالی اتحادیه اروپا هفته‌هاست در حال بررسی ایده اعمال سقف قیمت روی نفت روسیه هستند.

وزیران خارجه گروه 7 در بیانیه‌ای درباره امنیت انرژی اعلام کردند این تلاش‌ها ادامه دارد. ما تلاش‌های روسیه برای استفاده از صادرات انرژی به شکل سلاح و استفاده از انرژی به عنوان ابزار فشار ژيوپلیتیکی را محکوم می‌کنیم. بنابراین روسیه یک تامین کننده انرژی قابل اطمینان نیست.

این وزیران خاطرنشان کردند: همچنان که انرژی روسیه را از بازارهای داخلی خود حذف می‌کنیم، به دنبال طراحی راه‌کارهایی خواهیم بود تا درآمد روسیه از هیدروکربن‌ها را کاهش داده و از ثبات بازارهای انرژی جهانی حمایت کنیم و تاثیرات اقتصادی منفی را به خصوص برای کشورهای کم درآمد یا با درآمد متوسط را به حداقل برسانیم. ما همچنان متعهدیم مجموعه‌ای از رویکردها از جمله گزینه‌هایی برای ممنوعیت کامل همه خدماتی که حمل دریابرد نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه را امکان‌پذیر می‌کنند را بررسی کنیم، مگر این که نفت روسیه پایین قیمت مشخصی خریداری شود.

دولت آمریکا هفته‌ها در تلاش است تا موافقت خریداران نفت روسیه را با این ایده جلب کند و ظاهرا سرگرم مذاکره با هند و چین برای پیوستن آنها به مکانیزم سقف قیمت است. یک مقام گروه 7 هفته گذشته به رویترز گفت: این واردکنندگان بزرگ آسیایی ممکن است با این ایده موافقت کنند زیرا هزینه‌های واردات انرژی آنها را کاهش می‌دهد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا، این ایده را در سفر ماه گذشته خود به آسیا، با دولتهای این منطقه در میان گذاشت.

اما بعضی از معامله‌گران و تحلیلگران بازار نفت ابراز تردید کردند که ایده سقف قیمت جواب دهد زیرا روسیه راه‌هایی را برای حمل نفت به آسیا بدون استفاده از بیمه کشتی غربی پیدا کرده است. در این بین، به نظر می‌رسد صادرات نفت روسیه تثبیت شده است و 500 هزار بشکه در روز پایین‌تر از رکوردی است که پیش از آغاز حمله روسیه به اوکراین در فوریه، مشاهده شده بود.

طبق گزارش بلومبرگ، صادرات نفت دریابرد روسیه در هفته منتهی به 29 ژوییه، به 3.5 میلیون بشکه در روز رسیده است، در حالی که میانگین چهار هفته‌ای صادرات، حدود 3.2 میلیون بشکه در روز بوده است.

اگرچه بلومبرگ هفته گذشته گزارش کرد خریداران چینی و هندی، خرید نفت روسیه را اندکی کاهش دادند اما جریان نفت روسیه به آسیا پس از جنگ در اوکراین، ثابت مانده است. در ماه‌های آوریل و مه، جریان نفت روسیه به آسیا به 2.1 میلیون بشکه در روز صعود کرد اما آمار ژوییه 1.75 میلیون بشکه در روز بود.

نتیجه نهایی این است که روسیه همچنان درآمد نفتی هنگفتی دارد و افزایش قیمت‌های نفت، از تاثیر تحریم‌های غرب علیه مسکو کاسته است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مسکو هشدار داده است سقف قیمت را نخواهد پذیرفت و به کشورهایی که با سقف قیمت موافقت می کنند، نفت نخواهد فروخت و چین که حاضر نشده است حمله روسیه به اوکراین را محکوم کند، احتمالا با طرحهای غرب موافقت نخواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد