ایرانی ها 252 هزار میلیارد تومان در بهار امسال اینترنتی خرید کردند

ایرانی ها 252 هزار میلیارد تومان در بهار امسال اینترنتی خرید کردند

کرونا کمرنگ­ تر از قبل شده و عبور و مرورها در سطح شهر برای خرید کالاها و اقلام مورد نیاز مردم تقریبا به روال عادی...

به گزارش خبرنگار اقتصاد آنلاین، خرید اینترنتی به یکی از سبک های خرید مردم ایران تبدیل شده است.بعد از شیوع ویروس کرونا که بسیاری از مردم را خانه نشین و بسیاری از مغازه دارها را به سمت تغییر در شیوه فروش کالاهای خود نمود، موضوع خریدهای اینترنتی و راه اندازی بستر کسب و کارها در اینترنت کم کم شکل گرفت و حالا به اوج رسیده است؛ به نحوی که علیرغم اینکه امسال نسبت به سال گذشته شرایط بهتری در کشور به لحاظ شیوع ویروس کرونا سپری می شود، اما همچنان مردم ترجیح می دهند که بخشی از خریدهای خود را به صورت مجازی و اینترنتی صورت دهند.

آنگونه که آمارهای رسمی منتشر شده می گوید، ایرانی ها در فصل بهار سال 1401 بالغ بر 252 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی داشته اند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، با رشد 38.7 درصدی مواجه بوده است که این خود نشان می دهد که سبک زندگی بخش عمده ای از مردم در این حوزه، با تغییرات جدی مواجه بوده و خرید اینترنتی بخشی از زندگی روزمره آنها شده است.

از سوی دیگر، در خردادماه امسال هم، چیزی حدود 97 هزار میلیارد تومان خرید اینترنتی صورت گرفته که سهم 13.3درصدی از کل تراکنش های بانکی را به خود اختصاص داده است. اما در این میان باز هم بررسی ها نشان می دهد که تهرانی ها بیشتر از هر نقطه دیگری از کشور، نسبت به خریدهای اینترنتی اقبال نشان می دهند و به همین دلیل است که سهم پایتخت نشینان از کل خریدهای اینترنتی فصل بهار، 87.5 درصد بوده است.

بررسی روند اوج گیری خریدهای اینترنتی نشان می دهد که از بهمن ماه سال 98 که ویروس کرونا به ایران وارد شد و در کشور اوج گرفت، تا تیرماه سال 99 که به اوج خود رسید، روند رو به افزایش در خریدهای اینترنتی مشاهده می شود و این روند به صورت سینوسی به ثبت رسیده است.

در این میان البته کاسب ها هم ترجیح می دهند که همین روند فروش اینترنتی را حداقل در کنار کسب و کار روزانه خود که بخشی از آن در مغازه ها سپری می شود ادامه دهند و فروشگاههای اینترنتی و سایت هایی که برای این منظور طراحی کرده اند را زنده نگاه دارند؛ به خصوص اینکه برخی از آنها بر بستر پلت فرم های جذابی در شبکه های اجتماعی این کسب و کار را طراحی و راه اندازی کرده اند که این خود با توجه به اقبال عمومی مردم نسبت به خرید از این پیج ها، باعث شده است که فروشندگان راغب باشند که خرید و فروش اینترنتی را به عنوان بخشی از کسب و کار خود بپذیرند.

اما اینکه چه عواملی باعث ترغیب مردم به خرید از فروشگاه اینترنتی شده است، باید گفت که کاهش هزینه‌ های جانبی از جمله هزینه ‌های مربوط به رفت و آمد حضوری به فروشگاههای سنتی و کاهش خریدهای غیرضروری یکی از مهمترین مزایای خرید آنلاین از فروشگاه‌های اینترنتی به شمار می‌ رود.

در فروشگاه اینترنتی هیچ محدودیت جغرافیایی وجود ندارد و کاربران از هر نقطه کشور می ‌توانند با پرداخت آنلاین محصول مورد نظر خود را خریداری کنند. در تمام ساعات شبانه ‌‌روز حتی در روزهای تعطیل امکان خرید اینترنتی برای تمام کاربران اینترنت وجود دارد؛ ضمن اینکه در سایت ‌های فروشگاهی تصویر محصول به همراه توضیح کاملی از اطلاعات و ویژگی ‌های آن درج می‌شود که مشتری با خواندن این اطلاعات با تمام ویژگی‌ها و امکانات یک محصول آشنا شده و به راحتی می‌تواند درباره خرید آن تصمیم‌گیری کند‌.

از سوی دیگر، امکان مقایسه قیمت یک محصول با محصولات مشابه دیگر و همچنین بازگرداندن محصول خریداری شده در صورت عدم رضایت مشتری از مزایای دیگر فروش اینترنتی محصولات و خدمات در فروشگاههای اینترنتی محسوب می ‌شود.

در عین حال، با استفاده از روش‌های نوین و سپردن کار طراحی و راه ‌اندازی فروشگاه اینترنتی کسب و کار به یک شرکت معتبر می ‌توان از رقبای خود پیشی گرفت و در عین حال به رشد اقتصادی کشور کمک کرد؛ ضمن اینکه مزیت رقابتی موجود در کسب و کارهای اینترنتی باعث شده است که خرید و فروش آنلاین با کاهش هزینه‌ های تولید و نگهداری میزان تورم در سطوح پایین فشار موجود بر قیمت ‌ها را کاهش دهد. در نهایت، هر چه کسب و کارهای آنلاین بیشتر شوند، توسعه و رشد اقتصادی نیز با سرعت بیشتری پیش می‌ رود.

به هر حال شکل گیری کسب و کارهای اینترنتی و خریدهای مجازی که مردم طی ماههای گذشته انجام داده اند نشان می دهد که ظرفیت مناسبی برای گسترش فعالیت های تجاری در بستر اینترنت وجود دارد و به همین دلیل، می توان انتظار داشت که اگر برنامه ریزی و سیاستگذاری مناسبی در این حوزه صورت گیرد، می توان امیدوار بود که بخشی از هزینه های مترتب بر کسب و کارها کاهش یابد و فضا به سمت رقابتی تر پیش رود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد