ایران در ازای نفت چای دریافت می‌کند؟

ایران در ازای نفت چای دریافت می‌کند؟

تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده بود ایران به جای پول نفت صادراتی خود به تهاتر کالا روی بیاورد. حالا معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران گفته قرار است نفت ایران با چای سریلانکا تهاتر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، تحریم‌ها در سال‌های اخیر باعث شده بود ایران به جای پول نفت صادراتی خود به تهاتر کالا روی بیاورد.

حالا فرهاد نوری، معاون توسعه صادرات کالا و خدمات سازمان توسعه تجارت ایران در گفتگو با مهر ادعا کرده بود: مقرر شده در مقابل صادراتی که در حوزه مواد نفتی به سریلانکا داشته‌ایم، چای وارد کنیم.

البته، ایران قبلا هم قرار بود از کره جنوبی در ازای پول نفت، لوازم خانگی دریافت کند. این موضوع واکنش‌های زیادی در پی داشت و بسیاری توصیه می‌کردند که بهتر است به جای لوازم خانگی، دارو دریافت شود.

حمید حسینی، رییس اتحادیه صادرکنندگان قیر و فرآورده‌های نفتی درباره تهاتر چای با نفت به تجارت‌نیوز می‌گوید: درست است که ایران تولیدکننده چای است اما چای ایرانی بیشتر صادر می‌شود زیرا طعم چای ایرانی با ذايقه ایرانی‌ها سازگار نیست. مردم ایران ترجیح می‌دهند چای خارجی بنوشند.

حسینی ادامه می‌دهد: ایران بیش از 10 هزار دلار در سال چای نیاز ندارد. نمی‌توانیم این میزان نفت با چای تهاتر کنیم. دردسر این کار بسیار بیشتر از نفع آن است.

بانک ملی هنوز هم این خبر را تایید نکرده و حمید حسینی توضیح می‌دهد: خبر منتشر شده، خبر حساب‌شده‌ای نبوده و عملیاتی شدن و مشکلات این طرح اصلا بررسی نشده است.

او می‌افزاید: تا زمانی که بانک مرکزی دو کشور راجع به این قضیه اطلاعاتی منتشر نکنند. نمی‌‌توان گفت چه اتفاقی افتاده است.

وقتی به سریلانکا نفت داده می‌شد، بانک مرکزی مقدار آن را حساب می‌کرد و طلب هر کشور محاسبه و تسویه می‌شد.

اما آیا ایران آلترناتیو دیگری جز دریافت چای دارد؟ حسینی یادآوری می‌کند: سریلانکا جز چای فقط نیروی انسانی دارد. بنابراین تنها انتخاب ما چای است.

برای مطالعه بیشتر در این مورد، گزارش «ایران با سریلانکا تهاتر می‌کند» را هم بخوانید.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد