تداوم ممنوعیت صادرات شیرخشک کودکان / قیمت شیرخشک آزاد نشد

تداوم ممنوعیت صادرات شیرخشک کودکان / قیمت شیرخشک آزاد نشد

ريیس انجمن شیرخشک از تداوم ممنوعیت صادرات شیرخشک خبر داد و گفت: صادرات فقط برای شیرخشک صنعتی آزاد شده است و تولیدکنندگان شیر خشک نوزاد اجاره صادرات شیر خشک ندارند.

به گزارش تجارت‎‌نیوز، وزارت جهاد کشاورزی، در نامه‌ای به گمرک و سازمان توسعه تجارت ایران، آزادسازی صادرات شیرخشک را ابلاغ کرد اما این صادرات مشمول شیر خشک نوزادان نمی‌شود. بررسی‌ها نشان می‌دهد شیرخشک نوزادان به دلیل قیمت‌گذاری دستوری به عراق و افغانستان قاچاق می‌شود یعنی ارز دولتی به همین سادگی از کشور خارج می‌شود اما با این حال دولت اجازه صادرات این کالا را نمی‌دهد.

چرا دولت اجازه صادرات شیرخشک کودکان را نمی‌دهد؟ ريیس انجمن شیرخشک نوزادان پاسخ داد: دولت معتقد است که صنعتگران این حوزه برای واردات مواد اولیه شیر خشک نوزاد ارز دولتی دریافت می‌کند اما این ادعا تنها در کاغذ وجود دارد. چرا که مدت‌هاست صنعتگران این حوزه برای واردات مواد اولیه ارز دولتی دریافت نکردند.

هانی تحویل‌زاده به تجارت‌نیوز گفت: قیمت شیر خشک هم به دلیل اختصاص ارز دولتی آزاد نشده است و افراد معتقدند تا زمانی که این صنعت ارز دولتی دریافت می‌کند قیمت آن آزاد نمی‌شود!

تکلیف مواد اولیه شیرخشک روشن شد؟

او ادامه داد: حدود 500 تن مواد اولیه شیرخشک معادل 1٫5 میلیون یورو در انبار گمرک دپو شده و گمرک اجازه ترخیص این مواد اولیه را نمی‌دهد. علت عدم ترخیص این مواد اولیه این است که وزارت صمت این مواد غذایی را جز دسته کالایی غذا می‌داند و معتقد است که باید با ارز نیمایی وارد شود. وزارت بهداشت اما در دو هفته گذشته برای آزادسازی مواد اولیه شیرخشک در گمرکات نامه نوشت و اعلام کرد که این مواد اولیه صنعت دارو است و باید با ارز دولتی ترخیص شوند.

صنعتگران می‌گویند تعارضی بین وزارت صمت و بهداشت وجود دارد که همین مداخلات باعث کند شدن روند تولید شیرخشک شده است.

ريیس انجمن شیرخشک اظهار کرد: امیدواریم در دولت جدید راه حلی برای ترخیص مواد اولیه تولیدکنندگان در نظر گرفته شود. البته تنها راه حل این است که تولیدکننده بدون انتقال ارز بتواند مواد اولیه این صنعت را وارد و مازاد آن را صادر کند.

گزارش‌ها حاکی از این است که قیمت شیرخشک در سایت‌های آنلاین به نیم میلیون تومان رسیده است. پیش از این ريیس انجمن شیر خشک گفته بود: «دولت عمدا ممنوعیت واردات مواد اولیه شیرخشک نوزادان را اعلام نمی‌کند تا تولیدکنندگان نتوانند این کالا را با قیمت واقعی بفروشند.»

برای مطالعه بیشتر خبر ممنوعیت واردات مواد اولیه شیرخشک را بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد