مرد چینی با دو زن ازدواج می‌کند: زنش و تايو هوابی

مرد چینی با دو زن ازدواج می‌کند: زنش و تايو هوابی

برخی رسانه‌ها به تايو لقب ملکه «پادشاهی قرمز» را داده‌اند که اشاره‌شان به مزارع فلفل قرمز اوست. گفته می‌شود تايو در...

فرارو: برخی رسانه‌ها به تايو لقب ملکه «پادشاهی قرمز» را داده‌اند که اشاره‌شان به مزارع فلفل قرمز اوست. گفته می‌شود تايو در اتاق خوابی می‌خوابد که به دفتر کارش منتهی می‌شود. محبوبیت این برند تا جایی پیش رفته که در چین به شوخی گفته می‌شود زمانی که یک مرد ازدواج می‌کند با دو زن ازدواج کرده است: همسرش و تايو هوابی.

«تايو هوابی» از جنوب غربی چین یک چاشنی دوست داشتنی را ایجاد کرد که اکنون در یخچال‌های سراسر جهان پیدا می‌شود: «لايوگان ما» (مادر خوانده پیر).

به نقل از گاردین، ضرب المثلی در مورد استان «گويیژو» در جنوب غربی چین وجود دارد: «نه سه فوت زمین صاف، نه سه روز بدون باران، نه یک خانواده با سه سکه نقره». با این وجود، با کمک یک چاشنی تند که «تايو هوابی» سازنده آن است و به دلیل آن لقب «داغ‌ترین زن چین» را از خود ساخته به خوبی از این قانون نانوشته سرپیچی کرده است.

تايو هوابی خالق چاشنی Lao Gan Ma Spicy Chilli Crisp یک سس تند و ترد متشکل از فلفل‌های خرد شده به رنگ قرمز تیره (تقریبا نزدیک به سیاه) بوده است. این نام در زبان چینی به معنای «مادر خوانده پیر» و هر کس که شیشه این چاشنی را بر می‌دارد باید با نگاه خشن یک زن با مو‌های کوتاه مواجه شود! آن را باز کنید و ترکیب فوق العاده‌ای از بادام زمینی، چند دانه سویا ترد و شور، مونوسدیم گلوتامات (یک تقویت کننده طعم که به غذا‌های چینی افزوده می‌شود) و روغن را می‌بینید که چنان با فلفل چیلی آغشته شده‌اند که گرم و سوزان و خطرناک به نظر می‌رسند.

«لايوگان ما» نمادین در چین به طور فزاینده‌ای در قفسه‌ها و یخچال‌ها در سایر نقاط جهان نیز ظاهر به چشم می‌خورد. در واقع، به قدری محبوب شده که ارزش «تايو هوابی» بسیار بیش از سه سکه نقره است. نشریه فوربس ارزش دارایی و ثروت او را 1.05 میلیارد دلار تخمین زده است.

تايو که در سال 1947 متولد شد. هشتمین دختر یک خانواده فقیر در روستای کوهستانی گويیژو به مدرسه نرفت و خواندن و نوشتن را یاد نگرفت.

براساس بیوگرافی منتشر شده در سایت او، «تايو» دوران کودکی‌اش را گرسنه گذراند و با خوردن ریشه گیاهان از قحطی بزرگ چین جان سالم به در برد. زمانی که شوهرش فوت کرد او به شهر گويیانگ نقل مکان کرد و فروش نودل با سسی که خود درست می‌کرد را آغاز نمود.

او سرانجام در دهه 1990 میلادی رستورانی اقتصادی با نامی جذاب را افتتاح کرد. زمانی که احداث یک بزرگراه تازه رانندگان کامیون را به گويیانگ کشاند او شیشه‌های سس رایگان را به آنان تحویل داد و رانندگان این موضوع را برای دیگران نقل کردند.

در سال 1996 میلادی او محصولات را در خانه‌ای در گويیانگ تولید کرد و یک سال پس از آن شرکت مواد غذایی با طعم ویژه لايوگان ما متولد شد. وب سایت شخصی تايو اشاره کرده که آن شرکت روزانه 1.3 میلیون بطری از محصولات‌اش را تولید می‌کنند.

برای درک حجم این تولید باید اشاره کرد که روزانه 1.8 میلیون سس کچاپ هاینز و «هوی فونگ» از فلفل سریراچا که به «سس خروس» نیز معروف است روزانه به تعداد 55 هزار عدد تولید می‌شود.

«میراندا براون» استاد مطالعات چینی در دانشگاه میشیگان که در حال نوشتن کتابی درباره تاریخچه غذا‌های چینی است می‌گوید که در چین محبوبیت لايوگان ما تا حدودی به دلیل اصالت تايو است. مصرف کنندگان چینی تمایل دارند از مواد غذایی بومی استفاده کنند و استفاده از آن دسته از مواد غذایی که از خاک مناطق مختلف آن کشور به دست آمده برای‌شان اهمیت دارد. او معتقد است که نوع نگاه تايو و حس مادرخواندگی که او انتقال می‌دهد باعث می‌شود تا نوعی حس نوستالژیک چین سوسیالیستی و زمانی که زندگی ساده‌تر بود در چینی‌ها زنده شود.

براون می‌گوید حتی فقدان «سه فوت زمین صاف» (آن گونه که پیش‌تر در مورد ضرب المثل اشاره شد) در گويیژو به نفع تايو بوده است چرا که در زمین‌های شیب دار مواد غذایی تازه مانند فلفل به بهترین نحو ممکن رشد می‌کنند.

در چین، چیلی ترد و خشک با همه چیز قابل خوردن است. برخلاف سس کچاپ در چین حتی می‌توان چیلی را با بستنی نیز مصرف کرد. «لايوگان ما» برندی است که در همه جا وجود دارد روی لباس، قاب مداد و قاب گوشی. محبوبیت این برند تا جایی پیش رفته که در چین به شوخی گفته می‌شود زمانی که یک مرد ازدواج می‌کند با دو زن ازدواج کرده است: همسرش و تايو هوابی.

این محصول به قدری محبوب است که در سال 2016 میلادی شبکه خبری بلومبرگ لايوگان ما را عامل مهم کمک کننده به گويیژو فقیر در دستیابی به رشد 10.5 درصدی دومین استان با سریع‌ترین رشد اقتصادی در چین معرفی کرد. در آن سال نرخ رشد ملی اقتصاد چین 6.7 درصد بود.

با این وجود، «لايوگان ما» در خارج از چین نیز به طور فزاینده‌ای محبوب است به ویژه در ایالات متحده که چندین نسخه از آن در سالیان اخیر ظاهر شده‌اند از جمله «فلای بای جینگ» و «چیلی کرانچ موموفوکو» که در هر دو نسخه مونوسدیم گلوتامات به نفع طعم دهنده‌های طبیعی حذف شده اند. قیمت هر دو نوع ذکر شده چندین برابر بیش از قیمت لايوگان ما است که هر بطری آن در چین به قیمت حدودا 2 دلار امریکا به فروش می‌رسد.

مقاله‌ای تحقیقی در مورد این چاشنی که توسط دو چهره دانشگاهی دانشگاه مطالعات خارجی گوانگدونگ در گوانگژو تهیه شده موفقیت آن را در خارج از چین به دلیل تصویر روی شیشه چاشنی می‌داند.

در این مقاله اشاره شده است: «لايوگان ما» عمدا تصویر یک زن چینی معمولی و قدیمی را روی بسته‌بندی محصول خود قرار می‌دهد که کنجکاوی شدید مصرف کنندگان خارجی را بر می‌انگیزد».

در سال 2021 میلادی زمانی که بریتانیایی‌ها به دنبال هیجان انگیزتر کردن غذا‌های خود در طول همه پاندمی کرونا در بریتانیا بودند خرده فروشی آنلاین Sous Chef اعلام کرده بود که فروش چاشنی لايوگان ما افزایشی 1900 درصدی داشته است.

برخی رسانه‌ها به تايو لقب ملکه «پادشاهی قرمز» را داده‌اند که اشاره‌شان به مزارع فلفل قرمز و کارخانه اوست. گفته می‌شود تايو در اتاق خوابی می‌خوابد که به دفتر کارش منتهی می‌شود.

پ

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد