حقوق کارکنان سازمان بورس چقدر است؟ / دستمزد 6 برابری نسبت به حداقل حقوق

حقوق کارکنان سازمان بورس چقدر است؟ / دستمزد 6 برابری نسبت به حداقل حقوق

بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده از سوی سازمان بورس، میانگین دستمزد ماهانه کارکنان سازمان بورس و شرکت‌های فرعی آن در سال 99 بیش از 20 میلیون تومان بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارشنبه هفته گذشته صورت‌های مالی سازمان بورس و شرکت‌های فرعی وابسته به آن ( شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، شرکت رایان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در حالی منتشر شد که این نخستین باری است که متصدی بازار سرمایه اقدام به انتشار صورت‌های مالی سالیانه خود به منظور شفافیت بیشتر کرد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در گزارش میانگین کارمندان گروه سازمان بورس و شرکتهای تابعه در سال گذشته 1226 نفر بوده که نسبت به سال 98 حدود 14 درصد بیشتر شده است. این در حالی است که بیش از 80 درصد از این کارکنان قراردادی هستند. همچنین تعداد کارمندان سازمان بورس هم 517 نفر در سال 1399 بوده که نسبت به سال 98 حدود 10 درصد بیشتر شده است.

در جای دیگری در این گزارش هم هزینه‌های پرسنلی گروه و سازمان بورس منتتشر شده است. بر این اساس مجموع حقوق و مزایای کل کارکنان گروه در سال 1399 به حدود 302 میلیارد تومان رسیده که نسبت به سال 99 بیش از 58 درصد بیشتر شده که البته بخشی از آن به دلیل افزایش تعداد کارکنان بوده است. پرداختی‌های سازمان بورس هم در سال 1399 حدود 114 میلیارد تومان بوده که رشدی 40 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

با یک حساب سرانگشتی و تقسیم هزینه‌های پرسنلی بر تعداد پرسنل می‌توان محاسبه کرد که میزان پرداختی‌های سازمان بورس به هر یک از کارکنانش در طول سال به طور میانگین 220 میلیون تومان در سال بوده است که معادل حقوق ماهیانه 18 میلیون و 300 هزار تومانی می‌شود. این دستمزد برای گروه سازمان بورس و شرکت‌های فرعی حتی بیشتر هم شده و به 20 میلیون و 500 هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که در سال 98 میانگین دستمزد کارکنان گروه 14 میلیون و 800 هزار تومان بوده است یعنی در سال 1399 دستمزد کارکنان گروه بورس 40 درصد افزایش داشته است. کارکنان سازمان بورس هم در سال 98 به طور میانگین 14 میلیون و 300 هزار تومان درآمد ماهیانه داشتند که حقوقشان در سال 99 حدود 28 درصد بیشتر شده است. این ارقام در حالی محاسبه شده‌اند که حداقل دستمزد سال 99 برای یک فرد متاهل با یک فرزند کمتر از 3 میلیون تومان بوده است. این یعنی هر کارمند بورس به طور میانگین شش تا هفت برابر بیشتر از حداقل حقوق، دستمزد می‌گرفتند.

 

با توجه به افزایش دستمزد 26 تا 40 درصدی در سال 1400، برآورد می‌شود میانگین دستمزد ماهانه کارکنان سازمان بورس و شرکت‌های فرعی چیزی حدود 25 میلیون تا 30 میلیون تومان باشد.

البته لازم به ذکر است که این محاسبات نشان‌دهنده میانگین دستمزدهاست و مطمينا بسیاری از کارمندان کمتر و برخی مدیران بیشتر از این مبالغ حقوق و مزایا دریافت می‌کنند.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد