قطع برق چگونه قیمت مسکن را نشانه می‌رود؟

قطع برق چگونه قیمت مسکن را نشانه می‌رود؟

روزنامه توسعه ایرانی، تسری دامنه بحران برق بر صنایع سیمان و فولادرا بررسی کرده است.

روزنامه توسعه ایرانی، تسری دامنه بحران برق بر صنایع سیمان و فولادرا بررسی کرده است.

قطع برق حالا دیگر تنها قطع برق و خاموشی‌های گسترده نیست. این جمله‌ای است که این روز‌ها به کرات از سوی کارشناسان و اهل فن بیان شده است.

* وزیر نیرو مقابل دوربین‌های صدا و سیما اعلام کرد که برنامه‌ای برای پایان دادن به خاموشی خانه‌ها یا به عبارت دیگر مدیریت انرژی در دستور کار دارد.

سید عباس حسینی، مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران:

* تخصیص برق شبانه برای صنایع سیمان کارایی ندارد، چراکه کوره پخت برای تولید کلینکر را نمی‌توان در ساعت 12 شب روشن و در ساعت هشت صبح خاموش کرد، در کل عملیات باردهی به کوره‌های سیمان به 24 ساعت فعالیت پیوسته نیاز دارد. برنامه اما عمقی استراتژیک دارد . به عبارت دیگر مقرر شده است با قطع برق صنایع، برق خانه‌های ایرانی تامین شود اما اولین اثر این تصمیم حالا بر قیمت همین خانه‌ها قابل رصد است.

سید عباس حسینی، مدیرعامل هلدینگ سیمان تهران:

* (در پاسخ به این پرسش که آیا تخصیص برق شبانه می‌تواند مشکلات تولید سیمان را برطرف کند): متاسفانه این افدام برای صنعت سیمان راهگشا نیست.

* (با اشاره به اینکه شیوه فعالیت هر صنعتی با صنعت دیگر متفاوت است): دست کم 75 درصد انرژی مصرفی در صنعت سیمان به قبل از آسیاب سیمان یا به عبارت دیگر به بخش تولید کلینکر مربوط می‌شود. در ضمن باید توجه داشت کوره پخت برای تولید کلینکر را نمی‌توان در ساعت 12 شب روشن و در ساعت هشت صبح خاموش کرد چرا که برای عملیات باردهی به کوره‌های سیمان به 24 ساعت فعالیت پیوسته نیاز است و همین طور برای جلوگیری از وارد شدن خسارت در آجرهای نسوز، برای توقف نیز به 12 ساعت زمان نیاز داریم.

* از این رو با تخصیص 8 ساعته برای تامین برق، فراهم کردن شرایط برای باردهی به کوره امکان‌پذیر نیست. حسینی با اشاره به اینکه با مقدار برقی که شبانه تخصیص داده می‌شود عملا تولید کلینکر در کارخانه‌ها غیر ممکن است، ادامه داد: با این شرایط کارخانجات امکان تولید سیمان ندارند و در نتیجه طبیعی است که دلالان دوباره در بازار فعال شوند.

* در حالی که قیمت سیمان در ورودی کارخانه به صورت شفاف و مشخص عرضه می‌شود، سیمان در بازار آزاد با نرخ‌های بسیار بالا معامله می‌شود، به طوری که نرخ یک کیسه 50 کیلویی سیمان تا چند برابر قیمت (در کارخانه) افزایش یافته است.

* در چنین شرایطی ريیس کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان بتن آماده با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سیمان باعث افزایش 30 درصدی هزینه ساخت مسکن شده است، اعلام کرد: چطور ممکن است کشوری که جزو 4 تولیدکننده بزرگ سیمان در دنیا است، با کمبود سیمان مواجه شود؟

* (با اشاره به ورود دلالان به خرید و فروش سیمان): در طول یک ماه گذشته قیمت سیمان 300 درصد در بورس افزایش پیدا کرده است و علیرغم مکاتباتی که با وزارت صمت و تعزیرات داشتیم، روند اصلاح نشده است.

* قیمت ساخت مسکن تحت‌تاثیر رشد بهای میلگرد و سیمان در حال افزایش است و این اتفاق به تورم در بازار مسکن دامن خواهد زد. به گفته رهبر تحت تاثیر کاهش تولید به واسطه قطع برق، قیمت هر کیلو میلگرد در بازار به 20 هزار تومان رسیده است.بی‌تردید گرانی عجیب و غریب مصالح ساختمانی در بازار، آن هم در فصل ساخت و ساز و در شرایطی که طوفان تورمی سه سال اخیر هنوز فروکش نکرده، اتفاق ناگواری است که رخ داده است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد