چگونگی شناورسازی ساعت کاری کارمندان در تهران

چگونگی شناورسازی ساعت کاری کارمندان در تهران

در پی مصوبه اخیر هیات وزیران درباره تمدید طرح شناورسازی ساعت کاری دستگاه‌های اجرایی در تهران، سازمان اداری - استخدامی تاکید دارد این مصوبه به شرطی می‌تواند اجرا شود که خللی در خدمات‌رسانی به مردم ایجاد نشود.

به گزارش ایسنا، هفته گذشته هیات وزیران در مصوبه‌ای اعلام کرد که دستگاه‌های اجرایی مستقر در تهران مکلف هستند تا پایان آبان‌ امسال طرح شناورسازی ساعت آغاز فعالیت خود را از ساعت 7 تا 9 صبح به مدت دو ساعت اجرا کنند که این تصمیم با هدف مدیریت تقاضای سفرهای شهری، کاهش ترافیک سنگین در معابر اصلی تهران، افزایش بهره‌وری، انعطاف کاری و کاهش حجم رفت و آمد کارکنان دولت و اثرات جانبی آن گرفته شده است.

در همین مصوبه میزان حضور کارمندان در طول روز براساس قانون مدیریت خدمات کشوری تنظیم و بر رعایت سقف 44 ساعت حضور در دستگاه‌های اجرایی در طول هفته تاکید شده است. همچنین شروع به کار برخی دستگاه‌های اجرایی از جمله بانک‌ها، مدارس، نهادهای نظامی، انتظامی و امنیتی، کارخانجات و کارگاه‌ها و غیره تعیین شده است.

در این زمینه یک مقام مسيول در سازمان اداری - استخدامی معتقد است که دستگاه‌های اجرایی باید 44 ساعت کاری کارمندان خود را در هفته به گونه‌ای تنظیم کنند که ضمن اجرای طرح شناورسازی ساعات کاری خللی در خدمات‌رسانی آنها به وجود نیاید؛ بنابراین رویه اجرای این مصوبه بنا به تشخیص هر دستگاهی متفاوت است، به عنوان مثال در استان‌ها، استانداری‌ها بنا بر اقتضايات خودشان این ساعات کاری را تنظیم می‌کنند.

وی ادامه داد: امسال با توجه به این‌که مدارس حضوری شد و سرویس مدارس به درستی تدارک دیده نشده بود، تمهیدی برای شناورسازی ساعات آغاز کاری اندیشیده شد تا کارمندان بتوانند به جای ساعت 7 صبح تا ساعت 9 به صورت شناور در محل کار خود حضور داشته باشند، از سوی دیگر نیز از ساعت 15:30 تا ساعت 17:30 می‌توانند بنابر ساعت حضورشان خروج خود را تنظیم کنند.

این مقام مسيول اظهار کرد: البته اجرای این مصوبه چالش‌هایی می‌تواند برای اداراتی که ارباب رجوع محور هستند، ایجاد کند. چراکه به عنوان مثال ممکن است مردم که به این ادارات مراجعه می‌کنند دقیقا با کارمندی کارشان قابل حل باشد که در آن روز بنابر شناورسازی ساعت کاری، حضورش تا ساعت 9 صبح طول بکشد. از سوی دیگر در ساعات بعدازظهر نیز ممکن است این ناهماهنگی بین ساعت حضور کارمندان در یک دستگاه یا بین دو دستگاه اجرایی به وجود آید؛ بنابراین دستگاه‌های اجرایی در این زمینه می‌توانند با شیفت‌بندی کردن کارمندان خود، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که خدمات‌رسانی به مردم و ارباب رجوع با مشکل مواجه نشود. 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد