رونق به بازار بورس بازمی‌گردد؟

رونق به بازار بورس بازمی‌گردد؟

مدت‌ها بود که برخی فعالان بازار سرمایه پیشنهاد افزایش دامنه‌ نوسان را مطرح می‌کردند و در نهایت محمدعلی دهقان دهنوی رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از اتخاذ چهار تصمیم مهم در جلسه روز شنبه 18 بهمن ماه شورای عالی بورس خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی 2 تا مثبت 6 درصد تغییر کند و از روز شنبه 25 بهمن ماه دامنه نوسان بورس تغییر خواهد کرد.

روزنامه اعتماد: مدت‌ها بود که برخی فعالان بازار سرمایه پیشنهاد افزایش دامنه‌ نوسان را مطرح می‌کردند و در نهایت محمدعلی دهقان دهنوی رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار از اتخاذ چهار تصمیم مهم در جلسه روز شنبه 18 بهمن ماه شورای عالی بورس خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از منفی 2 تا مثبت 6 درصد تغییر کند و از روز شنبه 25 بهمن ماه دامنه نوسان بورس تغییر خواهد کرد.

همچنین براساس تصمیم شورای عالی بورس، تغییرات حجم مبنا در اختیارات سازمان بورس قرار خواهد گرفت تا متناسب با شرایط بازار، تغییراتی اعمال شود. همچنین دهنوی به این موضوع اشاره کرده است که این اختیار به سازمان بورس و اوراق بهادار داده شده تا انتشار اوراق اختیار فروش تبعی را به ناشران و سهامداران عمده الزام کند و اعتبار خرید کارگزاری‌ها به 60 درصد تغییر پیدا کرد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی همه تلاش مسوولان حاضر در بازار سرمایه و اعضای شورای عالی بورس در جهت بهبود بخشیدن روند معاملات بازار سهام و کاهش ضرر و زیان‌های احتمالی سهامداران است و تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس می‌تواند کمک‌کننده به سهامداران خرد باشد.

هیجان فروش پایین آمد

همایون دارابی، تحلیلگر بازار سرمایه در این باره به «اعتماد» گفت: افت شاخص‌های بورس در خلال چند هفته اخیر به نوعی از مبنای اقتصادی خود خارج شده بود به گونه‌ای که روز شنبه شاهد هیجان فروش بالا در این بازار بودیم و افراد حقیقی بخش زیادی از منابع مالی به دست آمده از فروش سهام خود را به پارکینگ‌های فروش یعنی در صندوق‌های با درآمد ثابت می‌بردند تا پس از چند روز مجددا اقدام به خرید سهم کنند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار سرمایه پس از 4 تصمیم شورای بورس خاطر نشان کرد: از زمان روی کار آمدن علی دهقان دهنوی به عنوان رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار تهران مدت زیادی نمی‌گذرد اما در این مدت کم ایشان نشان داد که اهل رایزنی و گفت‌وگو است و در روز جمعه و شنبه تصمیمات مثبتی درخصوص این بازار گرفته شد.

الزام بر گسترش تصمیمات موثر بورسی

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بلافاصله پس از این تصمیم شاهد جریان مثبت در داد و ستدها در بازار بودیم، گفت: البته این تصمیمات باید در سطح کلان‌تر هم اتخاذ شود و این بازار نیازمند تصمیمات شجاعانه در هیات دولت است به عنوان مثال؛ حذف قیمت‌های دستوری در نرخ‌گذاری خودرو، تعیین تکلیف لایحه بودجه 1400، تصمیمات مناسب درخصوص نرخ سود بانکی و نرخ ارز از جمله تصمیمات مهم در این بازار است که به کمک این بازار خواهد آمد و هیجان‌های فروش را متوقف خواهد کرد.

دارابی درخصوص یکی از تصمیمات مهم شورای بورس یعنی دامنه نامتقارن مثبت 6 و منفی 2 اظهار داشت: دامنه مجاز نوسان به حدود سقف و کف قیمتی گفته می‌شود که هر سهم در هر روز معاملاتی می‌تواند داشته باشد. اقدام شورای بورس این پیام را به سهامدار می‌دهد که در سرمایه‌گذاری خود ممکن است یک واحد زیان کند و در مقابل 3 واحد امکان سود دارد و یک پیام تشویقی برای سرمایه‌گذاری او به شمار می‌رود. این در حالی است که تا پیش از این تصمیم محدودیت نوسان قیمت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای سهام مثبت 5درصد تا منفی 5 درصد بود که از هفته آینده تغییر خواهد کرد.

رشد تقاضا با افزایش اعتبار کارگزاری‌ها

این کارشناس بازار سرمایه در‌خصوص افزایش اعتبار کارگزاری‌ها به 60 درصد نیز گفت: این اعتبار در مردادماه امسال تنها 10 درصد بود که به مرور رشد کرد و به 45 درصد رسید و با این تصمیم جدید شورای بورس و افزایش اعتبارها به 60 درصد موقعیتی را فراهم می‌کند که معامله‌گران در بازار سرمایه بتوانند به ازای پرتفوی خود تا 60 درصد توان خرید خود را بالا برده و باعث افزایش قابل توجه سمت تقاضا خواهد شد. دارابی درخصوص تغییر حجم مبنا نیز گفت: این تغییر هنوز نهایی نشده و جزییات آن از سوی شورای بورس مشخص نشده است. براساس این گزارش؛ پس از پشت سر گذاشتن روزهای رویایی بورس و رسیدن شاخص کل به 2 میلیون واحد اوضاع بورس تغییر کرد و از اواسط تابستان ورق برگشت و این بازار شاهد ریزش‌های سنگینی شد و دیگر نه خبری از نوبت‌های طولانی برای گرفتن کد بورسی در شرکت‌های کارگزاری بود و نه کسی میل چندانی به خریدن سیگنال‌های بی‌پایه و اساس کانال‌های تلگرامی داشت. در طول این چند ماه بازار سرمایه راهی معکوس از آنچه پیش‌تر می‌پیمود را در پیش گرفته بود و حجم بالای صف‌های فروش سبب شد تا هر که توانسته پول خود را برداشته و از این عرصه فرار کند.

اما به نظر می‌رسد این تصمیم اخیر شورای بورس در بازار موثر بوده و در حالی که هنوز این تغییرات اعمال نشده اما جو روانی حاکم بر بازار سرمایه باعث شد تا شاخص کل بورس روز یکشنبه19بهمن با رشد 35 هزار و 151 واحدی به رقم یک میلیون و 170 هزار واحد برسد؛ این در حالی است که روز شنبه 18 بهمن ماه شاخص بورس با افت 37هزار و 621واحدی در ارتفاع یک میلیون و 135هزار و 388واحد قرار گرفته بود و به نظرمی رسد همچنان بازار سهام در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بازاری مناسب و مفید برای سرمایه‌گذاری باشد.

اما یکی از مولفه‌های اثرگذار بر روند بازار سرمایه نرخ ارز است و آنچه موجب رشد بازار سرمایه شده بود، انتظار تداوم حضور ترامپ در دولت امریکا و دلار بالای30 هزار تومانی در کشور بود اما با تغییر شرایط، منطقی است که بازار سرمایه هم براساس چشم‌انداز نرخ ارز تعدیل شود. اما نکته اینجاست که بازار سرمایه با سایر بازارها متفاوت بوده و همواره هم در منفی‌ها و هم در مثبت‌ها، بیش از انتظارات رشد یا افت می‌کند و بعد به تدریج اصلاح کرده و به اعداد واقعی خواهد رسید.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد