هشدارها در مورد بازار مرغ/ نگرانی از قاچاق جوجه

هشدارها در مورد بازار مرغ/ نگرانی از قاچاق جوجه

کمبود و گرانی جوجه یکروزه که وزیر جهاد کشاورزی عامل آن را قاچاق دانسته است، تهدید جدی برای افزایش شدید قیمت مرغ است و این مشکل باید امروز برطرف شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین بار وزیر جهاد کشاورزی از قاچاق جوجه یکروزه از مرزهای کشور پرده برداشت. انتشار این خبر از زبان بزرگترین مقام بخش کشاورزی زنگ هشداری است بر بازار مرغ و اینکه آیا قیمت که تازه به آرامش نسبی رسیده دوباره پرخواهد کشید؟

قیمت پایین، به عنوان بهانه قاچاق جوجه از مرزهای کشور مطرح می‌شود. فروش جوجه به قیمت پایین برای مرغداری‌های داخل نمی‌صرفد بنابراین آنها را با هر وسیله‌ای حتی الاغ و قاطر از مرزها به کشورهای همسایه می‌فرستند.

قیمت مصوب جوجه یکروزه در کشور 4200 تومان است که در بازار آزاد تا 8 هزارتومان هم فروش می‌رود اما مرغداران می‌گویند حتی به این قیمت هم نمی توانند به راحتی جوجه پیدا کنند.

مرغداران جوجه یکروزه پیدا نمی‌کنند

سعیده مشایخی تولیدکننده مرغ گفت: «جوجه در بازار بسیار کم شده و علی‌رغم اینکه دولت نرخ 4200 تومان مصوب کرده، اما به قیمت 6 هزار تومان هم پیدا نمی‌شود و این زنگ هشداری است که اگر ادامه یابد، قیمت مرغ دوباره به شدت گران خواهد شد.»

وی که یک مرغداری 30 هزار قطعه‌ای دارد، می‌گوید: «هزینه خرید جوجه 6 هزار تومان بسیار زیاد است و به این دلیل نتوانستم برای جوجه‌ریزی اقدام کنم.»

کشف 47 هزار قطعه جوجه قاچاق

کامیل کریمیان، فرماندار ویژه شهرستان سقز نیز گفت: در ماه‌های اخیر، گزارش‌های متعدد مردمی مبنی قاچاق جوجه به آن سوی مرزهای کردستان دریافت شد و در این راستا نیروهای اطلاعاتی و انتظامی با هماهنگی دستگاه قضا وارد عمل شدند.

وی می‌گوید: نقش جوجه یکروزه در تعیین قیمت گوشت سفید و مسايل بهداشت دام و طیور بسیار مهم است اما مرز شهرستان سقز به محلی برای قاچاق جوجه یکروزه تبدیل شده بود.

وی اضافه کرد: با هماهنگی با مقامات قضایی، خوشبختانه نیروهای اداره اطلاعات با همکاری نیروی انتظامی سه محموله قاچاق جوجه یکروزه به تعداد 47 هزار قطعه را در مبادی ورودی شهرستان کشف و در این راستا هفت نفر دستگیر شدند.

نمی‌توانیم دلالان را معرفی کنیم

دبیر کانون مرغداران گوشتی کشور گفت: مرغداران مجبورند جوجه‌ها را به هر قیمتی بخرند تا تولیدشان کاهش نیابد اما سازمان تعزیرات حکومتی و دیگر دستگاه‌های نظارتی باید با گران فروشی جوجه یک‌روزه و متخلفان برخورد کنند.

خیلی از مرغداران، جوجه‌ها را از دلال می‌گیرند و دستشان زیر ساطور دلالان است بنابراین نمی‌توانند دلالان را معرفی کنند، زیرا به جوجه‌های آن‌ها نیاز دارند.

اعتراف به گرانی جوجه

دبیر انجمن جوجه یکروزه به فروش گران جوجه یکروزه در بازارهای سیاه اعتراف می‌کند و می‌گوید دولت قیمت‌های پایین مصوب کرده است اما قیمت نهاده‌ها بسیار گران است و تولید به این قیمت نمی‌صرفد.

محمدرضا صدیق‌پور گفت: قیمت جوجه یکروزه باید اصلاح شود و به حدود پنج هزار و 200 تومان برسد، در این صورت همه جوجه‌ها در اختیار مرغداران قرار می‌گیرد.

آیا قاچاق، بهانه است؟

در این میان برخی معتقدند که دولت با طرح قاچاق جوجه یکروزه به دنبال سرپوش گذاشتن بر گرانی‌های اخیر مرغ و دیگر محصولات است که بهانه‌ای بتراشد برای آنچه که نمی‌تواند کنترل کند.

یک مقام مسيول در ستاد مبارزه با قاچاق با بیان اینکه مسيولان درباره قاچاق جوجه آدرس غلط می‌دهند، عنوان کرد: گرانی مرغ ربطی به قاچاق جوجه یکروزه ندارد.

سوادکوهی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور مقابله و رصد جریان مالی قاچاق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مورد قاچاق جوجه و تخم‌مرغ اظهار داشت: اساسا حمل و نقل و شرایط نگهداری جوجه و تخم‌مرغ قابلیت قاچاق آن را کاهش می‌دهد، به‌طوری‌که با بررسی‌های صورت گرفته و بازدید‌های میدانی، حجم بسیار اندک و نزدیک به صفر از این کالا قاچاق می‌شود، با این حال دلیل همان حجم ناچیز را نیز باید اشاره کنیم.

به هر روی هر اتفاقی که در بازار می‌افتد معلول علتی است که در سایه بی‌تفاوتی‌ها در گذشته رخ می‌دهد. اگر امروز مرغ، تخم مرغ یا گوشت گران می‌شود دلایلی دارد که تا آنها بر طرف نشود نمی‌توان به ثبات بازار دل بست.

آخرین خبرها از بازارهای مختلف را در صفحه بازار تجارت‌نیوز بخوانید.

منبع: فارس

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد