دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

دلار عقب‌نشینی می‌کند؟

معاملات اسکناس آمریکایی در روز جاری با قیمت 36 هزار و 800 تومان آغاز شده است که نشان می‌دهد فروشندگان اندکی از مواضع دیروز خود عقب‌نشینی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در آغاز معاملات امروز بازار ارز تهران، خریداران همچنان بر قیمت‌های پایین‌تر تاکید داشتند اما با وجود اصرار خریداران روی قیمت 36 هزار و 750 تومان، نخستین معاملات امروز با قیمت 36 هزار و 800 تومان نهایی شد. این رقم نشان می‌دهد فروشندگان اندکی از قیمت‌های شب گذشته عقب‌نشینی کرده‌اند.

تا لحظه تنظیم این گزارش، روند قیمتی دلار کاهشی بوده و در دقایقی به 36 هزار و 400 تومان هم رسیده است اما در حال حاضر در سطح 36 هزار و 470 تومان قرار دارد. طی روزهای اخیر مسيولان بانک مرکزی و مدیران اقتصادی تلاش کرده‌اند با حرف‌درمانی، بازار ارز را کنترل کنند.

گفتنی است قیمت دلار آمریکا روز گذشته کار خود را در سطح 36 هزار و 150 تومان آغاز کرده بود که با توجه به روند صعودی بی‌وقفه در طول ساعات معاملاتی، همین نرخ را به عنوان کف قیمتی دیروز ثبت کرد. در آخرین معامله شب گذشته هم دلار 38 هزار و 880 تومان از سوی خریداران و 38 هزار و 900 تومان از سوی فروشندگان قیمت خورد و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شد که امروز هم روند قیمتی دلار افزایشی باشد.

دلایل متعددی برای رشد نرخ دلار طی یک هفته گذشته برشمرده می‌شود. در این میان در حالی که صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند رفتار فعلی دلار ناشی از رویکرد مدیریتی دولت و بانک مرکزی در حوزه پولی و بانکی است اما مسيولان اقتصادی عموما دیدگاه‌های ساده‌تری را مطرح کرده و روند صعودی پرشتاب بازار ارز را به عوامل بیرونی نظیر اعتراضات، بلاتکلیفی برجام و مواردی از این دست نسبت می‌دهند. این دیدگاه ساده‌انگارانه یا مبتنی بر انکار واقعیت‌های اقتصادی، در رفتار روزهای اخیر بانک مرکزی هم بارز بوده است به نحوی که تا کنون هیچ واکنش عملی موثر در قبال بازار ارز از سوی بانک مرکزی به عنوان بازارساز دیده نمی‌شود. همین رفتار سبب شده است مجددا شايبه نوسان‌گیری دولت از بازار ارز با هدف پوشش کسری بودجه و تامین هزینه‌های دولت مطرح شود.

در این میان وزیر اقتصاد هم درباره تلاطم‌های اخیر نرخ ارز اظهار نظر کرده و آن را به التهابات کشور و فضای رسانه‌ای نسبت داده است. احسان خاندوزی گفته است این فضای روانی، صاحبان سرمایه را ترغیب به تبدیل پول‌های خود به دلار می‌کند و در افزایش قیمت ارز تاثیرگذار است. وی با ادعای اینکه به طور کلی ممکن است چند هزار نفر بیشتر تحت تاثیر این فضا قرار نگیرند، اما اذعان کرده است که به‌خاطر کم‌عمقی بازارها، ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومان نیز می‌تواند بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. خاندوزی اظهار کرده استک اتفاقات اخیر منجر به نوعی نااطمینانی و موج تبدیل دارایی‌ها به ارز و خروج از کشور شده و این در حالی است که اقتصاد ایران کاملا پایدار است و در مسیر مهار تورم حرکت می‌کند!

خبرهای بیشتر درباره بازار ارز را اینجا بخوانید.

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی قیمت دلار امروز 17 آبان

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد