خرید کاتد مس در بورس کالا از 100 کیلوگرم تا 2.5 تن/ قیمت بر مبنای بازار جهانی

خرید کاتد مس در بورس کالا از 100 کیلوگرم تا 2.5 تن/ قیمت بر مبنای بازار جهانی

سرپرست مدیریت بازار مشتقه بورس کالا گفت: مبنای قیمت گذاری بازار فیزیکی بورس کالا میانگین هفتگی قیمت در بورس فلزات لندن است.

رحمان آراسته سرپرست مدیریت بازار مشتقه بورس کالا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، به دلایل افزوده شدن مس به بازار بازار فیزیکی و رینگ صادراتی در بورس کالا اشاره کرده و گفت: مس یکی از محصولات جذاب و پر حجم از لحاظ معاملات در بورس های کالایی دنیاست و طبق بررسی‌ها این محصول اکنون با مازاد عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا مواجه است و محدودیت‌های خرید و فروش  وجود ندارد.

او گفت: فعالان بزرگ مس در مقام خریدار و  فروشنده می‌توانند وارد این بازار شوند و از سوی دیگر، بازار مس یک بازار بین المللی است و فعالان آن در حوزه صادرات نیز فعال هستند. از این رو پیش بینی می‌شود که آینده بازار مس در بورس کالای ایران پرعمق و بهینه باشد.

آراسته گفت: مبنای قیمت گذاری بازار فیزیکی بورس کالا میانگین هفتگی قیمت در بورس فلزات لندن است، در نتیجه قرارداد آتی نیز بر مبنای همین بازار فیزیکی و نوسانات آن راه اندازی می‌شود. با این قرارداد راه برای راه اندازی سایر قراردادها در دارایی های صنعتی به بورس کالا باز خواهد شد.

محدودیتی در پذیرش اقلام در بورس کالا نداریم

این مقام مسيول گفت: محدودیتی در پذیرش دارایی برای قرارداد آتی نداریم، اما هر محصولی که در بازار آتی بورس مورد معامله قرار می‌گیرد باید فاکتور‌هایی داشته باشد به طور مثال حجم تولید بالا، معاملات نقدی قوی و پویایی قیمت از جمله ملزومات یک کالا برای قرار گرفتن بر تابلوی آتی بورس کالاست.

سرپرست مدیریت بازار مشتقه بورس کالا در پایان به قرارداد آتی گفت: بیشترین حجم معاملات مس در بورس فلزات لندن انجام می‌شود که این بورس در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین مراجع قیمت گذاری فلزات است. در این بورس سه مشخصات قراردادی استاندارد برای مس وجود دارد که اندازه قرارداد در بازار فیزیکی و آتی 25 تن در نظر گرفته شده است. برای مشتریان خرد نیز قرارداد‌های کوچک‌تر وجود دارد و در بورس کالای ایران نیز میزان هر قرارداد آتی مس، 100 کیلوگرم و وجه تضمین 15 درصد برای معاملات در نظر گرفته شده تا با جذابیت کافی، نقدینگی مناسبی به این بازار جذب شود.

قرارداد آتی مس 29 آذرماه 1400 در بورس کالا با حضور وزیر صمت و ريیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افتتاح شد و اولین محموله مس با سررسید 12 بهمن 1400 به فروش رسید.

اندازه هر قرارداد 100 کیلوگرم است. حداکثر حجم هر سفارش تا 25 قرارداد در نظر گرفته شده و ساعت معاملات شنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 صبح تا 15 است. حد نوسان قیمت روزانه در این قرارداد حداکثر تا «مثبت و منفی 5درصد» با توجه به قیمت تسویه روزانه روز قبل است. جریمه نکول قرارداد 1/ 0درصد ارزش قرارداد براساس قیمت تسویه نهایی است.

قرار دادآتی بورس کالا با چه شرایطی انجام می شود؟

سرپرست مدیریت بازار مشتقه بورس کالا  به تشریح قراردادآتی در معاملات بورس کالا و شرایط آن نیز اشاره کرده و می‌گوید: قرارداد آتی یکی از قرارداد‌های جذاب و پرکاربرد است که سال‌ها در بورس‌های کالایی جهان فعال بوده است. اولین بار این قرارداد در سال 1387 وارد بازار‌های بورس کالای ایران شد.

قرارداد آتی تحویل محصول در آینده صورت می‌گیرد. قرارداد آتی، قراردادی است که فروشنده متعهد می‌شود در سررسیده معینی در آینده مقدار مشخصی از کالا را به قیمتی معلوم بفروشد. در مقابل خریدار نیز متعهد می‌شود همان کالا با آن مشخصات را خریداری کند. در قرارداد آتی برای جلوگیری از عدم انجام تعهدات، طرفین مبلغی را به عنوان وجه تضمین نزد اتاق پایاپای بورس می‌گذارند.

سه بازیگر در بازار آتی وجود دارند. به طور مثال تولیدکننده‌ای که نگران قیمت و نوسان محصول در آینده است وارد قرارداد‌های آتی می‌شود تا ریسک خودش را در این حوزه پوشش دهد. این تولیدکننده با پرداخت مبلغی به عنوان ضمانت، خودش را در برابر نوسانات قیمت بیمه می‌کند و از امروز کالای خود را با قیمتی مشخص برای سررسید‌های آینده به نوعی پیش فروش می‌کند.

دسته دیگر فعالان بازار آتی، خریداران کالا هستند که برای پوشش ریسک نوسانات قیمت در آینده از امروز محصول مورد نیازشان را با قیمتی مشخص و برای تحویل آینده پیش خرید می‌کنند. این افراد در واقع امکان برنامه ریزی تولید در فواصل زمانی مشخص را به دلیل پیش خرید محصولشان پیدا می‌کنند.

دسته سوم نیز نوسان گیران یا آربیتراژ‌گران هستند. این افراد از اختلاف قیمت رخ داده بین بازار نقد و بازار آتی محصول مورد نظر استفاده می‌کنند و در واقع با پیش بینی روند بازار در آینده و با هدف کسب سود وارد قرارداد آتی می‌شوند که البته حضور این دسته از بازیگران نیز به افزایش عمق معاملات کمک شایانی می‌کند.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد