با حذف ارز ترجیحی قاچاق معکوس نیز کاهش یافت

با حذف ارز ترجیحی قاچاق معکوس نیز کاهش یافت

نماینده مردم ماکو در مجلس شورای اسلامی گفت: افرادی کالاهای اساسی را با دریافت ارز ترجیحی به کشور وارد و همین کالا ها را با قیمت بیشتر به کشور های همسایه قاچاق می کردند، این موضوع باعث عدم دستیابی مردم به کالاها با نرخ ارز4200 شده بود؛ با حذف این ارز قاچاق کالا روند نزولی پیدا می کند.

محمد علیپور، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری برنا در خصوص مزایای حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: یکی از محاسن حذف ارز ترجیحی، از بین رفتن زمینه های ایجاد رانت و فساد بود. طی چند سال گذشته حدود 20 میلیارد دلار ارز 4200 برای وارد کردن کالاهای اساسی اختصاص یافته بود اما متاسفانه این کالا ها برخلاف انتظار، با قیمت بازار آزاد به دست مردم می رسید و عملا تاثیری بر سفره مردم نداشت.

علیپور افزود: از طرفی ویژه خواری یکی دیگر از مشکلات ارز 4200 بود که افراد خاصی از این ارز استفاده می کردند؛ اجرای طرح حذف ارز ترجیحی یا به تعبیر ريیس جمهور توزیع عادلانه ی یارانه ها باعث از بین رفتن این بی عدالتی و ویژه خواری می شود.

وی همچنین اشاره کرد: اختلاف قیمت کالاها در داخل و خارج کشور و شرایط اقتصادی سبب شکل گیری و رشد قاچاق معکوس در زمان تخصیص این ارز شده بود. افرادی کالاهای اساسی را با دریافت ارز ترجیحی به کشور وارد و همین کالا ها را با قیمت بیشتر به کشور های همسایه قاچاق می کردند، این موضوع باعث عدم دستیابی مردم به کالاها با نرخ ارز 4200 شده بود؛ با حذف این ارز قاچاق کالا روند نزولی پیدا می کند.

نماینده مردم ماکو در مجلس اسلامی در خصوص جایگزینی برای ارز ترجیحی عنوان کرد: جایگزین این ارز، کالا برگ الکترونیکی است که در بودجه هم به آن اشاره شده، البته برای اجرای این طرح نیازمند برخی زیر ساخت هستیم که تا آماده شدن آن یارانه به صورت نقدی به مبلغ 300 و 400 تومان و با توجه به دهک بندی های موجود در اختیار مردم قرار می‌گیرد، از جمله مشکلات پرداخت یارانه نقدی، افزایش نقدینگی و در نتیجه تورم است، به همین دلیل ارايه کالابرگ الکترونیکی روش بهتری برای رساندن این یارانه به دست مردم است.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد