رونق بازار خانه‌های نقلی / کدام خانه‌ها تقاضا ندارد؟

رونق بازار خانه‌های نقلی / کدام خانه‌ها تقاضا ندارد؟

برخی آژانس‌های مسکن می‌گویند برنامه دولت برای ساخت مسکن بازار را دوباره راکد کرده است اما آمارها خلاف این ادعا را نشان می‌دهد. آیا بازار مسکن واقعا راکد شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بیش از دو ماه از استقرار دولت سیزدهم می‌گذرد. حالا یکی از برنامه‌های جدی دولت و مجلس ساخت چهار میلیون دستگاه خانه است. دولت می‌گوید با این اقدام قیمت مسکن ارزان می‌شود. اما فعالان این بازار می‌گوید بازار مسکن راکد شده است.

منصور غیبی، کارشناس بازار مسکن به تجارت‌نیوز می‌گوید: خرید و فروش خانه در تهران نه تنها متوقف نشده، بلکه در شرایط فعلی، خرید خانه‌‌های کوچک با قیمت زیر سه میلیارد تومان رونق گرفته است.

کدام خانه‌ها تقاضا ندارد؟

غیبی به تجارت‌نیوز گفت: بازار مسکن راکد نیست. تقاضا برای خرید خانه‌های کوچک متراژ زیاد است اما خانه‌های بالاتر از سه میلیارد تقاضایی ندارد. هدف دولت با اجرای طرح جهش مسکن این است که بازار مسکن را دستوری به آرامش برساند اما با دستور قیمت مسکن ثابت نمی‌ماند.

او با اشاره به وضعیت بازار مسکن توضیح داد: دولت طرح‌ ساخت مسکن را در بوق و کرنا کرده این در حالی است که هنوز مشخصا اعلام نشده با کدام بودجه می‌خواهد برای مصرف‌کنندگان خانه بسازد.

دولت قصد دارد قیمت خانه را دستوری کنترل کند اما یکی از دغدغه‌های اصلی این است که با توجه به شرایط سیاسی کشور و کسری بودجه، نتواند به تعهداتش عمل کند.

چه کسی مسکن دولتی می‌خرد؟

غیبی توضیح داد: مسکنی که دولت وعده ساخت داده برای افراد نیازمند است. این افراد پول کافی برای خرید خانه ندارند. دولت به جای این شعارها بهتر است ابتدا افراد متقاضی و نیازمند مسکن را شناسایی کند و به آنها تسهیلات ارايه بدهد.

این کارشناس گفت: افرادی که سطح مالی متوسط و خوبی دارند به دنبال خرید پروژه‌های دولتی نیستند و بنابراین برای تبدیل خانه‌های خود شرایط فعلی را بهترین زمان برای خرید خانه می‌دانند.

در حالی که این کارشناس می‌گوید خرید و فروش خانه رونق گرفته که ایسنا در گزارشی اعلام کرده «بازار مسکن متاثر از ثبت‌نام برای طرح جهش تولید و تامین مسکن با تعمیق رکود مواجه شد و واسطه‌های ملکی هم از کاهش تا 30 درصدی قراردادهای خرید و فروش نسبت به شهریورماه خبر می‌دهند.»

فعالان بازار در حالی از رکود در بازار مسکن خبر می‌دهند که در شهریور، رشد قیمت‌ها در بازار مسکن نزولی و حتی 9 درصد منفی شد اما در شش ماهه نخست امسال، بازار مسکن دومین بازار سودآور بوده و حتی در بازه یک ساله گذشته، بیشترین بازدهی را ثبت کرده است.

برای مطالعه بیشتر خبر ثبت نام زنان در مسکن را بخوانید.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد