ذخیره سود صندوق ها؛ استراتژی کم ریسک

ذخیره سود صندوق ها؛ استراتژی کم ریسک

سرمایه‌گذاران باتوجه به ترجیحات سرمایه‌گذاری و میزان ریسکی که مدنظر دارند، اقدام به سرمایه‌گذاری در صندوق‌های مختلف می‌کنند. بر این اساس افرادی که به دنبال استفاده...

به گزارش اقتصادآنلاین، رسول رحیم‌نیا کارشناس بازار سهام، در دنیای اقتصاد نوشت؛ مشتریان هدف صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت عمدتا اشخاصی هستند که از طریق شعب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری متعلق به بانک‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین آن دسته از اشخاصی که در بازار بورس فعالند و مترصد فرصت‌های مناسبند، ‌‌‌ در صندوق‌های سهامی سرمایه‌گذاری می‌کنند زیرا هدف آنها صرفا کسب بازدهی به نرخ سود بانکی نیست.

این توصیه من به سرمایه‌گذاران در زمینه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است.  همچنین به دلیل جلوگیری از هیجانات کاذب، استفاده از نیروهای متخصص صندوق‌ها و نقدشوندگی دارایی‌ها مردم را تشویق می‌کنم که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند و از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند تا از طرفی درگیر هیجانات بازار نشوند و سود بالاتری از نرخ بانکی هم به دست بیاورند. اما سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا صندوق‌های سرمایه‌گذاری سود بالاتری به سرمایه‌گذاران خود پرداخت نمی‌‌‌کنند؟

با وجود الزام صندوق‌ها به خرید حداقل 15‌درصد در سهام و به واسطه ترکیب دارایی‌های خود و انتظاراتی که سرمایه‌گذاران دارند حداکثر نرخ پرداختی صندوق‌ها فارغ از شرایط بازار 20 تا 22درصد است و حتی اگر شاخص و وضعیت بازار خوب یا مناسب نباشد، همین سود پرداخت می‌شود.  اکثر مشتریان صندوق با درآمد ثابت انتظار حداقل بازدهی و بیشتر از نرخ سود بانکی را دارند و رضایت آنها در گرو پرداخت مستمر این نرخ سود است. همچنین از نوسان در بازدهی صندوق‌ها استفاده نمی‌کنند.

باید گفت صندوق‌ها، به عنوان ابزاری جایگزین برای دیگر ابزارهای بازار پول طراحی شده‌اند، ذخیره‌گیری انجام نمی‌دهند و سیاستگذاری آنها به این صورت است که بر اساس بازدهی، سود پرداخت کنند، تا زمانی که وضعیت بازار خوب است و صندوق‌ها نمی‌توانند بیش از حد سهام خریداری کنند و به بازدهی شاخص نمی‌رسند. از طرف دیگر ریزش بازار و داشتن سهم زیادی در سبد دارایی‌‌‌ها، باعث می‌شود که از نرخ بانکی هم کمتر پرداخت کنند و نارضایتی سرمایه‌گذار را به همراه خواهند داشت.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد